Πρωτοβουλία για τον εκσυγχρονισμό του στόλου «μικρών αποστάσεων» – Ώθηση στην επισκευαστική βιομηχανία
Τα μέγιστα δυνατά πλεονεκτήματα και πόρους από το οικονομικό πακέτο Γιουνκέρ σχεδιάζει να λάβει η ελληνική ναυτιλία, στον τομέα των λεγομένων «μικρών αποστάσεων».
Το σχετικό πρότζεκτ υπό την ονομασία Europa Ship Plan αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του στόλου αυτής της κλίμακας, σε όλον τον ευρωπαϊκό Νότο, αλλά η Ελλάδα ακόμη δεν μπορεί να καρπωθεί τα πλεονεκτήματα του σχεδίου, καθώς η σχετική επισκευαστική βιομηχανία εδώ και χρόνια υπολειτουργεί, αφού ελάχιστοι έχουν πια συνειδητοποιήσει ότι η εποχή της κρατικοδίαιτης ναυπηγικής έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Το Europa Ship Plan είναι μία πρωτοβουλία της ΕΕΝΜΑ και αφορά στην ανανέωση του στόλου της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, προκειμένου τα ευρωπαϊκά πλοία να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις, όπως αυτές απορρέουν από την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για νέα χαμηλότερα όρια εκπομπών θείου (0,5%), στη Μεσόγειο, από το 2020.
Το σχέδιο αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΝΜΑ, θα οδηγήσει στη ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν παράλληλα και LNG ως καύσιμο.
«Οι οικονομίες κλίμακας και η προτυποποίηση (modular) της ναυπηγικής διαδικασίας αναμένεται να δημιουργήσουν στρατηγικά πλεονεκτήματα στην υλοποίηση του σχεδίου», επισημαίνει χαρακτηριστικά η Ένωση. Το Εuropa Ship Plan εστιάζει στη δημιουργία κατάλληλου μηχανισμού χρηματοδότησης, με ευνοϊκότερους όρους, προσβάσιμο απ’ όλους τους εφοπλιστές ΝΜΑ, ιδιαίτερα του Νότου, οι οποίοι στις τρέχουσες συνθήκες αντιμετωπίζουν και τα μεγαλύτερα προβλήματα στην ανεύρεση κεφαλαίων. Για τον λόγο αυτό έχει ήδη δημιουργηθεί το SPV Europa Venture Ltd με στόχο την υλοποίηση και προώθηση του Europa Ship Plan.
Ειδική Γραμματεία Ναυπηγοεπισκευής στο Υπουργείο Οικονομίας
Στο πλαίσιο αυτό, η υφυπουργός Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη, ανακοίνωσε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά ότι προτίθεται να συστήσει Ειδική Γραμματεία Ναυπηγοεπισκευής στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
«Πρέπει να αξιοποιήσουμε τη διεθνή συγκυρία και το πακέτο Γιούνκερ, ώστε να πάρει ο Πειραιάς μεγάλη ώθηση. Οι συνέργειες οπωσδήποτε βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι ιδέες όσο καλές κι αν είναι, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να παραμείνουν μόνο ιδέες και όχι να μετουσιωθούν σε πράξεις. Γι’ αυτό, έχουμε συγκροτήσει μία Task Force στελεχών, που πιστεύουμε ότι μπορούν να υλοποιήσουν τη συγκρότηση επιχειρηματικών συστάδων», τόνισε η κ. Τζάκρη.
Τμήμα ναυπηγοεπισκευής στο ΕΒΕΠ
Εξάλλου ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος συστήνει και τμήμα ναυπηγοεπισκευής στο ΕΒΕΠ, τόνισε τη μεγάλη σημασία που θα έχει το εν λόγω Τμήμα στο Επιμελητήριο, αφού με τη βοήθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής θα αναλάβει να φέρει σε πέρας μια σειρά ενεργειών, όπως η αναβάθμιση της υπηρεσίας έκδοσης Αδειών Επισκευής Πλοίων, καθώς το Επιμελητήριο «θα παρέχει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής κατάθεσης και έκδοσης, μειώνοντας το κόστος, τη γραφειοκρατία και κρατώντας ταυτόχρονα σημαντικά στατιστικά στοιχεία».
Η χώρα μας πάντως κινδυνεύει να μείνει για άλλη μια φορά μακριά από τις εξελίξεις, αν και σήμερα πρωτοστατεί στη διαμόρφωσή τους. Πιο συγκεκριμένα, στη περίπτωση που το Europa Ship Plan στεφθεί από επιτυχία και υπάρξει ζήτηση για ανανέωση του στόλου, με χρηματοδότηση (πιστώσεις) με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο από το πακέτο Γιουνκέρ, είναι πολύ πιθανό οι εργασίες να γίνουν σε ναυπηγικές – επισκευαστικές μονάδες άλλων χωρών.
Αυτήν την περίοδο, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι κλειστά για εμπορικούς σκοπούς και υπάρχει σε εξέλιξη δικαστική διένεξη ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και την εταιρεία, η οποία είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.
Επίσης και τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας υπολειτουργούν, ενώ και η Cosco επιμένει να κρατά τα χαρτιά της κλειστά. Μέχρι τώρα, η μοναδική διέξοδος είναι η επισκευαστική βάση του ΟΛΠ.
H αντίθετη άποψη
Η ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων με πλοία eco δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως αναφέρει η Νατεμπορική. Το γεγονός ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι υπό τεράστια πίεση, αφού οι ναύλοι είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, όπως και οι τιμές του πετρελαίου, ενδεχομένως καθυστερήσει τις επερχόμενες αλλαγές.
Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η νορβηγική Skangas, η οποία προμηθεύει με LNG τη ναυτιλιακή αγορά, τόνισε ότι πολλοί πλοιοκτήτες προχωρούν σε πάγωμα της διαδικασίας μετατροπής των πλοίων τους σε duel fuel, για περίοδο τουλάχιστον δύο ετών.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως μια τέτοια εξέλιξη ίσως αποδειχθεί χρήσιμη για τη χώρα μας, αφού θα έχει στη διάθεσή της περισσότερο χρόνο για να ενεργοποιήσει τον κλάδο.