Ελληνικά πλοία μεταφέρουν το 60% των εμπορευμάτων της χώρας του «κόκκινου δράκου»
H απάντηση του Προκοπίου στο σχέδιο της Kίνας να ελέγξει πλήρως τη ναυτιλία και το εμπόριό της
Aνεβαίνει το θερμόμετρο στην Κίνα για τους Έλληνες εφοπλιστές. Το σχέδιο της κυβέρνησης του Πεκίνο να «εθνικοποιήσει» τη ναυτιλία της και να ελέγξει πλήρως το εμπόριό της επιστρατεύοντας τις δικές της δυνάμεις ανάβει φωτιές στους Greeks και στους άλλους παίκτες της διεθνούς ναυτιλίας.
Η ανησυχία είναι έκδηλη κάτι το οποίο φάνηκε και από το ότι το συγκεκριμένο θέμα ήταν κυρίαρχο στο forum που διοργάνωσε η Export- Import Bank of China πριν από μερικές ημέρες με θέμα τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, αλλά και από την ηχηρή παρέμβαση του Γιώργου Προκοπίου.
Το μήνυμα που έστειλε ήταν σαφές: «Η Κίνα θα το μετανιώσει στο μέλλον αν υιοθετήσει μία πολιτική συγκέντρωσης στη ναυτιλιακή της βιομηχανία και ελέγχει αποκλειστικά εκείνη τα πλοία που μεταφέρουν τα κινεζικά εμπορεύματα. Η ναυτιλία είναι διεθνής επένδυση και δεν μπορείς να την βάλεις μέσα σε ένα στεγανοποιημένο θερμοκήπιο. Χρειάζεται ανοικτούς ορίζοντες», υποστήριξε ο ισχυρός άνδρας της Dynagas χαρακτηριστικά.
Μία δήλωση που προκάλεσε αίσθηση. Και αυτό γιατί ο Μάο είχε πει «αφήστε τα θερμοκήπια να ανθίσουν», ενώ η κινεζική κυβέρνηση φαίνεται να υιοθετεί μία τάση εσωστρέφειας στον ναυτιλιακό της τομέα, ένα «στεγανοποιημένο θερμοκήπιο» που είπε και ο Γ. Προκοπίου.
Το πλάνο της χώρας του Κόκκινου Δράκου με την κωδική ονομασία «China Inc» είναι με δύο λόγια να δημιουργήσει ένα «κλειστό ναυτιλιακό club» με περισσότερο εθνικά χαρακτηριστικά προκειμένου να διαφυλάξει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα έναντι των διεθνών εξελίξεων.
Αν προχωρήσει στην υλοποίησή του, δημιουργώντας ένα νέο status quo στη ναυτιλία, αυτό σημαίνει με λίγα λόγια πως θα δημιουργηθεί μία συγκέντρωση κινεζικών δυνάμεων- από τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές έως τους ναυλομεσίτες- αποκλείοντας ουσιαστικά τους ξένους παίκτες.
Ταυτόχρονα, τα κινεζικά φορτία θα μεταφέρονται κυρίως από κινεζικά πλοία, όπως λένε οι αναλυτές, με αποτέλεσμα πολλά πλοία άλλων εθνικοτήτων που έκαναν business με το Πεκίνο να μένουν εκτός «παιχνιδιού» και να αναζητούν εναλλακτικές πηγές εσόδων. Όλη αυτή η κατάσταση θυμίζει την περίπτωση της Ιαπωνίας, η οποία προέβη σε μια ανάλογη κίνηση, κρατώντας όλες τις δουλειές για τον εαυτό της και αυτό της έχει στοιχίσει, καθώς έχει υποστεί ένα είδος «απομόνωσης» από τις υπόλοιπες αγορές και αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα σήμερα.
Η επόμενη μέρα
Πίσω από αυτήν την τοποθέτηση του Προκοπίου ωστόσο «κρύβεται» και σχεδόν όλος ο προβληματισμός των Ελλήνων εφοπλιστών για την επόμενη ημέρα των εμπορικών τους σχέσεων με την Κίνα, που αποτελεί μία νευραλγικής σημασίας αγορά για τους ίδιους.
Και αυτό επειδή δεν θέλουν να απολέσουν τους στενούς δεσμούς που έχουν μέχρι σήμερα, τα έσοδα από τις μεταφορές και τα «προνόμια» που απολαμβάνουν τόσο από τις κινεζικές τράπεζες για την χρηματοδότηση των επενδυτικών τους σχεδίων, όσο και από τις κινέζικες γιάρδες που τους δίνουν χαμηλές τιμές.
Το βέβαιο είναι πως αν «χαθεί» η κινεζική αγορά, αυτό θα αποτελέσει, σύμφωνα και με τους αναλυτές, ισχυρό πλήγμα για τους Greeks. Οι λόγοι είναι πολλοί. Καταρχάς, ελληνικά πλοία είναι εκείνα που μεταφέρουν το 60% των κινεζικών εισαγωγών σε στρατηγικά εμπορεύματα, όπως αργό πετρέλαιο, άνθρακα και σίδηρο. Ταυτόχρονα παραδοσιακά οι Έλληνες εφοπλιστές αποτελούν τους καλύτερους πελάτες των κινεζικών γιάρδων. Πάνω από 400 πλοία έχουν ναυπηγηθεί στην χώρα του «Κόκκινου Δράκου» τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ στα orderbooks υπάρχουν τουλάχιστον 300 νέες παραγγελίες. Σχεδόν δε, 100 ελληνικά πλοία επισκευάζονται ετησίως στα ναυπηγεία της.
Στενές είναι οι σχέσεις των Greeks και με τις κινεζικές τράπεζες. Και αυτό γιατί μπορεί οι τελευταίες να χορηγούν δάνεια με αντάλλαγμα να «χτίζονται» πλοία στα ναυπηγεία τους, όμως, όπως και να έχει, από τη στιγμή που εκείνες ανοίγουν τον «κρουνό» της ρευστότητας αποτελούν σημαντική χείρα βοηθείας προς τη ναυτιλία. Από το 2012 ακόμη ο πρώην πρωθυπουργός της Κίνας Wen Jiabao είχε υποσχεθεί εγγυήσεις δανείων $5 δισ. προς τους Έλληνες εφοπλιστές.
Έκτοτε οι κινέζικες τράπεζες έχουν δώσει πάνω από $3 δισ., ενώ μόνο η Exim Bank που είναι ο μεγαλύτερος δανειστής των Ελλήνων έχει συνολική έκθεση $1,3 δισ. Ονόματα όπως αυτά των Οικονόμου, Βενιάμη, Προκοπίου, Κωνσταντακόπουλου, Παληού, Αγγελικούση, Κούστα, Μαρτίνου κ.α έχουν τα τελευταία χρόνια συνάψει συμφωνίες με κινεζικές τράπεζες για την αιμοδότηση της κατασκευής πλοίων τους στην Κίνα.
Αν λοιπόν, οι Κινέζοι στραφούν σε ένα πιο «εθνικό μοντέλο» για τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους διεθνώς με δικά τους πλοία και λιγότερα από ξένα, τότε δημιουργείται εύλογα η ανησυχία μήπως και οι τράπεζες μειώσουν τις χορηγήσεις δανείων σε εταιρίες άλλες και «στραφούν» και εκείνες στους δικούς τους ομίλους. 6.247 πλοία μετρά ο στόλος των Κινέζων Μερικοί από τους στόχους της κινεζικής κυβέρνησης με τη νέα «νόρμα» της ναυτιλίας της είναι η περικοπή λειτουργικού κόστους που ευνοεί την αύξηση των κερδών, οι συνεργασίες μεταξύ εγχώριων ναυτιλιακών δυνάμεων, ακόμη και οι συνενώσεις. Αλλά κυρίως είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κινεζικής ναυτιλίας.
Και αυτό επειδή η Κίνα «στοχεύει» στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης τόσο ως προς τον αριθμό, όσο και ως προς την χωρητικότητα του στόλου. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι Κινέζοι βρίσκονται στην δεύτερη θέση ως προς τον αριθμό με 6.427 πλοία, πίσω από τους Ιάπωνες που μετρούν 8.537 πλοία. Ως προς το τονάζ δε, βρίσκονται στην τρίτη θέση. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν κατακτήσει την κορυφή ελέγχοντας πλοία 164 εκατ. τόνων και ακολουθούν οι Ιάπωνες με 159,4 εκατ. gt και οι Κινέζοι με 116,6 εκ. gt.
Της Εύης Κατσώλη