Σχέδιο για μια κοινοπραξία στα capesizes με τη συμμετοχή και Ελλήνων εφοπλιστών
Τα 2 ραντεβού στο Λονδίνο, ο Fredriksen και η συμμετοχή του Π. Παππά
Η κρίση φέρνει… γκρίνιες και οι γκρίνιες νέες «συμμαχίες». Aυτό είναι το «απαύγασμα» των πρώιμων έστω συζητήσεων που έχουν ξεκινήσει μετά από δύο συναντήσεις στο Λονδίνο για τον κλάδο του ξηρού φορτίου.
Η βουτιά του δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου έως και 40% στο τέλος του 2014 και ειδικά η ελεύθερη πτώση στα ναύλα των capsizes, που στα μέσα του Δεκέμβρη είχαν υποχωρήσει στα 6.000 δολ. την ημέρα (από 27.000 δολ. παλιότερα), προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία στην διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και ως εκ τούτου και στους «Greeks των θαλασσών».
Μπορεί άραγε μέσα σε αυτή την «θαλασσοταραχή» του κλάδου να δημιουργηθεί και να… σταθεί ένα ισχυρό consortium, στο οποίο θα συμμετέχουν μερικά από τα πιο ηχηρά ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας αλλά και της ελληνικής;
Ήδη οι πρώτες δειλές συζητήσεις έχουν ξεκινήσει, ενώ παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο σχέδιο βρίσκεται ακόμη… στα σπάργανα και δεν έχει ληφθεί καμία οριστική απόφαση, τις εξελίξεις παρακολουθούν με ενδιαφέρον και Έλληνες πλοιοκτήτες που διαχειρίζονται μεταξύ άλλων και στόλους capesizes για το κατά πόσο θα ήταν εφικτή η συμμετοχή τους σε ένα τέτοιο pool.
Ισχυροί παίκτες, όπως η Αγγελική Φράγκου, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Διαμαντής Διαμαντίδης, ο Πέτρος Παππάς, ο όμιλος Τσάκου κ.α. έχουν κάθε λόγο για να «βλέπουν» το πώς και αν εξελιχθεί τελικά το συγκεκριμένο σχέδιο αν και δεν υπάρχουν επίσημες αντιδράσεις ακόμη για ένα τέτοιο ενδεχόμενο. O κλάδος των φορτηγών, πάντως, δεν διαφαίνεται να βγαίνει σύντομα από την «φουρτούνα» της κρίσης που τον έχει πλήξει βαρύτατα και είναι προτιμότερο, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί αναλυτές, οι ανταγωνιστές να γίνονται «συνταξιδιώτες». Αντί δηλ. να υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί αντίπαλοι, μία συγκέντρωση και συνένωση δυνάμεων με ξένους ισχυρούς θα δημιουργούσε έναν «γίγαντα» στον χώρο, που θα λειτουργούσε ως ένα ενιαίο σύνολο.
Βέβαια, το πόσο πετυχημένο θα είναι ένα τέτοιο εγχείρημα, εξαρτάται από το ποιοι θα συμμετάσχουν τελικά, τον αριθμό του στόλου που θα ελέγχουν, τι θα αναλάβουν κ.α. Πάντως, ένα πρώτο «άτυπο κάλεσμα» έχει ήδη πραγματοποιηθεί και προς Έλληνες εφοπλιστές, καθώς οι δύο συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Λονδίνο, είχαν και… ελληνικό άρωμα λόγω της συμμετοχής του Πέτρου Παππά της εισηγμένης στον Nasdaq, Star Bulk που μαζί με το αμερικανικό fund Oaktree Capital έχουν δημιουργήσει και ελέγχουν έναν στόλο 100 φορτηγών πλοίων, εκ των οποίων τα 34 υπό ναυπήγηση. Επισήμως πάντως, κανείς εφοπλιστής για την ώρα δεν έχει πάρει θέση, ενώ το θέμα φαίνεται να τους έχει απασχολήσει μόνο στο περιθώριο διεθνών forum.
ΜΕ ΦΟΝΤΟ ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ
Για πρώτη φορά το θέμα σχηματισμού μίας κοινοπραξίας στον κλάδο των capesizes τέθηκε πριν από τρεις εβδομάδες περίπου. Στην εξοχική πολυτελή κατοικία των Saverys στο Βόρειο Yorkshire, εκ των μεγαλύτερων εφοπλιστικών οικογενειών της Γαλλίας και μετόχων της Euronav μαζί με τον Πήτερ Λιβανό. Στο λαμπερό πάρτυ που συγκέντρωσε τα «φώτα» του διεθνούς Τύπου, αλλά και υψηλούς προσκεκλημένους. Και εκεί που συνήθως συγκεντρώνεται η «αφρόκρεμα» της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, τότε σίγουρα αυτό από μόνο του αποτελεί «είδηση».
Εκεί για πρώτη φορά μεταξύ των απολαυστικών γαστριμαργικών εδεσμάτων και των ακριβών κρασιών και κοκτέιλ έπεσε στο τραπέζι η πρόταση που αποτέλεσε το έναυσμα και για μια δεύτερη συνάντηση ισχυρών πλοιοκτητών και πάλι στην βρετανική πρωτεύουσα στις 9 Γενάρη.
Η πρόταση αφορά στην δημιουργία μίας μεγάλης κοινοπραξίας στον κλάδο των φορτηγών πλοίων και κυρίως στα capesizes, η πρώτη μετά από δέκα χρόνια περίπου που είχε γίνει μία ανάλογη προσπάθεια. Στις συζητήσεις αυτές για την δημιουργία του consortium, συμμετείχαν ο Έλληνας εφοπλιστής, Πέτρος Παππάς, ο μεγαλύτερος Νορβηγός πλοιοκτήτης John Fredriksen της Golden Ocean Group και η C Transport Maritime (CTM) με έδρα το Μονακό. «Συνδετικός κρίκος» και των τριών ότι ελέγχουν στόλους με σημαντικό αριθμό bulkers.
Tο σχέδιο που συζητείται για το consortium περιλαμβάνει την δημιουργία ενός «γίγαντα» που θα ελέγξει 100-150 φορτηγά πλοία –συμπεριλαμβανομένων και νεότευκτων– και που θα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% του κλάδου. Ήδη θετικοί για να συμμετάσχουν στην κοινοπραξία είναι η Golden Ocean του Fredriksen που θα συγχωνευθεί με την Knights bridge Tankers. Στο σχήμα θετικός για να μπει είναι και ο Πέτρος Παππάς, ο οποίος όμως δεν ελέγχει το πλειοψηφικό πακέτο της Star Bulk και θα πρέπει πρώτα να λάβει το «πράσινο φως» από τους Aμερικανούς της Oaktree.
Οι επιφυλάξεις των αναλυτών για τη συνένωση δυνάμεων
Πολλοί αναλυτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι σε μια προσπάθεια συνένωσης δυνάμεων στα capesizes. Και αυτό επειδή ένα ανάλογο εγχείρημα είχε γίνει και στο παρελθόν με την Capesize International, που ήλεγχε στόλο 75 πλοίων, αλλά έληξε άδοξα.
Τα μέλη από κάποια στιγμή και μετά είχαν αρχίσει να διαφωνούν για τη στρατηγική που εφάρμοζαν και για τα ναυλοσύμφωνα. Ωστόσο, οι αντίθετες «φωνές» λένε πως η σύγκριση του σήμερα με το χθες δεν είναι εφικτή. «Η ιστορία συνήθως έχει την τάση να επαναλαμβάνεται, ωστόσο δεν είναι σίγουρο αν το πείραμα θα πετύχει ή όχι» λένε χαρακτηριστικά.
Οι περισσότεροι συμφωνούν πάντως, πως «ακόμη και αν βάλεις τα πλοία σε ένα μόνο… χέρι, αυτό δεν θα κάνει την διαφορά» από τη στιγμή που ο κλάδος των φορτηγών πλοίων έχει κλυδωνιστεί σε τέτοιο βαθμό που τα ναύλα και στην περίπτωση της συγκέντρωσης δυνάμεων δεν πρόκειται να αυξηθούν άμεσα. Άλλοι πάλι θεωρούν πως χωρίς και τη συμμετοχή κινεζικών δυνάμεων, το σχέδιο δεν έχει καμία τύχη να πετύχει.