Ο Πέτρος Παππάς γιγαντώνει περαιτέρω την Star Bulk, μετά το deal με την Excel, ελέγχοντας στόλο 103 πλοίων
Πριν από λίγο καιρό, ο Πέτρος Παππάς τάραξε τα… νερά της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας και της αμερικανικής χρηματαγοράς με την απόφασή του να προχωρήσει στο big deal συγχώνευσης της Star Bulk και της Oceanbulk, δημιουργώντας μία νέα εταιρία αξίας 1,1 δισ. δολ.
Τώρα και πάλι ο Έλληνας εφοπλιστής ξαναχτυπά με την εξαγορά έναντι 635 εκατ. δολ. 34 πλοίων της Excel Maritime, της εταιρίας που ίδρυσε ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης και από την οποία αποχώρησε μετά και από «απαίτηση» του fund Oaktree τον περασμένο Ιούνιο.
Με στρατηγικές κινήσεις στην «σκακιέρα» της ναυτιλίας και με την αρωγή της αμερικανικής «βελανιδιάς» Oaktree με την οποία είναι συνέταιρος στη νέα εταιρία (κατέχει το 61% και ο Παππάς το 12,5%), ο Παππάς έχει καταφέρει όχι απλώς να γιγαντώσει την Star Bulk, αλλά να την καταστήσει τη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρία στον κλάδο του ξηρού φορτίου διεθνώς, ελέγχοντας μετά και την προσθήκη των 34 πλοίων έναν στόλο 103 πλοίων.
Μάλιστα μέσα σε χρονικό διάστημα μόλις ενάμιση έτους έχει καταφέρει να πολλαπλασιάσει επί 40 φορές την χρηματιστηριακή της αξία από τα 30 εκατ. ευρώ που ήταν παλαιότερα στα 1,1 δισ. δολ. σήμερα, κάνοντας την Wall Street να «παραμιλά» με τις επιδόσεις της μέσα στην «θύελλα» της οικονομικής κρίσης. Η «επιθετική» στρατηγική του επενδύοντας όλο και περισσότερο στον κλάδο του ξηρού φορτίου δεν τον έχει… προδώσει, αφού οι τιμές των ναύλων έχουν ανέβει κατά 20% περίπου από τότε που αποφάσισε να προχωρήσει σε νέες προσθήκες στον στόλο της Star Bulk.
Άλλωστε, ο ίδιος, όπως και πολλοί αναλυτές θεωρούν πως παρά την δυσμενή οικονομική συγκυρία στο ξηρό φορτίο με τον δείκτη BDI να έχει υποχωρήσει κατά 60%, οι συνθήκες θα εξομαλυνθούν και η εταιρία έτσι θα είναι σε θέση να εδραιώσει ακόμη περισσότερο τον κυρίαρχο ρόλο της στην διεθνή αγορά.
«Θα σταματήσει όμως, εδώ την επέκτασή του ο Παππάς;» αναρωτιούνται εκπρόσωποι του ναυτιλιακού κλάδου. Κάποιοι στοιχηματίζουν ότι ο εφοπλιστής και οι Αμερικανοί της Oaktree ίσως ετοιμάζονται και για ένα ακόμη «χτύπημα».
Αυτή την φορά «στόχος» τους ίσως και να είναι ένα μέρος ή και ολόκληρος ο στόλος των 46 πλοίων που ελέγχει η Eagle Bulk του Σοφοκλή Ζούλα. Στην τελευταία το Oaktree διαθέτει σημαντικότατη συμμετοχή από πέρυσι, όταν και εξαγόρασε τη μερίδα του λέοντος του τραπεζικού της χρέους από την Royal Bank of Scotland.
Ορισμένες πληροφορίες θέλουν μάλιστα το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Eagle Bulk να οδηγεί τελικά και σε εισφορά πλοίων της στην Star Bulk Carriers. Κάτι το οποίο θα σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη ισχυροποίηση της παρουσίας της στα διεθνή «σαλόνια» της ναυτιλίας.
Οι όροι του deal
Η συμφωνία που υπέγραψαν η Star Bulk Carriers και η Excel Maritime προβλέπει πως η δεύτερη θα λάβει 29.917.000 κοινές μετοχές της πρώτης (ποσοστό της τάξεως του 26,4%).
Θα λάβει επίσης, 32,5 εκατ. δολ. σε μετρητά, 231 εκατ. δολ. από δάνειο- γέφυρα και περίπου 25 εκατ. δολ. από ένα διμερές εγγυημένο δάνειο. Η παράδοση των πλοίων αναμένεται να ξεκινήσει κατά την διάρκεια του Αυγούστου και να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του ερχόμενου Δεκέμβρη.
Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης δε, η Excel Maritime θα παραμείνει υπό την διαχείριση των κ.κ. Κώστα Κουτσουμπέλη και Παύλου Κανελλόπουλου.
Πολλοί είναι εκείνοι που προεξοφλούσαν την εξέλιξη εξαγοράς πλοίων της Excel από την εταιρία του Πέτρου Παππά από τον περασμένο Ιούλιο. Λόγω και του ότι η Star Bulk είχε αναλάβει την εμπορική διαχείριση των πλοίων της Excel Maritime για τρεις μήνες, όταν τον Ιούνιο «καθαιρέθηκε» από την διοίκηση της τελευταίας ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης, αλλά και επειδή ως «συνδετικός κρίκος» λειτούργησε και το fund Oaktree Capital, το οποίο έχει απλώσει για τα καλά… τα κλαδιά του σε πολλές ναυτιλιακές εταιρίες εκτός από τη «συμμαχία» με την Star Bulk (π.χ. Genco, Excel Maritime, Eagle Bulk) και πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν και συνέχεια…
Σπύρος Καπράλος (πρόεδρος Star Bulk): Η αγορά εμπιστεύεται τις προοπτικές της εταιρίας
«Η νέα συμφωνία για την εξαγορά των 34 πλοίων της Excel Maritime είναι ένα ακόμη βήμα για να ισχυροποιηθεί και να θωρακιστεί ακόμη περισσότερο ο κυρίαρχος ρόλος της Star Bulk στην αγορά» δηλώνει στη “Deal” ο πρόεδρος της εταιρίας, Σπύρος Καπράλος.
Ο ίδιος υποστηρίζει ακόμη πως «η αγορά και οι θεσμικοί επενδυτές δείχνουν εμπιστοσύνη στις προοπτικές και στο μέλλον της ναυτιλιακής» και θεωρεί ότι «παρά την κρίση στον κλάδο του ξηρού φορτίου, οι συνθήκες θα εξομαλυνθούν και η Star Bulk θα είναι πανέτοιμη για να επωφεληθεί».
Δίνει δε, ιδιαίτερη έμφαση στο ότι αυτή την στιγμή «η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας ανέρχεται στα 1,1 δισ. δολ. και εκτιμάται πως θα φτάσει στα 1,5 δισ. δολ.» και πως μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα «έχει καταφέρει να πολλαπλασιάσει την χρηματιστηριακή της αξία από μόλις 30 εκατ. δολ. που ήταν στο παρελθόν».
της Εύης Κατσώλη