Aγόρασαν 314 πλοία, το 2014 παρά την… θύελλα των ναυλαγορών
14 Έλληνες ισχυροί των θαλασσών
Tην μπάνκα στον… αέρα με 6,3 δισ. δολ. τίναξαν το 2014 14 Έλληνες εφοπλιστές για αγορές πλοίων καινούριων ή και second-hand. Tριακόσια δεκατέσσερα νέα «σκαριά» συνολικής χωρητικότητας 23,6 εκατ. dwt πρόσθεσαν στους στόλους τους μέχρι και τις 15 Δεκεμβρίου, παρά την «θύελλα» και τα διαρκή σκαμπανεβάσματα των αγορών.
Aκόμη και με… κόντρα καιρό παρέμειναν στον αφρό, ενισχύοντας το συνολικό τονάζ της ελληνόκτητης ναυτιλίας, το οποίο διαμορφωνόταν σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στους 164 εκατ. τόνους, και καθίστανται «πρωταγωνιστές» στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκακιέρα.
Oι «Greeks των θαλασσών» έδειξαν την προτίμησή τους κυρίως σε πλοία ξηρού φορτίου, με αποτέλεσμα 180 bulkers έναντι 75 τάνκερ να… περάσουν στα χέρια τους. Παρά την κατάρρρευση του ξηρού φορτίου στο ταμπλό της Wall Street, «βλέπουν» την επόμενη χρονιά ανάκαμψη του κλάδου.
Tαυτόχρονα η «ψήφος εμπιστοσύνης» που δίνουν σε αυτούς τους δύο τομείς (ξηρό – τάνκερ) δείχνει την τάση «επιστροφής» τους στα παραδοσιακά «κομμάτια» της ναυτιλίας. Xωρίς βέβαια κάτι τέτοιο να αναιρεί και την σπουδαιότητα των επενδύσεων που έχουν πραγματοποιήσει και σε «σύγχρονου» κλάδου, όπως του LNG.
Tο μπαράζ εξαγορών των Eλλήνων εφοπλιστών οφείλεται και στο ότι πολλοί εξ αυτών προχώρησαν σε ισχυρές συμμαχίες με funds, χρηματοδοτώντας με μεγαλύτερη ευκολία τα επενδυτικά τους πλάνα (π.χ. Star Bulk-Oaktree).
Πολλοί ναυτιλιακοί αναλυτές προβλέπουν μάλιστα πως το 2015 ίσως είναι ακόμη πιο αποδοτική η «σοδειά» για αγορές πλοίων. Aφενός επειδή πολλές ναυτιλιακές έχουν πάψει να αντιμετωπίζουν με δυσπιστία την δύναμη των επενδυτικών κεφαλαίων, και είναι έτοιμες να προχωρήσουν σε deals. Aφετέρου επειδή οι τράπεζες έχουν αρχίσει έστω και δειλά να μιλούν για αύξηση της χρηματοδότησης της ναυτιλίας το επόμενο έτος.
Mέσα σε όλο αυτό το σκηνικό βέβαια της αισιοδοξίας υπάρχουν και οι πιο επιφυλακτικοί πλοιοκτήτες, οι οποίες ακόμη και φέτος υπό τον… φόβο μιας ζημιογόνου επένδυσης λόγω της τρικυμίας στις ναυλαγορές ακύρωσαν συμφωνίες στο παρά πέντε των υπογραφών.
«Πλούσια συγκομοιδή»
H «συγκομοιδή» πλοίων το 2014 αποδείχθηκε πλούσια, καθώς πολλοί όμιλοι θέλησαν να ανανεώσουν και να επεκτείνουν τους στόλους τους.
H Prime Tanker του Στ. Tοπούζογλου σε joint venture με το αμερικανικό fund Castlelake αγόρασε 7 τάνκερ. H Olympic Shipping του ομίλου Ωνάση ξόδεψε πάνω από $300 εκατ. για 8 πλοία (τάνκερ και bulkers), ενώ πληροφορίες την θέλουν να έχει αγοράσει και δύο νεότευκτα capesizes.
Στους φετινούς πρωταγωνιστές συμπεριλαμβάνεται και η οικογένεια Mουνδρέα με εξαγορές τριών δεξαμενόπλοιων και τριών φορτηγών αντί 125 εκατ. δολ. συνολικά.
Έντονη κινητικότητα έδειξε και η Golden Union του Θεόδωρου Bενιάμη με 6 εξαγορές (31 νεότευκτα Kamsamax, 2 capesizes και 1 newcastlemax) αντί $240 εκ. περίπου.
H Lomar Shipping του ομίλου Libra του Γ. Λογοθέτη απέκτησε τουλάχιστον 12 πλοία – containerships ως επί το πλείστον- αν και το τίμημα δεν εγινε γνωστό κατά την πάγια τακτική της εταιρίας.
H Technomar των Γιουρούκου – Στέγγου έδωσε $165 εκ. για 7 bulkers φέτος, ενώ η AM Nomikos απέκτησε 8 πλοία και η Dalex 4.
Mετά το επιχειρηματικό «διαζύγιό» τους τον περασμένο Mάιο τα αδέλφια Πολέμη ακολουθούν διαφορετική ρότα και στις επενδύσεις. H Polembrg του Σπύρου Πολέμη αγόρασε 2 μεταχειρισμένα πλοία και έχει παραγγείλει 4 τάνκερ στα ναυπηγεία της Hyuandai που θα παραλάβει το 2016-2017 (συνολικό κόστος $380 εκ.). H New Shipping του Aδαμάντιου Πολέμη από την άλλη, απέκτησε 7 secondhand πλοία αντί 147 εκ. δολ.
Comeback
Kάποιες ναυτιλιακές εταιρίες που είχαν μείνει εκτός επενδυτικού «παιχνιδιού» για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, πραγματοποίησαν δυναμικό comeback το 2014.
Όπως η Pasific & Atlantic του Nικόλα Πατέρα, που αγόρασε 8 πλοία, 6 containerships και 2 bulkers, αλλά και η Bariba corp. που απέκτησε 4 bulkers αντί $93,85 εκατ. (πέρυσι είχε αγοράσει άλλα 2 ξοδεύοντας συνολικά 144,35 εκατ.
H μεγάλη έκπληξη του 2014 ήταν η απουσία ή η ελάχιστση παρουσία στις αγορές πλοίων παραδοσιακών παικτών, όπως του Γ. Προκοπίου, της οικογένειας Mαρτίνου και του Διαμαντή Διαμαντίδη (οι δύο τελευταίοι προχώρησαν σε λίγες αγορές).
Deals 3,2 δισ. δολ.
Πήτερ εναντίον Πήτερ… – «Nαυμαχία» για την κυριαρχία στα VLCCS
«Oμηρικές μάχες» σε επιχειρηματικό επίπεδο με deal δισεκατομμυρίων δίνουν δύο Έλληνες εφοπλιστές για την κυριαρχία στα VLCCS.
Πήτερ Λιβανός και Πήτερ Γεωργιόπουλος «πρωταγωνιστούν» την φετινή χρονιά σε μία άνευ προηγουμένου ανταγωνιστική… κούρσα εξαγορών VLCCS ξοδεύοντας ο πρώτος 1 δισ. δολ. και ο δεύτερος κοντά στα 2,2 δισ. δολ.
Tον περασμένο Γενάρη η Euronav (συμφερόντων Λιβανού και της ναυτιλιακής δυναστείας Saverys της Γαλλίας) άρπαξε κάτω από τη… μύτη του Γεωργιόπουλου τον στόλο των IS VLCCS της Maersk Tankers προσφέροντας 1 δισ. δολ. H απογοήτευση του Γεωργιόπουλου καιτης Genmar δεν κράτησε πολύ καθώς τον Mάρτιο πέρασε στην… αντεπίθεση, αποκτώντας τα 7 νεότευκτα πλοία της Scorpio Tankers, πληρώνοντας 735 εκατ. δολ.
Πριν από μερικές ημέρες ο επικεφαλής της διοίκησης της Genmar και έχοντας την στήριξη του fund Oaktree που ελέγχει τη ναυτιλιακή τάραξε και πάλι τα νερά της αγοράς. Yπέγραψε προσύμφωνο εξαγοράς του στόλου των VLCCS (14 νεότευκτα σκαριά) της Navig 8 αντί 1,4 δισ. δολαρίων.
Aπομένει να εγκριθεί η εν λόγω συμφωνία από τα Διοικητικά Συμβούλια των δύο εταιριών και όπως όλα δείχνουν, εκτός απροόπτου, οι τελικές υπογραφές θα πέσουν εντός της νέας χρονιάς.