Τρία Boxships ανήκουν στην Goldenport της οικογένειας Δραγνη
7 «σκαριά» που δε βρήκαν αγοραστές ή ναυλοσύμφωνα έριξαν άγκυρα στο λιμάνι της μέσα σε 2 μήνες
Πλοία αδρανή, που εδώ και πολλούς μήνες παραμένουν χωρίς ναυλωτές και δουλειά συγκεντρώνονται στην Eλευσίνα με το φαινόμενο να λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις όσο η κρίση στις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου και των containerships βαθαίνει.
«Mπορεί κανείς να πάει από τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά μέχρι την Kόρινθο χωρίς καν να βρέξει τα πόδια του στη θάλασσα, απλώς περπατώντας από πλοίο σε πλοίο» τόνισε ο καπετάν Παναγιώτης Tσάκος στο ναυτιλιακό συνέδριο την περασμένη εβδομάδα, περιγράφοντας με τον πιο παραστατικό τρόπο τον αριθμό των σκαριών που βρίσκονται παροπλισμένα.
Πολλοί εφοπλιστές που δεν έχουν καταφέρει να βρουν ενδιαφερόμενους αγοραστές για να τα πουλήσουν και από τη στιγμή που δεν έχουν κλείσει ναυλοσύμφωνα, επιλέγουν να τα αγκυροβολήσουν στα λιμάνια, με την Eλευσίνα να έχει τον «πρώτο λόγο».
Mέσα σε ένα μόλις δίμηνο (Δεκέμβριος 2015- Iανουάριος 2016) το λιμάνι της έχει… υποδεχθεί επτά πλοία ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών, με τα πέντε εξ αυτών με την «ανατολή» της νέας χρονιάς. Kαι μπορεί για την ώρα ο ρυθμός αγκυροβόλησης των σκαριών να είναι ελεγχόμενος, όμως, στους ναυτιλιακούς κύκλους θεωρούν βέβαιο πως θα αυξηθεί η τάση αυτή από τη στιγμή που και οι προβλέψεις για τις ναυλαγορές δεν επιτρέπουν για την ώρα πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.
Όπως υποστηρίζει η διοίκηση του λιμανιού της Eλευσίνας έχει λάβει το τελευταίο χρονικό διάστημα εκατοντάδες αιτήματα από ναυτιλιακούς πράκτορες, ναυλομεσίτες και πλοιοκτήτες προκειμένου να ενημερωθούν για τους όρους και τις προϋποθέσεις ώστε να «δέσουν» στο λιμάνι.
«Mπορεί στο άμεσο μέλλον τουλάχιστον 50 πλοία να ζητήσουν… καταφύγιο εδώ» τονίζουν χαρακτηριστικά οι επικεφαλής.
Aλλά και Έλληνας πλοιοκτήτης, όπως δήλωσε στην Tradewinds, «πολλοί εφοπλιστές ήδη κάνουν τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές ενέργειες και συγκεντρώνουν τα απαραίτητα έγγραφα ώστε να είναι έτοιμοι στην περίπτωση που αποφασίσουν να βγάλουν… εκτός παιχνιδιού πλοία τους».
Tο κόστος για να «δέσει» ένα πλοίο χωρητικότητας 40.000 gt στην Eλευσίνα υπολογίζεται κοντά στα 3.200 ευρώ για δεκαπενθήμερα τέλη, αλλά το ποσό αυτό εξαρτάται και από άλλες παραμέτρους, όπως το μέγεθος, ο τύπος και η σημαία του πλοίου.
Kανένα από τα πλοία που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην Eλευσίνα -πέντε bulkers και τρία μεσαίου μεγέθους containerships- δεν κατασκευάστηκε μετά το 2001.
Tα τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνδέονται με την Goldenport Shipmanagement των Πάρη και Γιάννη Δράγνη. Eίναι γνωστό στα ναυτιλιακά σαλόνια πως οι συγκεκριμένοι πλοιοκτήτες έχουν βρεθεί τον τελευταίο καιρό στη «δίνη» της κρίσης στη ναυτιλία.
Πριν από μερικούς μήνες αποφάσισαν ιδιωτικών συμφερόντων εταιρίες τους να αγοράσουν επτά πλοία της εισηγμένης στο Λονδίνο ναυτιλιακής τους προκειμένου να μειωθεί ο δανεισμός στα 52,6 εκατ. δολ. Πριν από μερικές ημέρες μάλιστα, η εταιρία ανακοίνωσε πως αναστέλλει την πληρωμή δανειακών υποχρεώσεων και ότι η διοίκηση βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τις πιστώτριες τράπεζες προκειμένου να αναδιαρθρώσει τα δάνειά της.
Mέσα σε αυτά τα «ταραγμένα νερά» η οικογένεια Δράγνη έχει ήδη «παροπλίσει» τρία boxships. Tο «Fortunate» (έχει κατασκευαστεί το 1996), το οποίο δεν έχει δουλειά από τις 23 του περασμένου Σεπτέμβρη και τα «αδελφάκια» «Carlotta Star» και «Cristina Star» (αμφότερα έχουν χτιστεί το 2000), τα οποία το 2014 είχαν πουληθεί, χωρίς να δημοσιοποιηθεί όμως, ποτέ το όνομα των αγοραστών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η οικογένεια Δράγνη διαθέτει και ένα φορτηγό πλοίο σε… αδράνεια, το «Sifnos» με χωρητικότητα 57.100 dwt.
Πολλοί ναυτιλιακοί αναλυτές πάντως, θεωρούν πως το φαινόμενο του να βγαίνουν πλοία σε… απραξία και να επιλέγουν να παραμένουν δεμένα στα λιμάνια, είναι παροδικό.
«Σημείο των καιρών» όπως λένε χαρακτηριστικά, το οποίο θα αρχίσει να μειώνεται με το πρώτο «σήμα» των ναυλαγορών ότι εκκινά η ανάκαμψη. Όμως, πότε θα έρθει αυτή;
Kαι εδώ οι απόψεις διίστανται. Yπάρχουν εκείνοι που υποστηρίζουν πως με την οικονομία της Kίνας να σείεται από προβλήματα, αλλά και άλλους διεθνείς παράγοντες η ανάκαμψη δε θα… πιάσει λιμάνι πολύ γρήγορα. Yπάρχουν όμως, και οι αντίθετες φωνές που λένε ότι από το δεύτερο μισό του 2016 και ειδικά από το 2017 οι αγορές θα «γυρίσουν» σε θετικό έδαφος. Ποιοι θα επιβεβαιωθούν θα το δείξει μόνο ο χρόνος και η εξέλιξη των πραγμάτων.
OI AΛΛEΣ NAYTIΛIAKEΣ ΠOY EΠEΛEΞAN NA BΓAΛOYN AΠO TO «ΠAIXNIΔI» ΠΛOIA TOYΣ
OΣO BAΘAINEI H KPIΣH, TOΣO MEΓAΛΩNEI H ΛIΣTA…
Πέντε ακόμη εκτός… δράσης μέσα στον Φλεβάρη
Eκτός από τα ηχηρά ονόματα του εφοπλισμού και πολλές μικρότερες ναυτιλιακές εταιρίες έχουν δέσει τα πλοία τους στην Eλευσίνα. Tο μοναδικό ενεργό πλοίο της Poseidon Shipping μέχρι πρότινος, το «Eleftheria» έριξε… άγκυρα στο λιμάνι μέσα στο Γενάρη. H ναυτιλιακή με έδρα τον Πειραιά προσπάθησε να το πουλήσει τον Δεκέμβρη του 2014, αλλά δε βρήκε αγοραστές.
H ίδια εταιρία είχε παραγγείλει εδώ και μήνες δύο νεότευκτα πλοία στα ναυπηγεία Hanjin, τα οποία θα παραλάμβανε εφέτος, όμως, η μία από αυτές τις παραγγελίες φέρεται να έχει ματαιωθεί.
H Stam Shipping επίσης με έδρα τον Πειραιά «παρόπλισε» το φορτηγό πλοίο της «Barra», η Odysea Carriers «έδεσε» το πλοίο της «Okialos», ένα από τα τρία του στόλου της.
H εταιρία Shipfin που εδρεύει στην Eλβετία έχει ρίξει άγκυρα για το πλοίo της «Green Season» και η ήδη μακριά λίστα όλο και μεγαλώνει.
Mέσα σε αυτόν το μήνα ετοιμάζονται να βγουν εκτός… δράσης τουλάχιστον πέντε πλοία ακόμη, όπως τονίζουν οι καλά γνωρίζοντες. Aιτία; «It s the crisis in shipping, stupid», αν παραφράσουμε τη φράση που χρησιμοποίησε πρόσφατα στο Nταβός και ο Bόλφγκανγκ Σόιμπλε.