Όλο το σχέδιο του Γ. Οικονόμου για την είσοδο της Tankships στη χρηματαγορά των ΗΠΑ
ΠΑΡΑ ΤΗ ΔΙΠΛΗ «ΤΡΙΚΥΜΙΑ» ΜΕ DRYSHIPS- OCEAN RIG
Την περσινή χρονιά ο Γιώργος Οικονόμου «γλίτωσε» στο… παρά πέντε την Dryships από το να πέσει στα βράχια του Chapter 11. Ο κλάδος του ξηρού φορτίου, στον οποίο δραστηριοποιείται με 34 bulkers, έχει… αποδεκατιστεί με τις περισσότερες προβλέψεις να συγκλίνουν στο ότι η «φουρτούνα» στον BDI, ο οποίος έχει υποχωρήσει πάνω από 40%, θα συνεχιστεί.
Την ίδια ώρα το μέχρι πρότινος «ισχυρό χαρτί» της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας του Έλληνα εφοπλιστή, η θυγατρική Ocean Rig, η οποία έχει δραστηριότητα στα drillships κλυδωνίζεται από την διεθνή κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου, με τη μετοχή της να έχει υποστεί «βουτιά» της τάξεως του – 55,2%, στα 8,46 δολ. περίπου, όταν τον περασμένο Σεπτέμβριο διαπραγματευόταν μεταξύ 16 και 18 δολ.
Εν μέσω αυτής της διπλής «θαλασσοταραχής», όμως, ο Οικονόμου, προχωρά στο επόμενο «χτύπημά» του. Μία καινούρια επιχειρηματική κίνηση, με την οποία… ταράζει και πάλι τα νερά, προκαλώντας βέβαια αντιφατικές αντιδράσεις από πλευράς αναλυτών και επενδυτών.
Ο μεγιστάνας, του οποίου το όνομα «φιγουράρει» μεταξύ των μεγαλύτερων πλοιοκτητών διεθνώς, είναι ο «αρχιτέκτονας»- όπως τον αποκαλεί ο διεθνής Τύπος- του σχεδίου για να εισάγει την Tankships Investment Holdings στον δείκτη Nasdaq, καθιστώντας την έτσι την τρίτη εταιρία μετά τις Dryships και Ocean Rig που πραγματοποιούν είσοδο στην αμερικανική χρηματαγορά.
Πρόκειται για μια εταιρία που ξεκίνησε το 2010 και ήδη ελέγχει 4 suezmaxes και 6 aframaxes που απέκτησε από την Dryships. Το αρχικό πλάνο προέβλεπε την είσοδό της στο ταμπλό από το 2012, όμως, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης στη ναυτιλία, αυτό αναβλήθηκε.
Δύο χρόνια μετά ο Γιώργος Οικονόμου είναι έτοιμος να προχωρήσει σε αρχική δημόσια προσφορά (IPO) προκειμένου να αντλήσει 100 εκατ. δολ. μέσω της πώλησης μετοχών. Ένα μέρος του ποσού αυτού θα διοχετευθεί για την εξαγορά τριών τάνκερ, χωρητικότητας 157.000 dwt, από άλλες εταιρίες συμφερόντων του Οικονόμου και της πρώην συζύγου του.
ΤΟ TIMING
Γιατί όμως, ο Οικονόμου επέλεξε την δεδομένη χρονική στιγμή για να εισάγει στον Nasdaq την Tanker Investment Holdings;
Οι επικριτές του περιγράφουν την Tankships ως «μία ακόμη ιερή αγελάδα παραγωγής ρευστότητας» για τον εφοπλιστή, ειδικά μετά και την περιπέτεια που βιώνει στο ξηρό φορτίο, αλλά και με την Ocean Rig στο κομμάτι των θαλάσσιων γεωτρήσεων.
Χρειάζεται «ζεστό χρήμα», όπως λένε χαρακτηριστικά, καθώς η Dryships έχασε πέρυσι πάνω από το 75% της αξίας της. Και μπορεί τελικά στο τέλος να βρήκε λύση στο να μη «σκάσουν» οι μετατρέψιμες ομολογίες της τάξεως των 700 εκατ. δολ. που ωρίμαζαν την 1η Δεκεμβρίου και να εξασφάλισε την απαιτούμενη ρευστότητα μέσω πώλησης μετοχών και της προσφυγής σε νέο δανεισμό, όμως, είδε την αξία της εταιρίας του να «εξανεμίζεται» από τα 1,6 δισ. δολ. το 2013 στα 775 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Ταυτόχρονα, τα αυξημένα έσοδα που είχε από τις ναυλώσεις των δεξαμενόπλοιών της η Dryships το 2013, αφού μέσα σε έναν χρόνο παρουσίασαν βελτίωση της τάξεως του 32%, στα 20.901 δολ. την ημέρα για κάθε πλοίο, οδήγησαν τον Έλληνα «θαλασσοπόρο» να πάρει την απόφαση για την είσοδο της Tankships στην αμερικανική χρηματαγορά.
Όπως λένε, οι υποστηρικτές του άλλωστε, πάντα είχε το αισθητήριο να οσφρύζεται τις ευκαιρίες και η αλήθεια είναι πως αυτό το αναγνωρίζουν ακόμη και όσοι διαφωνούν με τη στρατηγική που ακολουθεί στη ναυτιλία γενικότερα.
Οι ίδιοι λένε ότι από τη στιγμή που το «κομμάτι» των τάνκερ κρύβει… θησαυρούς αυτή τη στιγμή με τις ναυλαγορές να έχουν βελτιωθεί αισθητά σε σχέση με το παρελθόν, η δημιουργία μίας άλλης εταιρίας ήταν σημαντική κίνηση, που θα ωφελήσει και τους μετόχους και επενδυτές της Dryships, η οποία κατέχει μετοχές της.
Άλλωστε, το παράδειγμα της Euronav με την επιτυχημένη δημόσια προσφορά στην οποία επίσης, προχώρησε και η οποία υπερκαλύφθηκε, σε συνδυασμό με το θετικό outlook του τομέα, λειτούργησαν ως «πυξίδες» και για την κίνηση του “Mr Dryships”.
Ένα σημείο πάντως, που θορύβησε του αναλυτές, είναι όταν ενημερώθηκαν πως υπάρχει ένα έλλειμμα κεφαλαίου κίνησης, το οποίο σύμφωνα με τα λεγόμενα του ελεγκτή, «έχει εγείρει σημαντικές αμφιβολίες για την δυνατότητά της να συνεχίσει ως αυτόνομη εταιρία».
Με μια πρώτη ματιά, η αρχική αντίδραση στην απόφαση να μπει η Tankships στο αμερικανικό ταμπλό μοιάζει χλιαρή, όμως, υπάρχει η αισιοδοξία πως τελικά οι επενδυτές θα ανταποκριθούν στο «κάλεσμα» και θα αποδείξουν κατά πόσο εμπιστεύονται ή όχι τον Οικονόμου.
Κοντά σε συμφωνία για γραμμή πίστωσης $375 εκατ.
Ένα σημαντικό στοιχείο για τη δημόσια προσφοράς μετοχών της Tankships Investment Holdings είναι πως ο Γιώργος Οικονόμου έχει ήδη προχωρήσει σε πρώτες συζητήσεις με πιστώτριες τράπεζες- αν και δεν έχει αναφέρει τα ονόματά τους- και ότι βρίσκεται κοντά στην εξασφάλιση γραμμής πίστωσης ύψους 375 εκατ. δολαρίων, διάρκειας επτά ετών.
Με αυτό το ποσό θα αναχρηματοδοτήσει πλήρως το τραπεζικό χρέος του υφιστάμενου στόλου των 10 δεξαμενόπλοιων, ενώ θα χρηματοδοτήσει και μέρος από το κόστος των τριών νέων τάνκερ.
Μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2014 το χρέος της ανερχόταν στα 277,5 εκατ. δολ., ενώ η καθαρή λογιστική αξία της Tankships την ίδια χρονική περίοδο έφτανε τα 351,2 εκατ. δολ. Ο Οικονόμου, βάσει του σχεδίου του, μπορεί να προχωρήσει και στις εξαγορές πλοίων εταιριών ιδιωτικών συμφερόντων του, ώστε ο συνολικός στόλος να φτάσει τα 17 πλοία.