Η μαζική αναδιάρθρωση των δανείων, οι ακυρώσεις παραγγελιών και το κινέζικο σωσίβιο «Η χρηματοδότηση που έλαβε από το Πεκίνο αγγίζει τα 203 εκατ. δολ. για τη ναυπήγηση τριών πλοίων» Ο δόκτωρ της ναυτιλίας Γιάννης Κούστας την τελευταία διετία έχει «στριμωχτεί» στα σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ, λόγω της οικονομικής κρίσης και περιμένει «γιατρειά» από τις νέες επενδύσεις και την «χείρα βοηθείας», που του άπλωσε το Πεκίνο.
Η εισηγμένη στο χρηματιστηριακό ταμπλό του New York Stock Exchange, ναυτιλιακή εταιρεία Danaos Corporation, που δραστηριοποιείται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «έγραψε» ζημίες ύψους 102, 3 εκατ. δολαρίων για το έτος 2010, καθώς τα έξοδα για τη μαζική αναδιάρθρωση του δανεισμού της και οι ακυρώσεις παραγγελιών πλοίων έπληξαν την κερδοφορία της.
Παρόλο μάλιστα, που το τρίτο τρίμηνο επέστρεψε σε κερδοφόρο τροχιά της τάξεως του 1 εκατ. δολ. Τα δάνειά της το προηγούμενο διάστημα άγγιξαν το ιλιγγιώδες ποσό των 3 δισ. δολαρίων και τους τελευταίους μήνες ο Έλληνας εφοπλιστής είχε αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου και συζητήσεων με τις πιστώτριες τράπεζες για την επαναδιαπραγμάτευση των δανειακών της υποχρεώσεων, με αποτέλεσμα τα νομικά και δικαστικά έξοδα να ανέλθουν στα 24,3 εκατ. δολάρια.
Πλήγμα επέφερε στα οικονομικά της μεγέθη και η ακύρωση παραγγελιών για τρία νέα πλοία, συνολικής χωρητικότητας 6.500 teu που «έχτιζε» στα ναυπηγεία «Hanjin Heavy Industry», καθώς έχασε προκαταβολές ύψους 71, 5 εκατ. δολαρίων.
Πάντως, οι ζημίες στο τέταρτο τρίμηνο ήταν πολύ χαμηλότερα εκείνων του αντίστοιχου διαστήματος του 2009, καθώς η αγορά των κοντέινερ ανέκαμψε δραστικά, φτάνοντας τα 8,9 εκατ. δολ. έναντι 16,2 εκατ. δολ.
Η Danaos εξέδωσε 11,2 εκατ. εντάλματα για την αγορά κοινών μετοχών της στην τιμή των 6 δολαρίων προς τις δανείστριες τράπεζες, ενώ θα εκδώσει άλλα 3,8 εκατ. αργότερα τη φετινή χρονιά.
Ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Κούστας δήλωσε πως οι νέοι όροι του δανεισμού ανοίγουν τον δρόμο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλιακής του εταιρείας και αποδεικνύουν εμπράκτως την εμπιστοσύνη των πιστωτών προς το management και την εταιρεία.
Το mega deal Εδώ και δύο μήνες περίπου, σύμφωνα με δημοσιεύματα της Lloyd’s list, και μετά από αναμονή έξι μηνών η ναυτιλιακή του Γιάννη Κούστα έλαβε τις τελικές εγκρίσεις για μια από τις μεγαλύτερες πιστώσεις που προέρχονται από τη χώρα του «Κόκκινου Δράκου», ύψους 203, 4 εκατ. δολαρίων, ένα deal στο οποίο ποντάρει και για την ανάκαμψη της εταιρείας του το τρέχον έτος.
Οι επαφές που είχε με τους Κινέζους κυβερνητικούς και τραπεζικούς αξιωματούχους τους προηγούμενους μήνες απέδωσαν καρπούς, αφού οι υπογραφές έπεσαν με την μεγαλύτερη τράπεζα στο Πεκίνο την Export- Import Bank.
Τα συγκεκριμένα κεφάλαια θα διατεθούν στο πλαίσιο δανειακής αναδιάρθρωσης προκειμένου η Danaos να διασφαλίσει την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του προγράμματος ναυπήγησης νέων πλοίων – κοντέινερ. Το υπό εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας περιλαμβάνει την κατασκευή 18 πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, συνολικής χωρητικότητας 159.150 teu, τα οποία και αναμένεται να παραδοθούν μέχρι και το 2012.
Πιο συγκεκριμένα, με τα χρήματα του δανείου που θα λάβει από την Eximbank θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή τριών από τα πέντε νέα πλοία που «χτίζει» στα ναυπηγεία της Σανγκάης και τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο τρέχον έτος, ενώ για τα άλλα δύο έχει συμφωνήσει με ευρωπαϊκά πιστωτικά ιδρύματα για τη χρηματοδότησή τους.
Παρόλο που οι επιμέρους όροι της συμφωνίας με τους Κινέζους δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστοί και η μερίδα του λέοντος των δανείων θα προέρχεται από εκείνους, συμμετοχή στο deal θα έχει και η Citi. Οι διαπραγματεύσεις με τις δύο τράπεζες είχαν ξεκινήσει από τις αρχές του προηγούμενου έτους και οι δύο πλευρές είχαν δώσει τα χέρια από τον Αύγουστο ακόμη, όμως, απέμεναν οι τελικές εγκρίσεις, κορυφώνοντας την αγωνία του Γιάννη Κούστα.
Όμως, πολιτική των κινεζικών τραπεζών, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της ναυτιλίας, είναι όσο μεγαλύτερο είναι το ποσό του δανείου, τόσο περισσότερος χρόνος απαιτείται για να… ανάψουν το «πράσινο φως», αφού… ξεσκονίζουν τα οικονομικά της εταιρείας και τις εγγυήσεις που τους παρέχονται για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων.
Γι’ αυτό και το δάνειο προς τον Γιάννη Κούστα άργησε πολύ περισσότερο από ότι σε άλλους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι κατασκευάζουν σε κινέζικα ναυπηγεία 325 πλοία, εκ των οποίων 235 φορτηγά, 28 δεξαμενόπλοια και 62 άλλων τύπων.
Βέβαια, στους ναυτιλιακούς κύκλους ισχυρίζονται πως ήταν πολύ δύσκολο να μην εγκριθεί το δάνειο προς την Danaos, αφού και η συγκεκριμένη συμφωνία εντάσσεται στο πλαίσιο των επιμέρους συμφωνιών που έχουν υπογραφεί ανάμεσα σε Ελλάδα και Κίνα σε διακρατικό επίπεδο και ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται και οι διευκολύνσεις προς τους Έλληνες της ναυτιλίας.
Βρήκε «σωσίβιο» στον Οικονόμου Οι οικονομικές «φουρτούνες» ήταν ένας από τους λόγους που οδήγησαν τον Γιάννη Κούστα τον περασμένο Αύγουστο, σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους και στη «συμμαχία» του με τον Γιώργο Οικονόμου. Ο επικεφαλής της Danaos Corp βρήκε «σωσίβιο» στον ισχυρό άντρα της Dryships, καθώς τα ταμεία της ναυτιλιακής του χρειάζονταν άμεσα αιμοδότηση με νέα κεφάλαια.
Έτσι, ο Γιώργος Οικονόμου απέκτησε ποσοστό 10,6% στην Danaos Corp, μέσω του προγράμματος πώλησης μετοχών αξίας 200 εκατ. δολ. Από το ποσό αυτό, περίπου 100 εκατ. δολάρια κατέβαλε ο μεγαλομέτοχος δρ. Ιωάννης Κούστας, μέλη της οικογένειάς του και ο Γ. Οικονόμου.
Ο κ. Κούστας χαρακτήρισε τότε μια πολύ σημαντική προσθήκη για το Δ.Σ. της εταιρείας τον κ. Οικονόμου, από την οποία θα επωφεληθεί, λόγω της σημαντικής εμπειρίας και της επιτυχημένης πορείας που έχει χαράξει στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Όμως, η διάθεση μετοχών ήταν ουσιαστικά εκ των βασικών προϋποθέσεων, για να επιτευχθεί η συμφωνία με τους δανειστές της ναυτιλιακής. Η Danaos Corpotation συμφώνησε με 14 τράπεζες για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της, συνολικού ύψους 3 δισ. δολαρίων.