Ενώ η τουριστική κίνηση βρίσκεται στο peak της, ο κλάδος της ακτοπλοΐας δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα από τους κεφαλαιακούς ελέγχους και την αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών.
Παρά το γεγονός ότι το Grexit δείχνει να έχει απομακρυνθεί από το τραπέζι, ο τουρισμός αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα.
Σύμφωνα με στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρείας: «Τους μήνες του καλοκαιριού οι εταιρείες κάνουν το 70% του ετήσιου τζίρου τους. Εκεί με τα μέχρι τώρα στοιχεία υπάρχει μείωση 15%-20%. Από τον Οκτώβριο θα πάμε σε μειώσεις δρομολογίων ενώ στο τραπέζι έχουν πέσει και οι συγχωνεύεις. Η συγκέντρωση του κλάδου».
Ο εσωτερικός τουρισμός έχει «παγώσει» πλήττοντας σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο της ακτοπλοίας. Γραμμές οι οποίες στηρίζονται σε Έλληνες ταξιδιώτες έχουν δεχθεί τεράστια πίεση με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέρες που τα πλοία ταξιδεύουν με 25-30 άτομα.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι έχουν μειωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι κρατήσεις εισιτηρίων. Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχει δεχθεί σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοΐας η Κρήτη όπου οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κατά 75%. Πιέσεις δέχονται και τα Δωδεκάνησα και σε μικρότερο βαθμό οι Κυκλάδες. Στις δυτικές Κυκλάδες, Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο και Μήλο η μείωση των κρατήσεων φθάνει το 40%. Στην Παροναξία η μείωση των κρατήσεων αγγίζει το 30%.
Ο μέσος όρος της μείωσης των κρατήσεων ανέρχεται στο 50%.
Τα αίτια
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας χρηματο-οικονομικών συμβούλων XRTC ο κλάδος της ακτοπλοίας βρίσκεται μπροστά σε κινδύνους που απειλούν την ύπαρξή του. Πρόκειται για:
– Απουσία ρευστότητας
– Εξακολούθηση της δυσκολίας άντλησης κεφαλαίων
– Συνεχιζόμενες ζημίες με σαφώς μειωμένο ρυθμό
– Έλλειψη δημοσίων επενδύσεων προς ανάπτυξη των λιμένων
– Αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων λόγω αγκυλώσεων και απαρχαιωμένων νόμων και διατάξεων
– Αβεβαιότητα για το κόστος καυσίμων
– Αυξημένος συναλλαγματικός κίνδυνος
– Συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης σε Ελλάδα
– Η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη
– Δυσκολία εξεύρεσης κεφαλαίων κίνησης εξαιτίας της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης
– Μείωση ποσού των επιδοτήσεων λόγω αδυναμίας στήριξης από τον κρατικό προϋπολογισμό
– Αυξημένες πιθανότητες μείωσης του στόλου εξαιτίας της αναδιάρθρωσης που προωθείται στον κλάδο
– Καθυστέρηση στην ηλεκτρονική καταγραφή της κίνησης και της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου