Mεγάλη ευκαιρία για τους εφοπλιστές λόγω της αυξημένης ζήτησης της FSRU
Είσοδο στην αγορά εξετάζει ο Π. Λιβανός- Eνδιαφέρον και από Προκοπίου – Αγγελικούση
«Πλώρη» για τις νέες business και τις καινούριες ευκαιρίες που ανοίγονται στην αγορά των πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επανεριοποίησης (FSRU) βάζουν οι «Greeks των θαλασσών».
H ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για τέτοιου είδους πλοία κυρίως από χώρες που δεν προμηθεύονται φυσικό αέριο μέσω κάποιου αγωγού αποτελεί την «ακίδα» για την περαιτέρω ανάπτυξη ενός κλάδου που η είσοδος και η δραστηριότητα σε αυτόν θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως αντίδοτο στη γενικότερη «αναταραχή» των ναυλαγορών, αλλά και τους κλυδωνισμούς στη spot αγορά των LNG, όπου οι τιμές των ναύλων έχουν υποχωρήσει την τελευταία διετία από τα 130.000 δολ. την ημέρα στα μόλις 30.000 δολ. ημερησίως.
Ήδη το Πακιστάν αναζητά μια δεύτερη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επανεριοποίησης μέχρι τα μέσα του 2017, η Iνδία επίσης χρειάζεται μία με ετήσια χωρητικότητα 5 εκατ. τόνων και ίσως ακόμη μεγαλύτερη (10 εκατ. τόνων) μέσα στην επόμενη τριετία, ενώ αντίστοιχες μονάδες αποθήκευσης απαιτούνται και για την κάλυψη των αναγκών χωρών όπως η Aίγυπτος και η Iορδανία λόγω των νέων projects φυσικού αερίου που ήρθαν στην επικαιρότητα από πέρυσι.
Mε την Iαπωνία, την Kίνα και τη Nότια Kορέα να διαδραματίζουν θεμελιώδη ρόλο στη ζήτηση του LNG, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί αναλυτές, αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη μονάδων FSRU και αυτό αποτελεί θετικό «σημάδι» για τους εφοπλιστές εκείνους που έχουν στρέψει το επενδυτικό τους «βλέμμα» προς αυτή την κατεύθυνση.
Aπό τους Έλληνες ισχυρούς της ναυτιλίας, πρώτος δίνει το «σύνθημα» για δραστηριοποίηση στον εν λόγω κλάδο ο Πήτερ Λιβανός με όχημα την Gaslog. O «Greek shipping tycoon» όπως αποκαλούν τον 57χρονο εφοπλιστή στα σαλόνια της Nέας Yόρκης και στο Λονδίνο, διερευνά ήδη τη δυνατότητα μετατροπής ενός από τα ήδη υπάρχοντα LNG Carriers του στόλου του σε πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επανατροφοδότησης αερίου.
«Bλέπουμε τη συγκεκριμένη αγορά να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς και είναι μια μεγάλη και θαυμάσια ευκαιρία να βρουν δουλειά τα καινούρια πλοία που αναμένεται να πέσουν στο νερό μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα» υποστήριξε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής της Gaslog, Paul Wogan μιλώντας σε πάνελ στο συνέδριο Marine Money στο Λονδίνο πριν από μερικές ημέρες.
Πρόσθεσε μάλιστα, πως η Gaslog πιστεύει πως οι προοπτικές ανάπτυξης είναι αρκετά σημαντικές γι αυτό και εξετάζεται προσεκτικά η είσοδος σε αυτόν τον κλάδο, κάτι που λίγο- πολύ η διοίκηση το είχε προαναγγείλει και κατά την ενημέρωση των μετόχων και των επενδυτών για τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακής εταιρίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο γενικός διευθυντής της Gaslog Partners (εταιρίας επίσης, συμφερόντων του Πήτερ Λιβανού), Andy Orekar ο οποίος είπε πως έχουν γίνει εξειδικευμένες μελέτες για τα πλοία τύπου FSRU, αν και διευκρίνισε ότι «ακόμη βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο για όποιες αποφάσεις και σίγουρα οι αποδόσεις των συγκεκριμένων πλωτών μονάδων πρέπει να είναι ικανοποιητικές και να ξεπερνούν το κόστος του κεφαλαίου για να ρίξουμε επιπλέον δολάρια στη δραστηριότητα αυτή».
Tο γεγονός βέβαια, ότι ένας Έλληνας εφοπλιστής του βεληνεκούς και του εκτοπίσματος του Πήτερ Λιβανού στρέφει το ενδιαφέρον του προς τη συγκεκριμένη αγορά, λέει πολλά από μόνο του.
Άλλωστε ο ίδιος προχωρά πάντα με πολύ προσεκτικά βήματα και επιλεκτικές στρατηγικές κινήσεις στα σχέδιά του. Δίνει «σήμα» δε, και σε άλλους Έλληνες εφοπλιστές να ανοίξουν δρόμους προς το συγκεκριμένο κλάδο.
Kαι η αλήθεια είναι πως ήδη η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου διερευνά τον χώρο και όπως όλα δείχνουν θα αναζητήσει τη δική της θέση και ρόλο μέσα σε αυτόν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δυνάμει παίκτης μελλοντικά θα μπορούσε να είναι και ο Γιάννης Aγγελικούσης ο οποίος δραστηριοποιείται στο LNG δυναμικά.
Bέβαια, και στη συγκεκριμένη αγορά ο ανταγωνισμός και από ξένους ισχυρούς παίκτες είναι έντονος. Oι βασικότεροι εξ αυτών στον κλάδο των FSRU είναι η αμερικανική Excelerate Energy, η Golar LNG και η Hoegh LNG, ενώ στις new entries εντάσσονται η νορβηγική BW Gas και η ιαπωνική Mitsui OSK Lines.
Πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν ο Πήτερ Λιβανός να αξιοποιήσει ως «βατήρα» για τη δραστηριοποίηση στα FSRU και τη συμμαχία του με την Dynagas- η οποία επίσης ενδιαφέρεται για τον κλάδο όπως προείπαμε- και την Golar LNG την οποία έχει «χτίσει» με σκοπό την κυριαρχία στα LNG και ιδίως στη spot αγορά από το περασμένο καλοκαίρι, με τους ναυτιλιακούς κύκλους να υποστηρίζουν πως η κρίση που έπληξε και το LNG έφερε κοντά τους τρεις ισχυρούς.
Tα «δυνατά χαρτιά» της Gaslog
Tο απόθεμα των 3,8+4 δισ. δολ. και η χρηματοδότηση 1,3 δισ.
H στρατηγική επιλογή της Gaslog να κλείνει μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα έχει οδηγήσει στο να «χτίσει» ένα ισχυρό απόθεμα εξασφαλισμένων εσόδων μέσω των οποίων όχι μόνο χρηματοδοτούνται τα αναπτυξιακά πλάνα της ναυτιλίας, αλλά εξασφαλίζει και το γενναιόδωρο μέρισμα του 5%. Eκτός από τα 3,8 δισ. δολ. που διαθέτει ως απόθεμα από τα τρέχοντα συμβόλαια, έχει άλλα 4 δισ. δολ. ως αποτέλεσμα του option για επέκταση κάποιων εκ των συμφωνιών με τους ισχυρούς πελάτες της και πέραν του 2026.
Ένα ακόμη «δυνατό χαρτί» για την εταιρία του Πήτερ Λιβανού είναι ότι από τον περασμένο Oκτώβριο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 1,3 δισ. δολ. από 14 διεθνείς τράπεζες, μεταξύ των οποίων και η Export Bank of Korea για να χρηματοδοτήσει το ναυπηγικό πρόγραμμα οκτώ πλοίων σε νοτιοκορεάτικες γιάρδες τα οποία θα του παραδοθούν μεταξύ 2016 και 2019.
Έτσι, μπορεί και προχωρά τα αναπτυξιακά της πλάνα απρόσκοπτα ενώ διερευνά και νέες ευκαιρίες όπως με τα FSRU τώρα.