Έξι εμπόδια «φρενάρουν τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας
Μαίνεται η αντιπαράθεση μεταξύ Υπουργείου Ναυτιλίας και ΤΑΙΠΕΔ, σχετικά με το καυτό θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, το οποίο απαιτεί άμεση επίλυση από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, καθώς δημιουργεί τριβές και αντιπαλότητες και στο εσωτερικό της κυβέρνησης.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας κατέθεσαν, κατά την κυβερνητική σύσκεψη της Παρασκευής, τις προτάσεις τους οι οποίες διαφοροποιούνταν σε ένα μεγάλο κομμάτι και δη και αυτό της παραχώρησης εκτάσεων στους δήμους.
Υπέρ των θέσεων των δήμων τάχθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Δρίτσας, ενώ ο κ. Πιτσιόρλας έκανε λόγο για απομείωση της αξίας του λιμένος. Τώρα πλέον αναμένονται οι τελικές αποφάσεις, μετά βεβαίως την ενημέρωση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, ο οποίος απουσιάζει στο εξωτερικό. Ο αρμόδιος υπουργός θα καταθέσει τις προτάσεις του στον Αλέξη Τσίπρα προκειμένου να εκκινήσει η διαδικασία κατάθεσης των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους.
Έριδες και διαφωνίες
Βασικό μέλημα του πρωθυπουργού είναι να φτάσει, την κατάλληλη στιγμή, το μήνυμα στους επενδυτές του εξωτερικού, αλλά και στους δανειστές, ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να υλοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες έχει δεσμευθεί.
Ωστόσο μια σειρά προβλημάτων παρακωλύει την όλη διαδικασία, με πρώτο απ΄όλα αυτό της πολιτιστικής ακτής την οποία διεκδικεί η Περιφέρεια Αττικής. Το σχέδιο, από την εποχή ακόμη της διοίκησης Ανωμερίτη, προέβλεπε και την ανέγερση ξενοδοχείου, όμως στο νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπονται κεφάλαια για επενδύσεις σε λιμάνια. Επιπλέον, η πολιτιστική ακτή βρίσκεται σε περιοχή εξυπηρέτησης των ακτοπλοϊκών γραμμών, που ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες παρουσιάζει αυξημένη δραστηριότητα.
Ένα δεύτερο κώλυμα αφορά στο καθεστώς της περιοχής λιπασμάτων της Δραπετσώνας –μια έκταση περί τα 650 στρέμματα, από τα οποία 100 έχουν παραχωρηθεί στον ΟΛΠ και 250 ανήκουν στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος (ΕΤΕ), τα δε υπόλοιπα σε διάφορους ιδιώτες. Ειδικά η έκταση του ΟΛΠ παραμένει επί πολλές δεκαετίες ανεκμετάλλευτη και με αυτή την δικαιολογία διεκδικείται από τον Δήμο Κερατσινίου.
Αποτυχία της πρόσκλησης ενδιαφέροντος
Το 2006, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανέπτυξε μια πρωτοβουλία, προκειμένου να πειστούν οι ιδιοκτήτες και να επενδύσουν περίπου 500 εκατ. ευρώ, αλλά η κίνηση αυτή δεν καρποφόρησε. Αλλά και το σχέδιο αξιοποίησης του ΟΛΠ, περί ανάπτυξης σε αυτήν την περιοχή λιμένος για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας, δεν έχει ελπίδες υλοποίησης, λόγω των νοτίων ανέμων, η αντιμετώπιση των οποίων επιβαρύνουν το κόστος των τυχόν εγκαταστάσεων που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν, αλλά και λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος αυτής της περιοχής (ανήκει σε πολλούς ιδιώτες). Στα προβλήματα θα πρέπει να προστεθεί η έλλειψη υποδομών (δρόμοι, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, παροχή νερού).
Ένα ακόμη πρόβλημα έχει να κάνει με την αύξηση του ποσοστού των εσόδων που καταβάλλει σε ετήσια βάση ο ΟΛΠ στο Δημόσιο. Σήμερα το ποσοστό αυτό φτάνει το 2% και το ΤΑΙΠΕΔ ζητά να πάει στο 3,5% (κάποιοι θέλουν να φτάσει στο 5%), με το πλεονάζον ποσό που θα προκύπτει να διατίθεται στους δήμους.
Η Αρχή Λιμένων και η ΝΕΖ
Προβληματισμός επικρατεί και για την Αρχή Λιμένων που θέλει να επιβάλει ο υπουργός Ναυτιλίας, με σκοπό τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της διαχείρισης των λιμανιών από ιδιώτες. Εδώ το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει πως την ίδια εργασία, σύμφωνα και με τον νόμο, μπορεί να πραγματοποιήσει η Γενική Γραμματεία Λιμένων.
Τέλος, αν και όλοι συμφωνούν στην ανάγκη ανάπτυξης του κλάδου της ναυπηγοεπισκευής, αφενός η απαίτηση ισχυρών επενδυτικών κεφαλαίων και αφετέρου η αποτυχία προσέλκυσης ενός μίνιμουμ αριθμού πλοίων προς επισκευή καθιστούν το όποιο φιλόδοξο πλάνο εκτός άμεσης εφαρμογής.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, μετά την οριοθέτηση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης θα απαιτηθούν περίπου 100 εκατ. ευρώ για να αναπτυχθεί και πάλι η «ασθμαίνουσα» κατά τα τελευταία έτη τοπική Οικονομία.
Ο «πονοκέφαλος» του Λαφαζάνη
Ο πρόεδρος της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Λαφαζάνης, παρά τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών, διατηρεί μια σημαντική δυναμική στον Πειραιά, οπότε εύλογα αποτελεί «πονοκέφαλο» για το Μαξίμου, καθώς επιμένει ν΄ αντιδρά στην πώληση του ΟΛΠ.
«Η πώληση του λιμανιού του Πειραιά δεν έχει προηγούμενο στα παγκόσμια χρονικά. Καμία χώρα στον κόσμο δεν έχει πουλήσει τα μεγαλύτερο λιμάνι της και μάλιστα φωτογραφικά σε ξένα συμφέροντα. Δεν πωλείται μόνο το λιμάνι του Πειραιά, πωλείται ο ίδιος ο Πειραιάς και πωλείται η Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά στη διάρκεια συγκέντρωσης στο Δημαρχείο Δραπετσώνας.