Ασάφειες και πολλά κενά περιλαμβάνει η νομοθεσία για τους εφοδιασμούς πλοίων στη χώρα μας. Σε πολλές περιπτώσεις έννοιες όπως τι είναι εφόδιο αλλά και οι ποσότητες που είναι αποδεκτές σαν εφόδια, δεν είναι ξεκάθαρες με αποτέλεσμα η αποκωδικοποίηση των νομοθετικού πλαισίου να μοιάζει κάθε φορά με σταυρόλεξο για πολύ δυνατούς λύτες.
Το αποτέλεσμα είναι αρνητικό, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για την ελληνική οικονομία, αφού αυξάνεται ο αριθμός πλοίων που επιλέγουν να εφοδιάζονται από επιχειρήσεις γειτονικών χωρών.
Για τους λόγους αυτούς ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων ζητεί με πολυσέλιδο υπόμνημά του προς το υπουργείο Οικονομικών να απλοποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τον εφοδιασμό πλοίων στην Ελλάδα.
Ο ΠΣΕΠ επισημαίνει ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει νέα απόφαση μέσω της οποίας θα αποφευχθούν οι παρερμηνείες και η σύγχυση ώστε να καταστεί σαφές τι είναι το εφόδιο. Σύμφωνα με την άποψη που εκφράζει ο Σύλλογος, εφόδιο θα πρέπει να είναι κάθε προϊόν που χρησιμεύει στη λειτουργία – ασφάλεια του πλοίου και των επιβαινόντων σε αυτό.
Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι και το θέμα των τρίτων εταιρειών. Αν στα δικαιούχα απαλλαγής από ΦΠΑ ΕΦΚ και δασμό πρόσωπα για απευθείας εφοδιασμό πλοίων περιλαμβάνεται πέραν των πλοιοκτητών ή των διαχειριστριών ναυτιλιακών εταιρειών και τυχόν τρίτες εταιρείες, οι οποίες δεν είναι ναυτιλιακές και οι οποίες έχουν εκμισθώσει και εκμεταλλεύονται διάφορους χώρους επί των πλοίων (κουζίνα για σίτιση του πληρώματος και των επιβατών Bar, κομμωτήρια) όπου είναι δυνατό να διατίθενται αφορολόγητα είδη σε επιβάτες και το πλήρωμα για επιτόπια κατανάλωση. Κάτι που έχουν ξεκαθαρίσει οι Ιταλοί οι οποίοι λειτουργούν ανταγωνιστικά απέναντι στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Ποσότητες
Παράλληλα, προτείνει να ξεκαθαρίσουν με σαφή τρόπο οι όροι και οι προϋποθέσεις της αναγκαιότητας, αν και όπως τονίζει στις εξαγωγές δεν τίθεται περιορισμός ποσοτήτων. Το παλαιότερο δίκαιο προέβλεπε ότι δεν υπάρχει για τα πλοία εξωτερικού κανένας περιορισμός στα τροφοεφόδια.
Η ρύθμιση αυτή σύμφωνα με τον ΠΣΕΠ λειτούργησε με επιτυχία για 20 χρόνια, προς όφελος και της οικονομίας της χώρας. Για τον λόγο αυτό, συνεχίζει, γειτονικά κράτη όπως η Τουρκία δεν θέτουν περιορισμούς στις ποσότητες τροφοεφοδίων για τα πλοία όταν αποπλέουν για το εξωτερικό.
Με την απόφαση του 2003, σύμφωνα με τον Σύλλογο η διάταξη για τις χορηγούμενες ποσότητες τροφοεφοδίων κατά τον απόπλου δεν είναι απόλυτα σαφής και η διοίκηση την ερμήνευσε ως περιορισμό. «Δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα που επηρέασαν αρνητικά τις πωλήσεις μας και εν γένει όλες τις δραστηριότητες αφού τα πλοία επιλέγουν να εφοδιάζονται από άλλες χώρες».
Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα σύμφωνα με τον ΠΣΕΠ είναι η μεταβίβαση εφοδίων μεταξύ των εφοδιαστών. Το θέμα αυτό «ταλανίζει την καθημερινότητα των εφοδιαστικών επιχειρήσεων που θέλοντας να ολοκληρώσουν τον εφοδιασμό αγοράζουν ορισμένα είδη από άλλο εφοδιαστή».
Η μεταβίβαση
Η διαδικασία μεταβίβασης προϊόντων για τον άμεσο εφοδιασμό συγκεκριμένου πλοίου εφαρμόζονταν για πολλά χρόνια, όπως προβλεπόταν από το νόμο, χωρίς να έχει δημιουργηθεί κανένα απολύτως πρόβλημα, ενώ αντίθετα συνέβαλε θετικά στη λειτουργία των εφοδιαστικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με το Σύλλογο. Ο ΠΣΕΠ προσθέτει επίσης ότι πολλές επιχειρήσεις του κλάδου είναι αποκλειστικοί αντιπρόσωποι ορισμένων προϊόντων και η προμήθειά τους πρέπει να γίνεται μόνο από αυτούς.
Επειδή η απόφαση του 2003 δεν το διατύπωνε με σαφήνεια, όπως υποστηρίζει ο Σύλλογος, το α΄ Τελωνείο Πειραιά παρά το ότι μέχρι το 2005 εφάρμοζε τον κανονισμό, ξαφνικά με έγγραφό του προς το υπουργείο Οικονομικών ανέτρεψε τη διαδικασία αυτή. Στη συνέχεια το θέμα αντιμετωπίστηκε μόνο για την περίπτωση του ΕΦΚ από τη 17η διεύθυνση και τη διεύθυνση ΕΦΚ, ενώ η 19η διεύθυνση δεν έλαβε θέση για προϊόντα που βρίσκονται σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης και ανεφοδιασμού. «Όμως οι δύο αυτές διαταγές αλληλοσυγκρούονται μεταξύ τους».