Οι αλλαγές στο Καταστατικό του οργανισμού και η σύνθεση του νέου ΔΣ πυροδοτούν το κλίμα στην πορεία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ
Λίγο πριν η κινεζική Cosco αναλάβει τον έλεγχο του πρώτου λιμανιού της χώρας, η κόντρα μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Υπουργείου Ναυτιλίας για το ζήτημα του ΟΛΠ κορυφώνεται.
Την ίδια στιγμή, οι μηχανισμοί για την εποπτεία και τον έλεγχο των λιμανιών της χώρας οδηγούν τις σχέσεις ΟΛΠ – Υπ. Ναυτιλίας στα άκρα.
Το ρήγμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των δύο πλευρών μοιάζει αγεφύρωτο, καθώς το ΔΣ του λιμένος σύντομα θα πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές στο καταστατικό του οργανισμού προκειμένου να ολοκληρωθεί ομαλά η ιδιωτικοποίησή του. Η αλλαγή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ, που θα προτείνει στην έκτακτη γενική συνέλευση αυτήν την Παρασκευή ο μεγαλομέτοχος της εταιρείας, είναι ένα από τα πρώτα που θα πρέπει να γίνουν.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι μόνοι που θα παραμείνουν στο νέο ΔΣ είναι ο πρόεδρος Γιάννης Κούβαρης και ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΟΛΠ Θάνος Λιάγκος. Οι αλλαγές που σχεδιάζει να προτείνει το ΤΑΙΠΕΔ στο ΔΣ είναι τουλάχιστον τέσσερις και αποσκοπούν στην αποκατάσταση της αίσθησης «ασφάλειας» στο ΤΑΙΠΕΔ, αφού οι άνθρωποι του Ταμείου θεωρούν πως δεν ελέγχουν «τους εκπροσώπους των μετόχων» που αποτελούν την πλειοψηφία (συνολικά 10, από το 13μελές ΔΣ).
Αντιδράσεις εκ των έσω
Εξάλλου η ανησυχία αυτή δεν στερείται κάποιας βάσης, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν ήταν λίγες οι συνεδριάσεις του ΔΣ, στον ΟΛΠ, όπου ο εντεταλμένος σύμβουλος δεν έλαβε την απαραίτητη στήριξη. Οι εκπρόσωποι του μετόχου υποστήριξαν θέσεις παρόμοιες με αυτές των εκπροσώπων των εργαζομένων, «αδειάζοντας» ουσιαστικά το ΤΑΙΠΕΔ που είχε και την ευθύνη της τοποθέτησής τους.
Το σημερινό ΔΣ μπορεί να μην εγκρίνει τις αλλαγές στο καταστατικό του ΟΛΠ, τις οποίες θα ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένοντας την δεύτερη έκτακτη γενική συνέλευση του οργανισμού, στο τέλος Μαΐου. Ωστόσο το Ταμείο είναι ενήμερο για τις προσπάθειες που καταβάλλει το Υπουργείο Ναυτιλίας περί μη «μετακίνησης» κάποιων μελών του ΔΣ, τα οποία στο παρελθόν εναντιώθηκαν στις θέσεις του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι αλλαγές στο ΔΣ του ΟΛΠ θεωρούνται από το Ταμείο ως στρατηγικής σημασίας, διότι, εκτός των άλλων, την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να επισημοποιηθεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, με την υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στα δύο μέρη. Το ΤΑΙΠΕΔ βεβαίως επιθυμεί σφόδρα να καταστήσει σαφές στον επενδυτή ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και ότι δεν θα σημειωθούν νέες καθυστερήσεις.
Από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας
Στον έλεγχο και την εποπτεία των λιμανιών δίνει πολύ μεγάλο βάρος το Υπουργείο Ναυτιλίας, θεωρώντας ότι διαμορφώνεται ένα πλαίσιο που θα εξασφαλίζει τη λειτουργία του συστήματος αλλά και την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. Το σύστημα αυτό περιλαμβάνει τη Γενική Γραμματεία Λιμένων του υπουργείου, τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, αλλά και την υπό ίδρυση Αρχή Λιμένος.
Θέση του Ταμείου είναι ότι η πρόταση του υπουργείου δεν θα πρέπει να αντικρούει τα δεδομένα της σύμβασης παραχώρησης που θα υπογράψει με τη Cosco. Στο παρασκήνιο ωστόσο επισημαίνει ότι καλύτερο θα ήταν να αναλάβει μια υπηρεσία όλες τις αρμοδιότητες, ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία και η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων, η οποία προκαλεί και στην πλευρά των Κινέζων επενδυτών.
Η έριδα
Η ίδρυση κατά τόπους Λιμενικών Αρχών αποτελεί ίσως την σοβαρότερη αιτία της διαφωνίας μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Υπ. Ναυτιλίας. Το τελευταίο αντιπροτείνει μια κεντρική Λιμενική Αρχή. Όμως κύκλοι του υπουργείου επισημαίνουν ότι όλοι εργάζονται πυρετωδώς για να μη δημιουργούνται καθυστερήσεις και προσθέτουν ότι έχουν αποστείλει το σχέδιο νόμου για τα λιμάνια στο ΤΑΙΠΕΔ εδώ και 10 ημέρες, αλλά απάντηση δεν έχουν λάβει ακόμα.
Από την άλλη, το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, όπως επισήμως έχει αναφέρει ο νομικός εκπρόσωπος του ΥΝΑ, αποτελεί «πιστή εφαρμογή των σχετικών όρων της Σύμβασης Παραχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ, με βάση την οποία έγινε η διαγωνιστική διαδικασία και είναι σε γνώση της Cosco».
Με άλλα λόγια,το υπουργείο αφήνει να εννοηθεί ότι τα σημεία που ενοχλούν το ΤΑΙΠΕΔ στην πραγματικότητα είναι αυτά που αφορούν στην προστασία και εξασφάλιση του εργατικού δυναμικού.