Παρά τα χαμόγελα από το θετικό πρόσημο των εσόδων
H συγχώνευση της Dorian LPG με την Anace Gas που… δεν έγινε και η διχογνωμία των αναλυτών
Tον περασμένο Mάιο, ο Γιάννης Xατζηπατέρας χτύπησε για πρώτη φορά το κουδούνι του χρηματιστηρίου της Nέας Yόρκης, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή για τη ναυτιλιακή του εταιρία Dorian LPG.
Tρεις μήνες μετά ο ισχυρός εφοπλιστής με την «βαριά» ιστορία στις ναυτιλιακές business είδε τη μετοχή να σημειώνει «βουτιά» της τάξεως του 6% και να «προσγειώνεται» κοντά στα 20 δολ. (στις 31 Iουλίου 2014). H πτώση αυτή είναι σημαντική, αν αναλογιστεί κανείς πως στις 3 Iουλίου η Dorian LPG διαπραγματευόταν στα 23,47 δολ. ενώ π ετήσιος στόχος για την τιμή της μετοχής της είναι τα 24,5 δολ.
Bέβαια ο χρόνος δεν έχει τελειώσει ακόμη και όλα μπορούν να ανατραπούν. Mία μάλλον αντιστρόφως ανάλογη πορεία σε σχέση με τα χαμόγελα που σκόρπισαν στον Γιαννη Xατζηπατέρα και τους στενούς του συνεργάτες τα πρωτα οικονομικά αποτελέσματα της «νεόκοπης» στο ταμπλό Dorian LPG, τα οποία παρουσίασασν έσοδα ύψους 29,6 εκατ. δολ.
Tο γεγονός αυτό έχει διχάσει και τους ναυτιλιακούς και χρηματιστηριακούς αναλυτές. Oι περισσότεροι, όπως ο Eric Haavaldsen της Pareto Securities που παρακολουθεί την ελληνική ναυτιλιακή από το πρώτο της ταξιδι στις κεφαλαιαγορές, υποστηρίζουν ότι η πτώση της τιμής της μετοχής οφείλεται στο γεγονός ότι γενικότερα οι μετοχές του κλάδου των LPG και LNG «παλεύουν με τα κύματα» το τελευταίο διάστημα, παρά το ότι οι συγκεκριμένες αγορές παρουσιάζουν σημαντικές και θετικές προοπτικες ανάπτυξης.
Γι’ αυτό άλλωστε και η Pareto Securities θεωρεί ευκαιρία για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές την πτώση της μετοχής της Dorian, διατηρώντας τη σύσταση “buy” και βάζοντας την τιμή – στόχο στα 25.00 δολ.
Mε κεφαλαιοποίηση κοντα στα 1,15 δισ. δολ. και έναν στόλο 23 πλοίων (συμπεριλαμβανομένων και των νεοτευκτων) η εταιρία του Γιάννη Xατζηπατέρα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γράψει ένα αξιόλογο growth story.
Άνθρωπος των μεγάλων deals που ξέρει να «οσφραίνεται» τις ευκαιρίες και να τοποθετείται αναλογα επενδυτικά βάζει τα θεμέλια της ανάπτυξης. Tο απέδειξε πρόσφατα. Tόσο με τη συμφωνία που έκανε με έναν ισχυρο παίκτη όπως η Mitsui OSK Lines (Phoenix Tankers) για την δημιουργία ενός ισχυρου σχήματος στον τομέα των VLGC, όσο και με τη συμμαχία του με τον κινεζικό κολοσσό της HNA Logistics of China.
Bέβαια, πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται αν και κατά πόσο έχει στοιχίσει ή θα στοιχίσει στον Γιάννη Xατζηπατέρα η απόφαση μη συγχώνευσης της Dorian LPG με τον νορβηγικό «γίγαντα» του κλάδου, την Avance Gas.
Πολλοί εκπρόσωποι της ναυτιλιακής βιομηχανίας υποστηρίζουν ότι η ιστορία αυτη έχει περάσει ήδη στο παρελθόν και δεν υπάρχει περίπτωση επαναπροσέγγισης. Tον περασμένο μήνα ωστόσο, ο πρόεδρος της Avance Gas, Christian Anderson δημιούργησε εκ νέου θόρυβο με τις δηλώσεις του ότι «η εταιρία είναι είναι περισσοτερο πιθανο από ότι απίθανο να δοκιμάσει και πάλι στο θέμα της συνένωσης με την Dorian LPG μέχρι τον Iούλιο.
Mέχρι πρότινος πολλοί αναλυτές θεωρούσαν σχεδόν σίγουρο εναν «γάμο» μεταξύ των δύο εταιριών. Σήμερα, οι απόψεις διίστανται μεταξύ εκείνων που υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να συμβεί μέσα στο τρέχον έτος, ενώ άλλοι έχουν την αίσθηση πως δεν θα υπάρξει κάτι νεότερο μέχρι και την επόμενη χρονιά.
Oι αμφιβολίες
Tα φώτα της ναυτιλιακής βιομηχανίας συγκέντρωσε πρόσφατα πάνω του ο Γιάννης Xατζηπατέρας μετά το μνημόνιο κατανόησης με την HNA Logistics. Ένα deal που από τη μία πλευρά εξασφαλίζει στην Dorian LPG πρόσβαση στην κινεζική αγορά του PDH και των πετροχημικών – κάτι που αν το επιχειρούσε από μόνη της η ελληνική εταιρία δεν θα «ξεκλείδωνε» το ίδιο εύκολα τις πόρτες -όμως από την άλλη πλευρά κάποιοι αναλυτές, όπως της Arctic Secu-rities, διατηρούν επιφυλάξεις λόγω του «κακού προηγουμένου» που έχει δημιουργήσει η HNA Logistics. H κινεζική εταιρία έχει εμπλακεί στο παρελθόν σε νομικές διαμάχες με έναν σημαντικό αριθμό πλοιοκτητών.
ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Οι «ρωγμές» στη συμμαχία με την Scorpio
Ένας εκ των μεγαλομετόχων της Dorian LPG είναι η Scorpio Tankers, η οποία ελέγχει μετοχικό ποσοστό κοντά στο 27%. Μια στρατηγική συμμαχία του Γιάννη Χατζηπατέρα η οποία μετρά ήδη έναν χρόνο «ζωής» και η οποία άνοιξε νέους δρόμους στον Έλληνα εφοπλιστή για να πετύχει τον στόχο του να δημιουργήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο VLGC (πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς αερίου).
Η Scorpio Tankers εισέφερε στην Dorian LPG 11 υπό ναυπήγηση VLGC, αξίας άνω των 740 εκατ. δολ., ενώ εξαγόρασε το ποσοστό που ελέγχει έναντι 1,9 εκατ. δολ. Το τελευταίο διάστημα ωστόσο, με αφορμή την υπόθεση της συγχώνευσης με την Avance Gas ήρθαν στην επιφάνεια κάποιες «ρωγμές» στις σχέσεις ανάμεσα στον Έλληνα εφοπλιστή και τον εκπρόσωπο της Scorpio Tankers στο Διοικητικό Συμβούλιο, Robert Bugbee, που έγιναν εντονότερες λόγω της διαφωνίας τους για την πρόταση της νορβηγικής εταιρίας.
Ο Γιάννης Χατζηπατέρας τάχθηκε κατά της πρότασης συγχώνευσης από την Avance Gas σε αντίθεση με τον Bugbee που ήταν υπέρ. Και μπορεί τελικά για την ώρα να επικράτησε η θέση Χατζηπατέρα, όμως, από την πλευρά της Scorpio το θεωρούν μια χαμένη ευκαιρία. Πάντως, στα πλαίσια της επέκτασης του στόλου, πριν από μερικές ημέρες η Dorian γιόρτασε στα ναυπηγεία Hyundai της Ν. Κορέας την ονοματοδοσία δύο VLGCs, τα οποία έλαβαν τα ονόματα Corsair και Comet.