Η κρίση της αγοράς των bulkers έχει μειώσει την αξία της ναυτιλιακής στα $500 εκ.
Στριμωγμένος στα «βράχια» της οικονομικής κρίσης έχει βρεθεί ο Γιώργος Οικονόμου. Ο εφοπλιστής με την τρανταχτή περιουσία των 1,5 δισ. ευρώ και το portfolio του να μετρά 115 πλοία, ακίνητα σε Ελλάδα και εξωτερικό και ακριβά έργα τέχνης, τα τελευταία χρόνια παλεύει να βγάλει από τη «θαλασσοταραχή» τον ναυτιλιακό όμιλό του, που αποτελείται από τις δύο εισηγμένες στη Ν. Υόρκη, Dryships και Ocean Rig και άλλες ιδιωτικών συμφερόντων εταιρικές οντότητες.
Το όνομά του, το 2012 φιγούραρε στη γνωστή λίστα τους Lloyd’s με τους 100 πιο ισχυρούς παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας και βρισκόταν στο top-5. Τίτλο που δεν έχασε ακόμη και την τελευταία διετία που περνά μέσα από Συμπληγάδες. Όμως, πλέον ο Οικονόμου έχει γίνει πολλές φορές πρώτο θέμα συζήτησης στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια με τις κινήσεις του στην προσπάθεια εξεύρεσης «ζεστού» χρήματος για να αντιμετωπίσει τις οικονομικές υποχρεώσεις του ομίλου του. Και ειδικά όταν πέρυσι βρέθηκε ένα βήμα πριν από το Chapter 11, καθώς την 1η Δεκεμβρίου «έσκαγαν» ομολογίες 700 εκατ. δολ. και τελικά κατάφερε να καλύψει μέσω της πώλησης μετοχών και της προσφυγής σε νέο δανεισμό.
Πριν από λίγες ημέρες, η Dryships αποφάσισε να πουλήσει και τον στόλο των 10 δεξαμενοπλοίων της αντί 536 εκατ. δολ. σε εταιρικά σχήματα που ελέγχει ο ίδιος ο εφοπλιστής προκειμένου και πάλι να ενισχύσει τη ρευστότητα της Dryships και τη μετοχή της. Το πρώτο μέρος της συμφωνίας αφορά την πώληση των τεσσάρων suezmax (Vilanoura, Lipari, Petalidi και Bordeira) αντί 245 εκατ. δολ. Μια συναλλαγή που αναμένεται να παράξει περίπου 125 εκατ. δολ. σε μετρητά, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να προπληρωθεί ένα ποσό του δανείου-γέφυρα που έχει συνάψει με την ABN AMRO, αλλά και για γενικότερους εταιρικούς σκοπούς. Το δεύτερο μέρος του deal, περιλαμβάνει και την πώληση των έξι aframax τάνκερ έναντι 291 εκατ. δολ., το οποίο όμως αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος Ιουνίου του τρέχοντος έτους.
Είχε προηγηθεί η απόφαση του Οικονόμου να εισάγει μία ακόμη ναυτιλιακή του στο αμερικανικό χρηματιστήριο την Tankships Investment Holdings, στην οποία θα εισέφερε τα 10 δεξαμενόπλοια της Dryships. Στόχος του ήταν να αντλήσει άλλα 100 εκατ. δολ. στα πλαίσια και πάλι της ανάγκης άντλησης ρευστού. Το σχέδιό του όμως, αυτό το ανέβαλε, καθώς βαρύνοντα ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι δε θέλησε να μειώσει κατά 20%-30% την αξία του στόλου της μητρικής εταιρίας, αν της «έπαιρνε» τα τάνκερ. Πώς όμως, ο εφοπλιστής που στο παρελθόν η αξία της εταιρίας του ξεπερνούσε τα 1,6 δισ. δολ. και θεωρείτο εκ των «διαμαντιών» της Wall Street, βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο και πλέον η κεφαλαιοποίηση της Dryships φτάνει τα 500 εκ. δολ.;
ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ
Οι περιπέτειες του Γιώργου Οικονόμου ξεκίνησαν όταν άρχισε να κατρακυλά και ο δείκτης BDI, ο οποίος έχει υποχωρήσει πλέον πάνω από 40%. Η μετοχή της Dryships, η οποία ελέγχει έναν στόλο από 39 bulkers και 10 τάνκερ, σύμφωνα με τους αναλυτές, από το 2005 έως σήμερα έχει υποστεί ζημίες της τάξεως του 86%.
Μάλιστα, τον τελευταίο χρόνο, η μετοχή έχει πέσει από τα 3 δολ. (Απρίλιος 2014) στα 0,75 δολ., ενώ και η περσινή χρονιά έκλεισε με απώλειες 47,5 εκατ. δολ. για την Dryships. Αν και μειωμένες από τα 223 εκατ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Παράλληλα, και η θυγατρική Ocean Rig που πολλές φορές έχει λειτουργήσει ως σημαντικό «στήριγμα» για τη μητρική Dryships, βρίσκεται αντιμέτωπη με τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου που δυσκολεύουν την υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων, ενώ πιέζουν και τους ναύλους, παρά το γεγονός ότι πέρυσι κινήθηκε σε θετικό έδαφος με τα κέρδη της να αγγίζουν τα 259,8 εκατ. δολ. Ωστόσο, δεν… απέτρεψε τα «κόκκινα» αποτελέσματα της Dryships.
Ο Γιώργος Οικονόμου, θεωρεί πως η Dryships είναι πολύ καλά τοποθετημένη στην αγορά σε σύγκριση με άλλες ανταγωνίστριες εταιρίες και αυτό θα φανεί, όπως υποστηρίζει και όταν οι ναυλαγορές «γυρίσουν».
Στα πλεονεκτήματά της, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι τα συμβόλαιά της για τον στόλο της είναι κυρίως κλεισμένα για τη spot αγορά, που σημαίνει πως δε δεσμεύεται με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα και αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί όταν οι αγορές ανακάμψουν.
Βέβαια, όπως ισχυρίζονται οι αναλυτές, ο Έλληνας εφοπλιστής «ξεχνά» πως μέσα στα επόμενα χρόνια ο ανταγωνισμός στα bulkers αναμένεται να είναι αυξημένος, καθώς η προσφορά πλοίων θα ενταθεί και εκτιμάται πως θα πέσουν στο νερό 1.700 φορτηγά πλοία ως το 2017.
ΑΝ ΚΑΙ ΑΝΕΒΑΛΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗ
Ποντάρει σε κέρδη από τα τάνκερ
Το πλάνο του Γιώργου Οικονόμου για να εισάγει και μια ακόμη ναυτιλιακή εταιρία του στο αμερικανικό χρηματιστήριο σε καμία περίπτωση δεν εγκαταλείπεται. Απλώς παίρνει μια μικρή… αναβολή. Σύμφωνα με την Tradewinds, που αποτελεί και τη «Βίβλο» της ναυτιλίας, ο Έλληνας πλοιοκτήτης προετοιμάζει για την ώρα το έδαφος να προχωρήσει μόλις βελτιωθούν οι συνθήκες, σε μια νέα δημόσια εγγραφή μετοχών.
Οι αναλυτές το στηρίζουν αυτό στο γεγονός ότι προχωρά στη ναυπήγηση και νέων δεξαμενόπλοιων (δύο παραγγελίες στα ναυπηγεία της Samsung Industries) που θα προστεθούν στον στόλο του.
Άλλωστε, ο κλάδος των τάνκερ είναι ο μόνος που παραμένει κερδοφόρος αυτή την εποχή, αφού πολλές χώρες λόγω των χαμηλών τιμών του πετρελαίου προσπαθούν να δημιουργήσουν αποθέματα και να εισάγουν μεγάλες ποσότητες, αυξάνοντας έτσι το μεταφορικό έργο των δεξαμενόπλοιων. Αυτή τη συγκυρία θέλει να αξιοποιήσει και ο Γιώργος Οικονόμου, που αν μη τι άλλο, όπως παραδέχονται φίλοι και ανταγωνιστές του, ξέρει και «μυρίζεται» τις ευκαιρίες.