Βενιάμης: Να διαφυλάξουμε την Ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο
Το καθεστώς φορολόγησης της ελληνικής ναυτιλίας απασχόλησε τον κεντρικό κορμό της σημερινής κοινής συνέντευξης του προέδρου της Ελληνικής Ένωσης Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρου Βενιάμη και της επιτρόπου Μεταφορών Βιολέτας Μπουλκ, με αφορμή την εκδήλωση των Ποσειδωνίων 2016.
Το ζήτημα ήρθε στην επιφάνεια μετά από ανεπίσημη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η επίτροπος άκουσε τον κ. Βενιάμη να παρουσιάζει τη θέση της ΕΕΕ, ότι η απάντηση στα ερωτήματα της έρευνας πρέπει να δοθεί στο στάδιο που βρίσκεται αυτήν τη στιγμή και να μην περιμένουμε να ξεκινήσει η επίσημη έρευνα, προκειμένου να αρχίσει η διαβούλευση και η ανταλλαγή απόψεων.
«Εάν πάμε στην επίσημη έρευνα, θα ανοίξουμε το “κουτί της Πανδώρας”, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Είμαστε έτοιμοι, με καλή θέληση, να δώσουμε τεκμηριωμένες απαντήσεις και να δώσουμε λύσεις σε αυτό το σφάλμα καλοπροαίρετα, βλέποντας πως έκλεισε το θέμα αντίστοιχα στην Κύπρο, στην Ολλανδία και στη Γερμανία», είπε ο κ. Βενιάμης.
Η κ. Μπουλκ νωρίτερα είχε τονίσει ότι η Επιτροπή είναι σε γνώση του συστήματος φορολόγησης ανά τονάζ και γνωρίζει τη σημασία του για τον τομέα της ναυτιλίας. «Δεν έχουμε πρόθεση να αλλάξουμε το καθεστώς, είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο για να φτάσουμε σε συμφωνία για το θέμα», ανέφερε, συμπληρώνοντας πως «πρέπει να διασφαλίσουμε ότι είναι κατανοητή η εφαρμογή των οδηγιών της Ε.Ε. για τη ναυτιλία και να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτό γίνεται εξίσου σε όλα τα κράτη – μέλη».
Νωρίτερα, η Επίτροπος είχε τονίσει ότι μια από τις κύριες προκλήσεις και ευκαιρίες της Ευρώπης είναι να διατηρήσει την παγκόσμια ηγεσία της στον τομέα της ναυτιλίας. Η ίδια περιέγραψε τρεις τομείς, όπου μπορεί από κοινού η Επιτροπή, η ναυτιλιακή βιομηχανία και ο IMO να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες και να αντιμετωπίσουν τα θέματα που υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο, κατ’ αρχάς, για τη δημιουργία συνθηκών ισότιμου ανταγωνισμού με εστίαση σε θέματα ασφάλειας και αειφορίας, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι τον Σεπτέμβριο θα υπάρξει συμφωνία για τον μηχανισμό συλλογής στοιχείων για τις εκπομπές ρύπων και για θέματα ασφάλειας.
Αναφορικά με την συνδεσιμότητα, η Ε.Ε. συνεργάζεται με τους εταίρους με στόχο να υπογραφούν συμφωνίες με άλλους φορείς, όπως με την Κίνα. Για το θέμα της φορολογίας, η Επίτροπος επέμεινε ότι στόχος της Ε.Ε. είναι να εφαρμόζονται οι κανόνες με πνεύμα στήριξης στον κλάδο.
Από την πλευρά του, ο κ. Βενιάμης τόνισε ότι η διαδικασία έρευνας σε βάρος του ελληνικού ναυτιλιακού πλαισίου ήρθε να προστεθεί στα προβλήματα της κρίσης στην Αγορά και των δυσκολιών πρόσβασης στη χρηματοδότηση, ωστόσο η νομική απάντηση που δόθηκε θα βοηθήσει την Επιτροπή να διαπιστώσει τα σφάλματα των συμπερασμάτων της. «Η ναυτιλία, ως εθνικό κεφάλαιο, πρέπει να διασφαλιστεί, δεν πρέπει να κλονιστεί από άστατες πολιτικές των κοινοτικών οργάνων. Δεν υπάρχει στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ο κίνδυνος είναι στον ανταγωνισμό με Τρίτες χώρες», παρατήρησε. «Δεν αισθανόμαστε ανταγωνισμό μεταξύ της Ευρώπης, άλλωστε δεν είδαμε κανέναν ξένο να έρχεται που υποτίθεται ότι είναι “παράδεισος”, δεν έχουμε πρόβλημα, θέλουμε να παραμείνουμε και έχουμε στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης. Το μόνο που ζητάμε είναι να σταματήσει η στάση αυτή απέναντι στην ελληνική ναυτιλία», επεσήμανε στην συνέχεια.
«Υπάρχει συμφωνία μεταξύ της ΕΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης για την πρόταση να ενισχυθεί η απασχόληση στον κλάδο, με την εισαγωγή ανταγωνιστικών μισθολογίων με βάση τα διεθνώς ισχύοντα, δίνοντας ένα “φωτεινό” παράδειγμα για την υπόλοιπη Ευρώπη. Θέλουμε να μεγαλώσει η προσέλκυση Ελλήνων ναυτικών, έχουμε ζήτηση, ο ελληνόκτητος στόλος μεγαλώνει και δεν μπορούμε να καλύψουμε τις θέσεις με Έλληνες», τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Τέλος, σε ό,τι αφορά την αγορά ξηρού φορτίου, ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε στην κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς, σημειώνοντας ότι όταν μειωθεί η προσφορά πλοίων, θα αρχίσει η ανάκαμψη. Το ξηρό φορτίο θα μας δείξει τον δρόμο της ανάκαμψης, κατέληξε.