Ποσειδώνια 2016: Στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo τα «βλέμματα»
Στην Αθήνα επικεντρώνεται σήμερα το ενδιαφέρον της παγκόσμιας Ναυτιλίας, καθώς ανοίγει τις πύλες της η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή έκθεση με περισσότερους από 1.800 εκθέτες από 89 χώρες, τα Ποσειδώνια, που είναι αμέσως συνδεδεμένα με μια εθνική πλοικτητική βάση αμιγώς ελληνική.
Συνολικά περίπου 20.000 επισκέπτες αναμένεται να περιηγηθούν στις αίθουσες και τους διαδρόμους των υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων της έκθεσης, η οποία κάθε δεύτερη χρονιά γίνεται το επίκεντρο του ενδιαφέροντος του κλάδου που διακινεί περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.
Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον αναγνωριστεί παγκοσμίως ως η βασική πλατφόρμα επικοινωνίας της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας με την ελληνική η οποία ελέγχει περίπου το 20% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.
«Η ανάπτυξη των Ποσειδωνίων είναι αποτέλεσμα της ικανότητας της ελληνικής Ναυτιλίας να προσαρμόζεται στις σύγχρονες προκλήσεις και να διατηρεί την ηγετική θέση στον κλάδο χάρη στον δυναμισμό, την επιχειρηματική οξυδέρκειάτης και τη συνεχή αναβάθμιση και ανανέωση του προϊόντος της», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής, Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε με την ευκαιρία της έναρξης της 25ης έκθεσης των Ποσειδωνίων.
Σήμερα, ο ελληνόκτητος στόλος έχει μέσο όρο ηλικίας 11,2 έτη και αριθμεί 4.545 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 19,63% του παγκοσμίου στόλου σε dwt.
«Παρά τον έντονο διεθνή ανταγωνισμό, ο ποντοπόρος στόλος της Ελλάδας καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση στον κόσμο και επεκτείνεται συνεχώς, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις τρέχουσες 350 παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων», δήλωσε ο Γεώργιος Δ. Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κατά τη διάρκεια της επίσημης συνέντευξης Τύπου των Ποσειδωνίων.
Η παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, αλλά και του γγ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) Kitack Lim, προσδίδει ένα ιδιαίτερο κύρος στην εβδομαδιαίας διάρκειας εκδήλωση, στην οποία θα δώσουν το «παρών» αρκετοί από τους σημαντικότερους νηογνώμονες του κόσμου, προμηθευτές ναυτιλιακών υλικών και υπηρεσιών, όπως άλλωστε και η αφρόκρεμα της διεθνούς πλειοκτησίας.
Ισχυρές παρουσίες
Δεν θα λείψουν τα παραδοσιακά ναυτιλιακά κέντρα της Σιγκαπούρης, του Χονγκ Κονγκ, της Κύπρου και της Μάλτας, ενώ την εμφάνισή του έκανε αισθητή και ένα νέο εθνικό περίπτερο, αυτό του Λουξεμβούργου, το οποίο κάνει το ντεμπούτο του παρουσιάζοντας το Cluster Maritime Luxembourgeois.
Άλλα ναυτιλιακά κέντρα που συμμετέχουν στη φετινή διοργάνωση είναι το Dubai Maritime City από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Vancouver International Maritime Centre και το Shanghai Maritime and Finance Excellence Centre.
Η παρουσία της Άπω Ανατολής αποτελούσε ανέκαθεν μεγάλο γεγονός για τα Ποσειδώνια και η φετινή χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση, με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να ετοιμάζουν για άλλη μια φορά εντυπωσιακά περίπτερα, όπου παρουσιάζονται τόσο τα ναυπηγεία όσο και οι κατασκευαστές εξοπλισμού, καθώς ο ανταγωνισμός τους με την Κίνα εντείνεται λόγω της μειωμένης ζήτησης για νέες παραγγελίες.
Ένα νέο σημαντικό χαρακτηριστικό στα φετινά Ποσειδώνια είναι η δυναμική συμμετοχή παλιών και νέων ναυτιλιακών κέντρων, γεγονός που οφείλεται στην ενίσχυση του παγκόσμιου ανταγωνισμού και σε αυτόν τον τομέα.
«Παρών» και από τραπεζικό – τεχνολογικό κλάδο
Ο τραπεζικός κλάδος επιστρέφει δυναμικά φέτος με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, τη Saxo Bank και την Deltec Bank να αποτελούν μερικά μόνο από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στα Ποσειδώνια έπειτα από μακρά απουσία.
Παράλληλα συμμετέχουν περισσότεροι από 80 εκθέτες από τον παγκόσμιο κλάδο της Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), και αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Τα «Ποσειδώνια 2016» θα πραγματοποιηθούν από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Η διοργάνωση της έκθεσης τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Δήμου Πειραιά, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Αισιόδοξος ο ελληνικός εφοπλιστικός κόσμος
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης εμφανίζεται ιδαίτερα αισιόδοξος για τις εξελίξεις στον χώρο της ελληνικής και γενικότερα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, παρά τις αστοχίες των πολιτικών που αφορούν σε αυτήν.
Οκ. Βενιάμης αναφέρθηκε στις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που απειλούν την ανταγωνιστικότητα και προκαλούν «φυγή» από την ΕΕ όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού, σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν πιο «φιλόξενα» ναυτιλιακά κέντρα.
Ωστόσο, όπως φαίνεται, η αρμόδια επίτροπος Ανταγωνισμού Μάργκαρετ Βεστάγκερ επιμένει στις θέσεις της, τονίζοντας ότι «το ελληνικό σύστημα φορολογίας χωρητικότητας δεν εναρμονίζεται με τους κανόνες των εν λόγω κατευθυντήριων γραμμών, αναφορικά με το πεδίο των υποστηριζόμενων δραστηριοτήτων, τις απαιτήσεις σχετικά με τη σημαία και τους κανόνες σχετικά με τη φορολογία των μετόχων».
Σε συνέντευξή της στην Ναυτεμπορική, η κ. Βεστάγκερ προσθέτει ότι «η δράση της Επιτροπής δεν στοχεύει τον πυρήνα της οικονομίας της ελληνικής ναυτιλίας – η λειτουργία των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και των δεξαμενόπλοιων δεν επηρεάζεται από την εν εξελίξει έρευνα. Είναι πολύ απίθανο, εκτιμά η επίτροπος, «απαντώντας» στον κ. Βενιάμη, οι δυνητικές μετακινήσεις των ναυτιλιακών επιχειρήσεων από την Ελλάδα προς την Άπω Ανατολή να οφείλονται στην έρευνα της Επιτροπής».
Σύμμαχος η ελληνική Πολιτεία
Η ελληνική Πολιτεία αντέκρουσε όλα τα επιχειρήματα της επιτρόπου, σχετικά με το φορολογικό καθεστώς. Παράλληλα, όπως τονίζει ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, σε άρθρο του στην Ναυτεμπορική:
«Η πολιτική μας στον τομέα της ναυτιλίας έχει στο επίκεντρο τον Έλληνα ναυτικό, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, τη διασφάλιση ενός δυναμικού, φιλικού και κοινωνικά ανταποδοτικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για όλο το εύρος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, καθώς και την περαιτέρω αύξηση της ποιοτικής απασχόλησης και εκπαίδευσης των ναυτικών. Κυρίως μέσω της αύξησης της απασχόλησης και των εσόδων, αλλά και μέσω των πολλαπλασιαστικών επιδράσεων της ναυτιλίας, επιδιώκουμε την αύξηση του κοινωνικού μερίσματος που φέρνει στη χώρα.
Επιδιώκουμε, επίσης, ο Πειραιάς να εδραιώσει τη θέση του ως διαχειριστικό κέντρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, ταυτόχρονα όμως (και κυρίως) ως βάση της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας».