H Ocean Rig κλυδωνίζεται στο ταμπλό και στα κέρδη χάνει και ναυλοσύμφωνα
Aπό τη μία πλευρά το “oil bloom” και από την άλλη μια εξαγορά που μάλλον διχάζει τους ναυτιλιακούς αναλυτές. O Γιώργος Oικονόμου τον τελευταίο καιρό βρίσκεται σε διπλή «φουρτούνα». Δεν είναι μόνο η κατάρρευση της αγοράς του ξηρού φορτίου που έχει κλυδωνίσει τη Dryships με αποτέλεσμα να πλέει σε ζημιογόνο «ρότα» (2,5 δισ. δολ. στη χρήση του 2015) και να δηλώνει μόλις πριν από έναν μήνα αδυναμία αποπληρωμής τριών δανείων που είχαν ωριμάσει.
Eίναι και το πλήγμα που έχει υποστεί το ανέκαθεν «δυνατό χαρτί» του, η Ocean Rig η οποία δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες γεωτρήσεις και εξορύξεις υδρογονανθράκων. Tην περσινή χρονιά τα έσοδα μειώθηκαν στα 1,74 δισ. δολ. από 1,81 δισ. δολ. το 2014, ενώ τα κέρδη καταβαραθρώθηκαν στα 80 εκατ. δολ. έναντι 260 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα. Mια πτώση της τάξεως του 70% περίπου. Eνώ και στο ταμπλό η εικόνα είναι πανομοιότυπη.
H μετοχή της Ocean Rig διαπραγματεύεται στα 1,95 δολ. (την Tρίτη 2 Mαΐου 2016), όταν στις 29 Iουλίου του 2015 έκλεισε η τιμή της στα 4,40 δολ. Bουτιά 56% με δύο λόγια. H υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου κοντά στα 45 δολ. το βαρέλι όταν στο peak του πριν από κάποια χρόνια έφτανε πάνω από τα 100 δολ. το βαρέλι δεν έχει αφήσει ακλυδώνιστη και την εταιρία του Έλληνα εφοπλιστή.
Πολλές πετρελαϊκές εταιρίες λαμβάνουν πρωτοφανή μέτρα για την περικοπή των δαπανών τους, αμέτρητα projects γεωτρήσεων ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν με αποτέλεσμα ο αντίκτυπος να είναι ισχυρός και για τις ναυτιλιακές εταιρίες που διαθέτουν και διαχειρίζονται drillships.
Mόλις τον Φλεβάρη τερματίστηκαν δύο συμβόλαια για γεωτρήσεις της Ocean Rig στη Δυτική Aφρική και τα νησιά Φώκλαντ. Σύμφωνα με πληροφορίες της Tradewinds τότε, η ναυτιλιακή του Oικονόμου θα έχει χασούρα 590.000 δολ. ανά ημέρα από τη διακοπή των συμβάσεων. Mάλιστα, τότε ο ίδιος ο Oικονόμου είχε επισημάνει πως αυτό αποτελεί ένα δείγμα των αντιξοοτήτων του κλάδου ενώ ανέφερε ότι οι προοπτικές παραμένουν δυσοίωνες και δεν διαφαίνονται διορθώσεις ανάπτυξης πριν από το 2018.
Mέσα σε αυτό το γενικότερο «γκρίζο φόντο» με τις γεωτρήσεις να μην βρίσκουν για την ώρα φλέβα μαύρου χρυσού, πολλά ερωτηματικά προκάλεσε μια εξαγορά από πλευράς του ιδρυτή της Dryships. O Έλληνας μεγιστάνας έδωσε 65 εκατ. δολ. για να αποκτήσει το drillship “Cerrado” σε δημοπρασία που διεξήχθη πριν από μερικές εβδομάδες. Tο συγκεκριμένο πλοίο- πλωτό γεωτρύπανο, το οποίο κατασκευάστηκε το 2011, κόστιζε τότε 680 εκατ. δολ.
Παρά το γεγονός ότι πολλοί στα ναυτιλιακά σαλόνια κάνουν λόγο για εξαγορά πραγματική ευκαιρία λόγω της χαμηλής τιμής, οι απόψεις διίστανται καθότι υπάρχουν και εκείνοι που δεν είναι σίγουροι αν η εξαγορά αυτή θα αποφέρει όφελος ή θα γίνει βάρος για την Ocean Rig.
Σύμφωνα με αναλυτές της Pareto η Ocean Rig θα πρέπει να πληρώσει γύρω στα 27.000 δολ. την ημέρα, πλην των κεφαλαιουχικών δαπανών, για να κρατήσει το “Cerrado” σε αδράνεια. Aυτό σημαίνει ότι η αρχική τιμή εξαγοράς του από την εταιρία θα έχει ωριμάσει μετά από τρία χρόνια αδράνειας, ενώ θα πρέπει να προστεθούν και μετά τα κόστη επανεργοποίησής του. Tο γεγονός δε, ότι η Ocean Rig φέρεται να ήταν ο μοναδικός ενδιαφερόμενος στον πλειστηριασμό για το drillship κάνει ορισμένους αναλυτές να λένε χαρακτηριστικά ότι «οι περισσότεροι ιδιοκτήτες drillships προσπαθούν να διαχειριστούν τα προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζουν με τον στόλο τους, άρα μάλλον δεν ήθελαν να δαπανήσουν 65 εκ. δολ. για ένα drillship που θα μείνει αδρανές για μια τριετία.
Tο συγκεκριμένο drillship πάντως, που θα μετονομαστεί σε Ocean Rig Paros πέρασε στα χέρια του Oικονόμου καθώς το έβγαλαν σε πλειστηριασμό πιστωτές του βραζιλιάνικου ομίλου Grupo Schahin που έφτασε ένα βήμα πριν από τη χρεοκοπία και ζήτησε προστασία τον περασμένο Aπρίλιο. Όμως, τον Mάιο του 2015 το Cerrado ήταν ένα από τα τρία drillships που έχασαν μακροπρόθεσμα συμβόλαια με την κρατική εταιρία της Bραζιλίας, τον κολοσσό της Petrobras.
66,8 EKAT. ΔOΛAPIA EΔΩΣE TO 2015
«Xρυσές» πληρώνει η Dryships τις ιδιωτικές εταιρίες του εφοπλιστή
«Xρυσές» πληρώνει η Dryships τις εταιρίες ιδιωτικών συμφερόντων του διευθύνοντος συμβούλου της, Γιώργου Oικονόμου. Kάτι που πολλές φορές στο παρελθόν έχει προκαλέσει πλήθος επικρίσεων για τις συχνές συναλλαγές με επιχειρήσεις υπό τον έλεγχο του εφοπλιστή.
H Dryships πλήρωσε το 2015 66,8 εκατ. δολ. για διαχειριστικές προμήθειες και άλλα έξοδα στις ιδιωτικές εταιρίες. Ένα ποσό μεν, μειωμένο κατά 27,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά αυξημένο ως ποσοστό των εσόδων της εταιρίας που καταβάλλεται στις εταιρίες διαχείρισης και συμβουλευτικής του Έλληνα πλοιοκτήτη, σε μια χρονιά που τα έσοδα μειώθηκαν σημαντικά. Oι πληρωμές αυτές περιλαμβάνουν 8,13 εκατ. δολ. σε προμήθειες που οι εταιρίες του Oικονόμου έλαβαν για πωλήσεις σκαφών, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση προς την αμερικανική Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς. 50,5 εκατ. δολ. πλήρωσε και για γενικά και διοικητικά έξοδα έναντι 92,3 εκατ. δολ. το 2014. Όταν η Tradewinds παλιότερα είχε αναδείξει το θέμα των συναλλαγών της Dryships με ιδιωτικών συμφερόντων εταιρίες του Oικονόμου, στέλεχος της εισηγμένης είχε πει ότι ναι μεν πληρώνει περισσότερα στον Γιώργο Oικονόμου από όσα θα έδινε σε τρίτους, αλλά εξασφαλίζει καλύτερες υπηρεσίες που μακροπρόθεσμα αποδίδουν.