Οι Αμερικανοί εκδίωξαν τον Παναγιωτίδη από την Excel και περιόρισαν τον Ζούλα στην Eagle
ΣΥΝΗΘΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΥ FUND ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ «ΓΕΝΙΚΟ ΚΟΥΜΑΝΤΟ» ΣΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΛΕΓΧΕΙ ΜΕΤΟΧΙΚΑ
Excel Maritime, Eagle Bulk, Genmar και Star Bulk. Τέσσερις ναυτιλιακές, τέσσερις Έλληνες εφοπλιστές με ένα κοινό συνδετικό «κρίκο»: Tην Oaktree Capital.
Στις δύο πρώτες ήδη οι Αμερικανοί δείχνουν να έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, όχι μόνο μετοχικά, αλλά και διοικητικά. Ο Παναγιωτίδης έχει «εκδιωχθεί» πλήρως από την εταιρία του, ενώ ο Σοφοκλής Ζούλας «περιορίζεται» πλέον μόνο στο ρόλο του διευθύνοντος συμβούλου και όχι και του προέδρου. Και μπορεί στην Genmar ο Πήτερ Γεωργιόπουλος να συνεχίζει κανονικά στο management, όμως, ποια θα είναι η επόμενη ημέρα για τον Πέτρο Παππά και την Star Bulk;
Από τη μία πλευρά παραδοσιακοί πλοιοκτήτες και από την άλλη ένα πανίσχυρο hedge fund που τα τελευταία δύο χρόνια έχει επενδύσει πάνω από 1 δισ. δολ. στην ελληνική ναυτιλία, το Oaktree Capital Management.
Σε μία διελκυστίνδα όπου η φήμη και η ιστορία εφοπλιστικών ομίλων βρίσκονται αντιμέτωπες με την δύναμη του κεφαλαίου. Με funds που «χτυπούν» επιθετικά, όταν παρουσιάζεται η κατάλληλη ευκαιρία και θέλουν να διασφαλίσουν τα χρήματα που τοποθετούν στις εταιρίες που «διασώζουν» ή συμπράττουν μαζί τους, έχοντας το γενικό «κουμάντο», όπως έχει δείξει η προϊστορία μέχρι σήμερα.
Η αμερικανική «βελανιδιά» (=oaktree) του μεγιστάνα Mark Howards που έχει «απλώσει τα κλαδιά της» για τα καλά στις ελληνικές θαλάσσιες μεταφορές, έχει ήδη αποδείξει την επιθετική πολιτική που ακολουθούν συνήθως οι επενδυτές του είδους της και την αυστηρότητα την οποία εξαντλούν στην προσπάθειά τους να μην πάει χαμένη η επένδυσή τους.
Στην περίπτωση της Excel Maritime του Γαβριήλ Παναγιωτίδη, όπου η Oaktree στις αρχές του έτους αγόρασε το χρέος της από τους αρχικούς δανειστές και βρέθηκε να ελέγχει το 82% της αναδιαρθρωμένης εταιρίας, ο ιδρυτής της Παναγιωτίδης τελικά «εκδιώχθηκε».
Και μπορεί η αιτία να ήταν- όπως ισχυρίστηκαν πηγές από την αμερικανική εταιρία- το ότι ο Έλληνας εφοπλιστής δεν τήρησε τους όρους της συμφωνίας για την αναδιάρθρωση του χρέους των 900 εκατ. δολ. μη δίνοντας ποτέ τα 50 εκατ. δολ. που του αναλογούσαν, όμως, το αποτέλεσμα ήταν η Oaktree να αναλάβει τον έλεγχο της εταιρίας, μετοχικό και διοικητικό.
Πριν από λίγες ημέρες και πάλι οι Αμερικανοί προχώρησαν σε διοικητικές αλλαγές, αυτή την φορά στην Eagle Bulk, της οποίας επίσης το χρέος εξαγόρασαν μαζί με άλλες επενδυτικές εταιρίες και πλέον κατέχουν το 99,5% της εισηγμένης στον Nasdaq. Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, «αφαίρεσαν» από τον Σοφοκλή Ζούλα την καρέκλα του προέδρου, στην οποία καθόταν εδώ και μία δεκαετία περίπου, αφήνοντάς του μόνο τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου.
Μία αλλαγή σκυτάλης, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της «εποχής» της Oaktree και των υπολοίπων στην «πυραμίδα» της Eagle Bulk, σύμφωνα με πολλούς αναλυτές. «Μήπως λοιπόν, αυτή η στρατηγική των Αμερικανών είναι συνήθης όπου «εμπλέκονται» μετοχικά;» αναρωτιούνται εκπρόσωποι της ναυτιλιακής αγοράς. Μήπως μετά τον Παναγιωτίδη και τον Ζούλα, σειρά παίρνει ο Πέτρος Παππάς;
Η STAR BULK
Από τη μία κάποιοι θεωρούν πως μελλοντικά ίσως και στην περίπτωση Star Bulk οι Αμερικανοί ακολουθήσουν την ίδια «ρότα», καθώς είναι δεδομένο πως θέλουν να έχουν τον πρώτο λόγο, όπου «ανακατεύονται» επιχειρηματικά. Από την άλλη πλευρά όμως, η περίπτωση του Πέτρου Παππά δεν είναι ίδια με τις δύο προηγούμενες. Αφενός επειδή η εισηγμένη στο ταμπλό της Wall Street ναυτιλιακή δεν έφτασε ποτέ στο… κατώφλι του Chapter 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα.
Αντιθέτως, παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, ενώ μέσα σε διάστημα μόλις ενάμιση έτους έχει καταφέρει να πενταπλασιάσει την κεφαλαιοποίησή της από τα 30 εκατ. δολ. παλαιότερα στα 1,1 δισ. δολ., κάνοντας την αμερικανική χρηματαγορά να «παραμιλά». Αφετέρου και το εκτόπισμα του Πέτρου Παππά, γνωστού στην Ελλάδα και από την ενασχόλησή του με την ΑΕΚ, είναι ιδιαίτερα ισχυρό, ενώ στην εταιρία ο Έλληνας εφοπλιστής διατηρεί ποσοστό 12,5% (61% η Oaktree).
Μάλιστα, ο ίδιος ανέλαβε την θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην Star Bulk που μέχρι πρότινος κατείχε ο Σπύρος Καπράλος, ο οποίος ασκεί πλέον καθήκοντα προέδρου. Αυτό ερμηνεύεται ως ψήφος εμπιστοσύνης των Αμερικανών προς τον εφοπλιστή. Και για την ώρα όλα δείχνουν πως οι δύο πλευρές βαδίζουν «χέρι- χέρι».
Ειδικά μετά και τη συγχώνευση των Star Bulk- Oceanbulk, αλλά και με την εξαγορά των 34 πλοίων της Excel «φτιάχνοντας» έναν στόλο 103 πλοίων και δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εισηγμένη στο ξηρό φορτίο. Τώρα αν θα συνεχιστεί αυτή η «σύμπνοια» και στο μέλλον, αυτό εξαρτάται και από τους Αμερικανούς «συμμάχους».
ΒΓΑΖΕΙ ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ ΤΟ 16,3% ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ ΤΗΣ Η SCORPIO
Η «ασυμφωνία χαρακτήρων» φέρνει διαζύγιο με την Dorian
Έρχεται «διαζύγιο» ανάμεσα στην Scorpio Tankers και την Dorian LPG; Ένα αιφνιδιαστικό για τους περισσότερους εκπροσώπους της Wall Street ενημερωτικό σημείωμα προς την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς προκάλεσε αίσθηση. Ένας εκ των μεγαλομετόχων της Dorian του εφοπλιστή Τζον Χατζηπατέρα, η Scorpio, η οποία ελέγχει το 16,3% της ναυτιλιακής εταιρίας, βγάζει προς πώληση το μετοχικό ποσοστό της, παρά το γεγονός ότι η διοίκηση της εταιρίας πριν από μερικές εβδομάδες επέμενε για το αντίθετο.
Γιατί όμως, η Scorpio εξετάζει το ενδεχόμενο να «ξεφορτώσει» τις μετοχές της από το… όχημα της Dorian LPG; Πολλοί είναι εκείνοι που ισχυρίζονται πως πρόκειται για μία κίνηση στρατηγικής ώστε να ρευστοποιήσει τη συμμετοχή της και να «προικοδοτήσει» τα επενδυτικά της σχέδια.
Ωστόσο, η οικονομική της ισχύς είναι τέτοια που δεν χρειάζεται την πώληση αυτή για να προχωρήσει σε αυτά. Στην αγορά τονίζουν πως οι αιτίες είναι βαθύτερες. Και έχουν να κάνουν και με τις «ρωγμές» που έχουν δημιουργηθεί ανάμεσα στην Scorpio με τον εφοπλιστή Χατζηπατέρα.
Ρωγμές που βγήκαν στην επιφάνεια με την πρόταση της Avance Gas για συγχώνευση με την Dorian, την οποία ο Έλληνας πλοιοκτήτης αρνήθηκε, αλλά ο εκπρόσωπος της Scorpio στο ΔΣ, Robert Bugbee επιθυμούσε. Μάλιστα, η αποχώρησή του από το ΔΣ είναι ένα ακόμη «δείγμα» των ψυχρών σχέσεων με τον Χατζηπατέρα.