Τρεις μήνες μετά το «διαζύγιο»
Με διαφορετική στρατηγική ανάπτυξης κινούνται σε Polembros και New Shipping
Τρεις μήνες έχουν ήδη περάσει από το «βελούδινο διαζύγιο» που αποφάσισαν να πάρουν τα αδέλφια Σπύρος και Αδαμάντιος Πολέμης, χωρίζοντας μετά από 40 χρόνια κοινής επιχειρηματικής πορείας.
Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα και έχοντας πλέον μοιράσει τα περιουσιακά τους στοιχεία και ιδίως τον στόλο τους (πληροφορίες αναφέρουν ότι κράτησαν από 14 πλοία έκαστος), οι δύο εφοπλιστές με ναυτιλιακή παράδοση από την Άνδρο και κυρίως οι διάδοχοί τους που έχουν αναλάβει ενεργό ρόλο στο management των ομίλων τους, ακολουθούν διαφορετική ρότα και φιλοσοφία ως προς την στρατηγική ανάπτυξης των εταιριών τους.
Άλλωστε, αυτή η διαφορετική φιλοσοφία θεωρείται στα ναυτιλιακά σαλόνια και μία από τις αιτίες του «κοινή συναινέσει» χωρισμού του Μαΐου με σκοπό ο Σπύρος και ο Αδαμάντιος Πολέμης να «προστατεύσουν» τα παιδιά τους από τυχόν μελλοντικές διαφωνίες ως προς την διαχείριση του μέχρι πρότινος κοινού ομίλου Polembros ή ως προς τη νομή της περιουσίας όταν θα ερχόταν εκείνη η στιγμή.
Ο Σπύρος Πολέμης με τον γιο του Λεωνίδα, έχουν κρατήσει την Polembros, ενώ ο Αδαμάντιος μαζί με τον γιο του, Λεωνίδα και την κόρη του Αλίνα έχουν αναλάβει το «πηδάλιο» της μέχρι πρότινος ιδιωτικών συμφερόντων εταιρίας New Shipping.
Κοινή συνισταμένη και των δύο ναυτιλιακών ομίλων είναι το μπαράζ εξαγορών νέων πλοίων, εμπλουτίζοντας και ενισχύοντας τον στόλο τους σε μια προσπάθεια αφενός να «χτίσουν» ακόμη πιο γερή θέση στις business των θαλασσών, όταν οι ναυλαγορές ανακάμψουν και αφετέρου να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί στην διεθνή «σκακιέρα» με δεδομένο ότι στο παρελθόν οι επιλεκτικές εξαγορές τους είχαν ως αποτέλεσμα η Polembros να μείνει… πίσω σε σχέση με άλλες ναυτιλιακές που τα τελευταία χρόνια έχουν προχωρήσει σε αλλεπάλληλες νέες επενδύσεις.
Η διαφορά τους έγκειται στο είδος των επενδύσεων που πραγματοποιούν. Η Polembros έχει «ρίξει» μέχρι τώρα 380 εκατ. δολ. για την εξαγορά σύγχρονων και μικρότερης ηλικίας τάνκερ με σκοπό να αξιοποιήσει τον ούριο άνεμο της ναυλαγοράς, ενώ ο 65χρονος Αδαμάντιος με τη New Shipping έχει επενδύσει κοντά στα 165 εκατ. δολ. ενισχύοντας τον στόλο της με bulkers και tankers αλλά μεγαλύτερης ηλικίας.
ΟΙ ΕΞΑΓΟΡΕΣ
Ο Σπύρος Πολέμης της Polembros έχει προχωρήσει στην εξαγορά μόλις δύο μεταχειρισμένων «σκαριών», του δεξαμενόπλοιου «Patmos Warrior» (105.000 dwt), το οποίο κόστισε περίπου 34 εκατ. δολ. και του «Cap Isabells» (ναυπηγημένο το 2013) αντί 65 εκατ. δολ. Ταυτόχρονα όμως, έχει βάλει στο orderbook των κορεάτικων ναυπηγείων της Hyundai παραγγελία για τη ναυπήγηση τεσσάρων ακόμη πλοίων, τα οποία αναμένεται να παραλάβει το 2016 και το 2017, η αξία των οποίων υπολογίζεται κοντά στα 280 εκατ. δολ. συνολικά.
«Αν θέλεις να διαδραματίσεις κυρίαρχο ρόλο στην αγορά των τάνκερ, θα πρέπει να επενδύεις σε τονάζ, ανθρώπους και τεχνολογία» τονίζει χαρακτηριστικά στενός συνεργάτης των Πολέμηδων στην Polembros, δίνοντας το στίγμα των επόμενων κινήσεών της και του τρόπου σκέψης της διοίκησης.
Από την άλλη, ο Αδαμάντιος Πολέμης με τη New Shipping, δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα bulkers, τα οποία παρά την «τρικυμία» των ναυλαγορών εκτιμά πως θα ανακάμψουν, ενώ αγοράζει και εκείνος τάνκερ, αλλά μεγαλύτερης ηλικίας σε αντίθεση με τον αδελφό του. Πριν ακόμη από το επιχειρηματικό τους «διαζύγιο», η ναυτιλιακή τους είχε αποκτήσει το δεξαμενόπλοιο «Oliver Jacob» (χτισμένο το 1999) αντί 16,5 εκατ. δολ., το οποίο πλέον «φιγουράρει» στον στόλο της New Shipping με το όνομα «New Trust».
Έχει προχωρήσει επίσης, στην αγορά δύο ακόμη VLCCs αντί 21 εκατ. δολ. και 21,7 εκατ. δολ. αντίστοιχα, ενώ πρόσφατα φέρεται να ήταν ο αγοραστής του suezmax tanker «Cape Balder» (κατασκευής 2000), το οποίο πουλήθηκε τον Ιούνιο σε μια τιμή μεταξύ 16,3 και 17 εκατ. δολαρίων.
Αρχικά στη ναυτιλιακή κοινότητα έλεγαν ότι το συγκεκριμένο πλοίο και το «αδελφάκι» του, Cape Bantry πουλήθηκαν στον όμιλο Βαρδινογιάννη με το τελευταίο να μετονομάζεται σε «Kriti Sfakia» και ότι μετά πέρασε στον στόλο της AVIN.
Ο Αδαμάντιος Πολέμης θεωρεί πως η αγορά προσφέρεται για την απόκτηση παλαιότερων πλοίων σε χαμηλές τιμές, τα οποία μπορούν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα. Έντονη κινητικότητα, όμως, επιδεικνύει ο 65χρονος εφοπλιστής και στον κλάδο του ξηρού φορτίου. Η New Shipping απέκτησε τρία panamaxes όλα ναυπηγημένα το 2014 και ένα handysize.
Το Μάρτιο δε, προχώρησε στην εξαγορά των «New Excellence» και «New Explorer» αντί 24 εκ. δολ. έκαστο, ενώ πρόσφατα πρόσθεσε στον στόλο της και το «Lan Hai Jin Xiu», το οποίο εξαγοράστηκε έναντι 22,8 εκ. δολ. Στόχος του Αδαμάντιου, όπως είχε δηλώσει, από τον περασμένο Μάιο είναι η εταιρία του να ελέγχει άμεσα στόλο 23 πλοίων.
ΓΙΑ ΤΟ “ILIAD” – Τον Οκτώβριο η απόφαση του IOPCF
Μία από τις πιο άτυχες στιγμές στην ιστορία της Polembros αναμένεται να… αναβιώσει τον ερχόμενο Οκτώβριο. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ταμείου Αποζημιώσεων Πετρελαϊκής Ρύπανσης (IOPCF) θα αποφασίσει σχετικά με το εάν θα επιτραπεί μια συνολική διευθέτηση του ζητήματος με το ατύχημα του πλοίου «Iliad» της ναυτιλιακής εταιρίας των Πολέμηδων, το οποίο συνέβη πριν από 21 χρόνια, αλλά οι δικαστικές διαμάχες συνεχίζονται μέχρι και σήμερα στην Ελλάδα.
Το πλοίο προσάραξε το 1993 στην Πελοπόννησο με ναυτιλιακούς κύκλους να κάνουν λόγο τότε για διαρροή 200 τόνων πετρελαίου στην περιοχή. Η ασφαλιστική North of England Club, που κάλυπτε το «Iliad» έχει απορρίψει την προσφορά 250.000 για να διευθετηθούν εκκρεμή ζητήματα και είχε δηλώσει πως αν το ποσό αυτό αυξανόταν στο 1 εκ., τότε θα συμφωνούσε σε μια συνολική διευθέτηση.