Στον «αέρα» ακόμα τα ημερόπλοια στους πρωτοκλασάτους τουριστικούς προορισμούς
Λύση στο πρόβλημα της άρσης της εξουσιοδότησης του Ελληνικού Νηογνώμονα να εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας έδωσε σήμερα, Τετάρτη, το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας.
Το μεσημέρι ο υπουργός Γιάννης Διαμαντίδης υπέγραψε υπουργική απόφαση με την οποία επιστρέφει την εξουσιοδότηση του Ελληνικού Νηογνώμονα ώστε να εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για όλα τα πλοία εθνικής νομοθεσίας μέχρι 500 κόρους.
Η πιστοποίηση αυτή αφορά περίπου 5000 πλοία, τα οποία μέχρι σήμερα ήταν στον αέρα. Πρόκειται για 4000 κότερα και 1000 πλοία άλλων ειδών, όπως, ρυμουλκά, ξύλινα και πλαστικά επιβατηγά που εκτελούν εθνικές πλόες, αλιευτικά κάτω των 24 μέτρων και φορτηγά κάτω των 500 κόρων.
Αυτό που μένει πλέον σε εκκρεμότητα είναι το ζήτημα των ημερόπλοιων τουριστικών σκαφών, τα οποία επιθεωρούνται με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα του 345 31/12/2003 πρέπει να επιθεωρηθούν από αναγνωρισμένο νηογνώμονα. «Όλα τα πλοία που βρίσκονται με ελληνική σημαία κάτω από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς από 24 μέτρα μήκος ισάλου πρέπει να έχουν πιστοποιητικό από νηογνώμονα».
Από τη μεριά της η Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων έχει ζητήσει την εξαίρεση από την πιστοποίηση του νηογνώμονα και την παραμονή της στην επιθεώρηση εμπορικών πλοίων.
Οι πληροφορίες της dealnews.gr από το υπουργείο αναφέρουν ότι ο υπουργός καθυστερούσε μέχρι σήμερα να υπογράψει την εν λόγω εξουσιοδότηση καθώς αντιμετωπίζει την υπόθεση των ημερόπλοιων ως ένα κοινωνικό ζήτημα, λόγω ότι έχει ξεκινήσει ήδη η τουριστική περίοδος αλλά και επειδή το οικονομικό κόστος για μεταφορά σε άλλο νηογνώμονα θα είναι δυσβάσταχτο για τους ιδιοκτήτες, ειδικά αυτή τη δύσκολη εποχή.
Καταστροφή για τους ιδιοκτήτες σκαφών οι ξένοι νηογνώμονες
Όπως αναφέρουν οι πηγές μας στον Ελληνικό Νηογνώμονα είχε γίνει πρόταση από την εταιρεία προς το Υπουργείο να γίνουν ενέργειες ώστε να πιστοποιήσει ο Ελληνικός Νηογνώμονας τη συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων ώστε οι ιδιοκτήτες να μην επιβαρυνθούν οικονομικά.
Μέχρι στιγμής το υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται να παραπέμπει τους ιδιοκτήτες σε ξένους νηογνώμονες. Αυτό για τους ιδιοκτήτες των σκαφών θα είναι καταστροφικό.
Πρώτον γιατί οι ξένοι νηογνώμονες δε δέχονται τα περισσότερα πλοία καθώς δεν είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τους δικούς τους κανονισμούς και δεν πληρούν το όριο ηλικίας τους. Δεύτερον το οικονομικό βάρος για τους ιδιοκτήτες θα είναι τεράστιο αφού το κόστος εγγραφής πιστοποίησης ξεκινά από 40,000ευρώ και φτάνει μέχρι και 130,000 ευρώ.
Τέλος ένα επιπλέον πρόβλημα είναι αυτό της καθυστέρησης, καθώς απαιτείται νέα χρονοβόρα διαδικασία για να πάρουν πιστοποιητικό κλάσης. Σημειωτέων ότι η τουριστική περίοδος ξεκινά επίσημα την 1η Απριλίου.
Το πρόβλημα παραμένει στα «νερά» του Νηογνώμονα
Επτά μήνες μετά την άρση της αναγνώρισης του Ελληνικού Νηογνώμονα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και από την ελληνική κυβέρνηση με εγκύκλιο του τότε αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, ο Νηογνώμονας με απόφαση του ΥΘΥΝΑΛ μπορεί από σήμερα να επιθεωρεί και να πιστοποιεί τα σκάφη εθνικής νομοθεσίας.
Αυτό που εκκρεμεί είναι να αποκτήσει και πάλι την αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η εταιρία έχει περιθώριο μέχρι τον Αύγουστο του 2011 να συμμορφωθεί με έξι ακόμα από τις 32 παρατηρήσεις που του είχαν επιβληθεί, οι οποίες του στοίχησαν τον Αύγουστο του 2010 την ευρωπαϊκή αναγνώριση. Σε διαφορετική περίπτωση, θα σημαίνει την παύση της λειτουργίας του.
Η απάντηση του Ελληνικού Νηογνώμονα είναι ότι «ήδη έχουμε συμμορφωθεί με τις περισσότερες από τις παρατηρήσεις και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα διαγραφούν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μας αναγνωρίσει και πάλι».