Κερδισμένοι του 2010, Φράγκου, Οικονόμου, Βαφειάς. Μια χρονιά αισθητών διακυμάνσεων ήταν το 2010 για τους Έλληνες εφοπλιστές.
Διακυμάνσεις, οι οποίες αποτυπώθηκαν και στα οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων στη Wall Street, τα οποία δημοσιεύθηκαν στην Lloyd’ s list, με τις περισσότερες να ακολουθούν τον… κανόνα των ικανοποιητικών μεν εσόδων, αλλά με «δοκιμασία» για την κερδοφορία τους.
Ακόμη και για τα πιο ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, η περσινή χρονιά δεν ήταν εύκολη. Οι συνεχείς μεταπτώσεις των τιμών στους ναύλους σε μια παγκόσμια αγορά, που δε δείχνει να έχει ανακάμψει πλήρως από την οικονομική κρίση αποτέλεσε τον βασικό παράγοντα διαμόρφωσης των μεγεθών των ναυτιλιακών ομίλων, αλλά και της στρατηγικής τους για την τρέχουσα χρονιά.
Ως εκ τούτου, πολλοί πλοιοκτήτες ξαναμελέτησαν τις στρατηγικές τους, αποφάσισαν να «μαζέψουν» τις δανειακές τους υποχρεώσεις, ενώ την ίδια στιγμή επιδίδονταν σε αγορές πλοίων και νέες επενδύσεις, όπου έβλεπαν τις ευκαιρίες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ναυτιλιακών κύκλων.
Ο ελληνικός εφοπλισμός το 2010 κινήθηκε σε 3 ταχύτητες: Οι εταιρείες που παρά την κρίση έμειναν σε κερδοφόρα τροχιά, εκείνες που τα κέρδη τους μειώθηκαν αλλά αντιμετώπισαν δυσκολίες και τέλος όσες βρέθηκαν για ακόμη μία φορά στη δίνη της κρίσης και των ζημιών. Δέκα εισηγμένες στη Wall Street εξακολουθούν, σύμφωνα με τους οικονομικούς τους ισολογισμούς να ανοίγουν… πανιά για το 2011, με τους καλύτερους οιωνούς και να συνεχίζουν ακάθεκτοι τις επενδύσεις, παρά τις όποιες πρόσκαιρες δυσκολίες.
Η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου σίγουρα ήταν από τους κερδισμένους του 2010, αφού όχι μόνο «εισέβαλε» δυναμικά στο αμερικανικό ταμπλό και μάλιστα στη μεγάλη κατηγορία, αλλά παρέμεινε πιστή στην παράδοση 35 χρόνων, της αδιάλειπτης κερδοφορίας.
Παρά τη μείωση των εσόδων της στα 353,51 εκατ. δολ. από 399 εκατ. ένα χρόνο νωρίτερα, παρέμεινε σε κερδοφόρο τροχιά, φτάνοντας τα 81,22 εκ. δολ. Η εταιρεία τους τελευταίους μήνες προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 570 εκατ. δολ. με την υπογραφή συμβολαίων για την κατασκευή πέντε νεότευκτων boxships και την αγορά 10 μεταχειρισμένων, ενώ με «όπλο» της την ρευστότητα των 208 εκ. δολ. και την ανοιχτή πιστωτική γραμμή 194 εκ. δολ., που δεν έχει ακόμη χρησιμοποιήσει, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος θα συνεχίσει την τακτική επέκτασης του στόλου.
Στο στρατόπεδο της Χιώτισσας καπετάνισσας, Αγγελικής Φράγκου, ο βασικός βραχίονας του ομίλου της, η Navios Maritime Holdings ήταν από τις λίγες ναυτιλιακές που έκλεισαν την προηγούμενη χρονιά, με αύξηση σε όλα τα μεγέθη.
Η ναυτιλιακή είχε κέρδη 81,1 εκ. δολ. από 67,8 εκ. το 2009, ενώ και η δεύτερη εισηγμένη Navios Maritime Partners πάτησε στα… χνάρια της πρώτης με καθαρά κέρδη 60,5 εκ. δολ., ως αποτέλεσμα της σταδιακής ενίσχυσης του στόλου της μέσα σε 18 μήνες, με επτά πλοία. Το σερί χάλασε η Navios Maritime Acquisition, η οποία σημείωσε ζημίες 13,5 εκ. δολ. Το τελευταίο έτος μόνο η Αγγελική Φράγκου κατόρθωσε να σηκώσει από τις διεθνείς χρηματαγορές περίπου 650 εκ. δολ. σε μια περίοδο που οι άλλες εταιρείες δυσκολεύονταν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση.
Το προφίλ που έχει «χτίσει» είναι αρεστό στους επενδυτές και μετόχους, αφού με το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του ομίλου σε αυτόνομες εταιρείες γνωρίζουν πού και πότε τοποθετούνται τα κεφάλαιά τους. Η ίδια συγκαταλέγεται, λόγω των κινήσεών της στην «σκακιέρα» της ναυτιλίας, στην 57η θέση με τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κλάδου, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds.
«Ολική επαναφορά» για τον Χάρι Πότερ της ελληνικής ναυτιλίας, Χάρη Βαφειά, ο οποίος «είδε» την Stealthgas να επανέρχεται στα κέρδη μετά από ζημίες. Η ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς LPG αξιοποίησε τη θετική συγκυρία στον κλάδο μέσω των μακροχρόνιων ναυλώσεων των πλοίων της σε ναυλωτές – κολοσσούς και πέτυχε EBITDA 13,2 εκ. δολ. έναντι ζημιών 17,6 εκατ. το 2009. Στο μεταξύ, τα θετικά μηνύματα από την Κίνα για τη χρηματοδότηση ελληνικών εφοπλιστικών ομίλων με 10 δισ. ευρώ, αποτελεί σημαντική εξέλιξη και για τον όμιλο Βαφειά.
Η «ναυαρχίδα» του Βαγγέλη Μαρινάκη, Capital Product Partners, είχε καθαρά κέρδη 9,8 εκατ. δολ., ενώ τα έσοδά της υπερτριπλασιάστηκαν και άγγιξαν τα 55,882 εκ. Αλλά και το 2011 μπήκε με το… δεξί για τον πρόεδρο του Ολυμπιακού, αφού υπέγραψε και νέο deal με τον βραζιλιάνικο πετρελαϊκό κολοσσό Petrobas, ναυλώνοντάς του το πλοίο «AXIOS» και μάλιστα με τιμή υψηλότερη κατά 1.000 δολάρια, γεγονός που αποδεικνύει την αξιοπιστία του ομίλου στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή.
Με θετικές επιδόσεις έκλεισε το 2010 η έτερη εισηγμένη, Crude Carriers, η οποία ωστόσο υπολείπεται σημαντικά σε μέγεθος της Capital Product Partners. Στην κερδοφορία, επέστρεψε η Globus Μaritime, του Γιώργου Φειδάκη, οι μετοχές της οποίας… μετακόμισαν από το χρηματιστήριο του Λονδίνου στην αμερικανική αγορά του Nasdaq.
Για το 2010, η ναυτιλιακή είχε κέρδη ύψους 6 εκατ. δολαρίων αντί ζημιών 10 εκατ. το 2009. Ωστόσο, είδε τα έσοδά της να υποχωρούν σχεδόν κατά 50%, στα 28,9 εκατ. δολ. Αύξηση κερδών 17% και εσόδων 24% είχε η ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων του κ. Συμεών Παληού, Diana Shipping το τέταρτο τρίμηνο, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009. Τα κέρδη της εταιρείας ανήλθαν στα 32,313 εκατ. δολάρια από 27,589 εκατ. στο τελευταίο τρίμηνο του 2009, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν στα 72,976 εκατ. δολάρια. από 58,64 εκατ. δολάρια πέρυσι. Στην κερδοφορία επέστρεψε πέρυσι και η Excel Maritime, συμφερόντων του Γαβριήλ Παναγιωτίδη.
Η ναυτιλιακή, η οποία κατέγραψε κέρδη ύψους 257,8 εκατ. δολαρίων, έχει εξασφαλίσει ναυλώσεις το 2011 για το 92% των πλοίων τύπου Capes και για το 56% των Kamsarmax, ενώ το ποσοστό απασχόλησης για όλο το στόλο της το 2012 διαμορφώνεται στο 79%. Αύξηση εσόδων και EBITDA, αλλά υποχώρηση στα κέρδη σημείωσε το 2010 η Eagle Bulk συμφερόντων του κ. Σοφοκλή Ζούλα.
Η εισηγμένη στη Wall Street είδε τα κέρδη της να κάμπτονται στα 26,8 εκατ. δολάρια πέρυσι από 33,3 εκατ. το 2009 και ένας από τους λόγους είναι ότι βρέθηκε εκτεθειμένη και στην κορεάτικη KLC, η οποία έκανε αίτηση πτώχευσης. Παρά το γεγονός ότι δέχτηκε τον πόλεμο των χρηματιστηριακών ότι οι επενδύσεις του στα δεξαμενόπλοια δεν είναι τόσο σίγουρο ότι θα πετύχουν, αλλά και παρά τις περιπέτειες με την Cardiff, ο Γιώργος Οικονόμου συγκαταλέγεται στους κερδισμένους της χρονιάς που πέρασε, αφού στο τρίτο τρίμηνο τα κέρδη του διαμορφώθηκαν στα 49,3 εκατ. δολ.
Οι επενδύσεις του σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας πλέον με δυνατά του «όπλα» αυτή τη στιγμή τα πλοία drillships για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις, αλλά και τα φορτηγά αποτελούν την «πυξίδα» του και για τα επόμενα δύο έτη. δυσκολευτηκαν μα παρεμειναν σε θετικη τροχια Τράπεζες και επενδύσεις μείωσαν τα κέρδη 5 ισχυρών.
Στον αντίποδα με τους κερδισμένους υπήρξαν και ορισμένα ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, για τα οποία η περσινή χρονιά δεν ήταν και τόσο αποδοτική, παρά το γεγονός πως ορισμένοι εξ’ αυτών κατόρθωσαν να έχουν μειωμένα κέρδη. Μικτό από πλευράς μεγεθών ήταν το 2010 για τον Πήτερ Γεωργιόπουλο, ο οποίος εδώ και πολύ καιρό αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας, προσπαθώντας να αναζητήσει «ζεστό χρήμα», για να τονώσει τα κεφάλαιά του τόσο μέσω των τραπεζών, όσο και μέσω της «βοήθειας» από άλλους εφοπλιστές. Όπως συνέβη πρόσφατα οπότε και ζήτησε την συνδρομή του ομίλου Φωστηρόπουλου, από τον οποίο έλαβε ένα «ηχηρό όχι».
Ο Ελληνοαμερικανός εφοπλιστής προχώρησε στην πώληση αρκετών πλοίων του, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις δανειακές υποχρεώσεις των εταιρειών του, αλλά η Genco αποδείχτηκε πιο ανθεκτική από αυτό που περίμενε η αγορά, επηρεαζόμενη από την κάμψη της ναυλαγοράς στα φορτηγά, καθώς η κερδοφορία της υποχώρησε στα 141,2 εκατ. δολ. από 148,6 εκ. το 2009. Αντίθετα, τα έσοδά της αυξήθηκαν στα 446,7 εκ. δολ. Με κέρδη 8,3 εκατ. δολ. και έσοδα 32,6 εκ. έκλεισε η περσινή χρονιά και για την έτερη ναυτιλιακή του κ. Γεωργιόπουλου, Baltic&Trading. Η ενίσχυση των εσόδων δεν ήταν αρκετή για να δώσει ώθηση στα μεγέθη της Seanergy, συμφερόντων Βίκτωρα Ρέστη.
Τα έσοδα της ναυτιλιακής αυξήθηκαν στα 95,9 εκατ. δολάρια από 87,9 εκατ. το 2009, αλλά αυτά που επηρεάστηκαν αισθητά είναι τα καθαρά αποτελέσματα της ναυτιλιακής με τα κέρδη να αγγίζουν μόλις τα 1,6 εκ. δολ. από 30 εκ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Η κάμψη αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι η εταιρεία αύξησε σημαντικά τον αριθμό των πλοίων της, επιβαρύνοντάς την με έξοδα 30,7 εκατ. δολαρίων, ενώ η πτώση στα ναύλα, τα αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα και οι έκτακτες ζημίες από συναλλαγματικές διαφορές, επέφεραν την κάμψη. Κάμψη μεγεθών κατέγραψε το 2010 η Safe Bulkers, του Πόλυ Β. Χατζιωάννου.
Τα έσοδα της υποχώρησαν κατά 5%, στα 157 εκατ. δολάρια και τα καθαρά κέρδη της μειώθηκαν στα 109,6 εκατ. δολάρια από 165,4 εκατ. το 2009. Η πτώση της ναυλαγοράς επηρέασε και την TEN του Νίκου Τσάκου, η οποία διαχειρίζεται ένα στόλο 48 εν ενεργεία δεξαμενόπλοιων, συνολικού τονάζ 5,6 dwt. Παρέμεινε ωστόσο σε κερδοφόρο ρότα με τα κέρδη της να φτάνουν τα 19,8 εκ. δολ. από 28,7 εκ. έναν χρόνο νωρίτερα και τα έσοδά της στα 408, 4 εκατ. δολ.
Η μείωση των εξόδων κατά 11%, η αποτελεσματική διαχείριση του στόλου και οι νέες παραλαβές πλοίων μέσα στο 2011 και 2012 αναμένεται να λειτουργήσουν θετικά για τα αποτελέσματα της επόμενης οικονομικής χρήσης. Σημαντική κάμψη στην κερδοφορία σημείωσε το 2010 η Paragon Shipping του κ. Μιχάλη Μποντούρογλου. Τα έσοδα της ναυτιλιακής υποχώρησαν στα 118,4 εκατ. δολάρια από 161,1 εκατ. το 2009, ενώ τα κέρδη της συρρικνώθηκαν στα 22,9 εκατ. ευρώ από 65,7 εκατ.
Η εταιρεία πάντως, εξασφάλισε κοινοπρακτικό δάνειο 135 εκατ. δολαρίων, με επικεφαλής την Nordea, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το υπό εξέλιξη ναυπηγικό της πρόγραμμα. προσπαθειεσ να αντιστρεψουν το αρνητικο κλιμα Στη… δίνη των ζημιών με αλλαγή στρατηγικής Οι λιγότερο… τυχεροί της Wall Street ήταν εκείνοι, οι οποίοι κλυδωνίστηκαν περισσότερο από τις «φουρτούνες» της παγκόσμιας ναυτιλίας και είδαν τους ομίλους του από κέρδη να εμφανίζουν ζημίες ή να περιορίζουν μεν τις απώλειες, αλλά τα έσοδά τους και τα EBITDA να είναι «ασθενή».
Αν και με μικρότερα έσοδα το 2010, η Euroseas του κ. Αριστείδη Πίττα κατάφερε να περιορίσει τις ζημιές της, η ναυτιλιακή κατέγραψε έσοδα ύψους 52,5 εκατ. δολαρίων έναντι 63,8 εκατ. δολαρίων το 2009 και περιόρισε τις ζημίες της στα 6,6 εκατ. δολάρια από 15,6 εκατ. το 2009. Μάλιστα, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της κ. Πίττας, το 2010 ήταν μια δύσκολη χρονιά στον τομέα των containerships, αφού η εταιρεία από το 2009 “έδεσε” δύο containerships, τα οποία επαναδραστηριοποιήθηκαν μόλις το δεύτερο μισό του 2010, όταν η αγορά άρχισε να συνέρχεται.
Αντίστοιχα και η Goldenport του κ. Πάρη Δράγνη μετρίασε τις ζημίες της πέρυσι, με παράλληλη μείωση εσόδων, αλλά και λειτουργικών κερδών. Οι ζημίες της εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Λονδίνου διαμορφώθηκαν σε μόλις 152.000 δολάρια από 1,3 εκατ. δολάρια, το 2009, ενώ τα έσοδα της υποχώρησαν στα 88,18 εκατ. δολάρια από 94 εκατ. στην αμέσως προηγούμενη χρήση. Αντίστοιχα, τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 42,19 εκατ. δολάρια από 48,48 εκατ. του 2009.
Κάμψη εσόδων και περιορισμό ζημιών σημείωσε το 2010 και η Star Bulk, του κ. Πέτρου Παππά. Τα έσοδα της υποχώρησαν στα 121 εκατ. δολάρια από 142,4 εκατ. το 2009, γεγονός που αποδίδεται στην υποχώρηση της αγοράς και τη διαμόρφωση του μέσου ημερήσιου ναύλου στα 26.859 δολάρια από 29.450 δολάρια το 2009. Οι ζημιές της συρρικνώθηκαν στα 5,1 εκατ. έναντι ζημιών ύψους 58,4 εκατ. δολάρια του 2009. Τέλος, οι πωλήσεις της Aegean Marine Petroleum, αυξήθηκαν στα 1,44 δισ. δολ., αλλά το οικονομικό έτος 2010 έκλεισε με λειτουργικές ζημίες ύψους 4,6 εκατ. δολ., που αποδόθηκαν κυρίως στην αύξηση του μισθολογικού κόστους και στην αύξηση άλλων λειτουργικών εξόδων της εισηγμένης.
Εταιρεία κέρδη/ζημιές 2010 (σε εκ. δολ)
Costamare (Κωνσταντακόπουλος) Κέρδη 81,22 Navios Maritime Holding (Αγγ. Φράγκου) Κέρδη 81,1 Navios Maritime Partners (Αγγ. Φράγκου) Κέρδη 60,5 Capital Product Partners (Β. Μαρινάκης) Κέρδη 9,8 Diana Shipping (Συμεών Παληός) Κέρδη 32,31 Excel Maritime (B. Παναγιωτίδης) Κέρδη 257,8 Stealthgas (Χάρης Βαφειάς) Κέρδη 13,2 Eagle Bulk (Σοφ. Ζούλας) Κέρδη 26,8 Globus Maritime (Γ. Φειδάκης) Κέρδη 6 Genco (Π. Γεωργιόπουλος) Κέρδη 141,2 Baltic&Trade (Π. Γεωργιόπουλος) Κέρδη 8,3 Seanergy (Β. Ρέστης) Κέρδη 1,6 Aegean Marine Petroleum (Δ. Μελισσανίδης) Ζημίες 12 Safe Bulkers (Πόλυς Χατζηιωάννου) Κέρδη 109,6 Euroseas (Αριστείδης Πίττας) Ζημίες 6, 6 Goldenport (Πάρις Δράγνης) Ζημίες 152 χιλ. Star Bulk (Πέτρος Παππάς) Ζημίες 5,1 Paragon Shipping (Μιχ. Μποντούρογλου) Κέρδη 22,9 TEN (Νίκος Τσάκος) Κέρδη 19,8