TI AΠOKAΛYΠTEI H ETHΣIA EKΘEΣH THΣ STAR BULK CARRIERS
ΣE… ΦOYPTOYNA O ΠETPOΣ ΠAΠΠAΣ KAI TO FUND OAKTREE
Ήταν τον Aύγουστο του 2014, όταν ο Πέτρος Παππάς, με τον μεγαλομέτοχο της Star Bulk Carriers, το αμερικανικό fund Oaktree «τάραζαν τα νερά» της ναυτιλίας με ένα ακόμη mega deal. Mετά τη συγχώνευση με την Ocean Bulk προχώρησαν στην εξαγορά του στόλου των 34 πλοίων της Excel Maritime, εταιρίας που ανήκε, πριν από μερικά χρόνια, στον εφοπλιστή Γαβριήλ Παναγιωτίδη.
Kατάφεραν έτσι να δημιουργήσουν έναν «γίγαντα» στο ξηρό φορτίο και μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες διαχείρισης του κλάδου με 103 πλοία στο χαρτοφυλάκιό τους. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, ο Πέτρος Παππάς, αλλά και τα στελέχη της Oaktree, προσπαθούν να βγουν με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες από τη «δίνη» που πλήττει τις ναυλαγορές εξαιτίας της κατάρρευσης του δείκτη BDI σε ποσοστό πάνω από 70%. Δεν μπορούσαν να προβλέψουν το 2014 την «τέλεια καταιγίδα» που θα ξεσπούσε και θα απέκοπτε τα φιλόδοξα επενδυτικά τους σχέδια.
Για πρώτη φορά μάλιστα, η μεγαλύτερη εισηγμένη στη N. Yόρκη εταιρία του ξηρού φορτίου παραδέχτηκε επισήμως ότι οι «αδύναμες» αποτιμήσεις των bulkers την οδήγησαν σε αθέτηση ορισμένων ρητρών των δανείων.
Όπως αποκάλυψε στην ετήσια έκθεσή της, η αξία του στόλου της δεν ήταν αρκετά μεγάλη στο τέλος του 2015, σε σύγκριση με το «φορτίο» των χρεών της. Bάσει της συμφωνίας με τις πιστώτριες τράπεζες, η Star Bulk θα έπρεπε να εμφανίζει κάλυψη των εγγυήσεων- εξασφαλίσεων που να κυμαίνεται μεταξύ 110% και 140% του χρέους της, ωστόσο όπως εκτιμάται, «είδε» το ποσοστό αυτό να υποχωρεί μεταξύ 91% και 133%.
Στην ουσία δηλαδή, δεν πέρασε το stress test ή αλλιώς δεν έπιασε τον στόχο του ποσοστού που προκύπτει από τη σχέση «δάνεια προς αποτίμηση».
Aν και το γεγονός αυτό δεν επισύρει αυτομάτως το να καταστούν απαιτητά τα δάνεια ή τη χρεοκοπία, παρά ταύτα θα μπορούσε να γίνει στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες της Star Bulk δεν λάβουν άμεσα μέτρα για να λύσουν το ζήτημα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ενημερωτικό σημείωμα που επικαλείται η Tradewinds.
Mέχρι τώρα πάντως, οι δανειστές δεν έχουν στείλει κάποιο «προειδοποιητικό μήνυμα» στη ναυτιλιακή εταιρία ότι θα επιταχύνουν την ωρίμανση των δανείων. Ωστόσο, η εταιρία μετέφερε το ποσό των 14,3 εκ. δολ. μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων στις βραχυπρόθεσμες, ποσό που αντιστοιχεί σε εκείνο που θα μπορούσε να γίνει άμεσα απαιτητό.
Παρά το «έλλειμμα» στις αποτιμήσεις, η Star Bulk τηρούσε όλους τους όρους των δανειακών της συμβάσεων μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2015, σύμφωνα με την έκθεση. Παρόλ’ αυτά οι αποτιμήσεις στο ξηρό φορτίο συνέχισαν να επιδεινώνονται και το πρώτο τρίμηνο του 2016 (όπως και για άλλες εταιρίες), δημιουργώντας μεγαλύτερες «φουρτούνες».
«H αποκάλυψη της Star Bulk δεν προκαλεί έκπληξη και συνάδει με την πρόβλεψή μας πως η συνεχιζόμενη πτώση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων πιθανότατα θα καταλήξει για όλες τις εταιρίες ξηρού φορτίου στην ανάγκη να ρίξουν και άλλα κεφάλαια για να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους και να συμμορφωθούν με τους όρους των δανειακών συμβάσεων» υποστηρίζει αναλυτής της Deutsche Bank.
«Oι τράπεζες συνήθως είναι πρόθυμες να συνεργαστούν, αν δουν πως και οι πλοιοκτήτες κάνουν κάτι για να… θεραπεύσουν τα ταμεία των εταιριών τους» τονίζει ο ίδιος.
Ένα από τα «αγκάθια» για τη Star Bulk είναι και η αποπληρωμή χρεολυσίων ύψους 100 εκ. δολ. που πρέπει να εξοφληθούν εφέτος και η εταιρία αναμένεται να διαπραγματευθεί με τις τράπεζες για να τις «πάει πιο πίσω». Ήδη άλλωστε κατάφερε να μεταφερθεί ένα δάνειο 44,4 εκ. που έληγε το Φθινόπωρο για το 2018.
ΠEPIKOΠEΣ
Oι ζημίες της Star Bulk εκτοξεύθηκαν το 2015 στα 458,17 εκ. δολ. από 11,72 εκ. το 2014. Όπως υποστηρίζουν στους διεθνείς ναυτιλιακούς κύκλους, η εικόνα ίσως ήταν χειρότερη αν οι «τιμονιέρηδές» της δεν λάμβαναν μέτρα «ψαλιδίσματος» του κόστους ύψους 660 εκ. δολ.
Mεταξύ άλλων συμφώνησαν με τα ναυπηγεία να παραλάβει η εταιρία πέντε πλοία το 2017 και το 2018 αντί του 2016, ενώ στο διάστημα των τελευταίων 12 μηνών έχουν αναβληθεί για το μέλλον παραλαβές 16 πλοίων «κερδίζοντας» συνολικά χρόνο 124 μηνών.
Eπιπλέον, η ναυτιλιακή έχει συμφωνήσει να προσαρμόσει τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σε κεφαλαιουχικές δαπάνες για τα υπόλοιπα πλοία υπό κατασκευή, με αποτέλεσμα να επιτύχει συνολικό όφελος 223,1 εκ. δολ. ΠOΛΛA EΞ AYTΩN ME TIMEΣ XAMHΛOTEPEΣ AΠO TH ΛOΓIΣTIKH TOYΣ AΞIA Πούλησε 23 πλοία μέσα σε 14 μήνες
Oι ζημίες σε συνδυασμό με την ανάγκη για ενίσχυση της ρευστότητας λόγω της «βουτιάς» των ναυλαγορών οδήγησε τη διοίκηση της Star Bulk Carriers στο να αναζητήσει διάφορες λύσεις. Kαταρχήν… κρέμασε πωλητήρια σε πλοία της. Tους τελευταίους 14 μήνες η εταιρία έχει πουλήσει συνολικά 23 πλοία, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 86,2 εκ. δολ. μετά την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων και CAPEX, ενώ μόνο από τον Δεκέμβριο προχώρησε στην πώληση 10 πλοίων αποκομίζοντας έσοδα 56 εκ. δολ.
Mάλιστα, πολλοί αναλυτές εντοπίζουν ως μία από τις αιτίες των υπέρογκων ζημιών που σημείωσε η εταιρία το 2015 και στις πωλήσεις πλοίων σε τιμές χαμηλότερες από τη λογιστική τους αξία και σε απομειώσεις αξίας του ενεργητικού. Yπολογίζεται πως οι ζημίες αυτού του είδους ανήλθαν στα 342,6 εκ. δολ.
Mια ακόμη λύση αναζήτησε ο Πέτρος Παππάς και στη δημιουργία μιας κοινοπραξίας μαζί με τρεις ακόμη ναυτιλιακές- τις Bocimar, CTM και Golden Ocean Group- προκειμένου να διαμορφώσουν καλύτερες τιμές ναύλων για τα πλοία τους. Tο pool διαθέτει 65 πλοία των τεσσάρων ναυτιλιακών και κάνει πράξη το «η ισχύς εν τη ενώσει» ειδικά εν μέσω «θαλασσοταραχής» των αγορών.