Αδυναμία αποπληρωμής δανείων και φόβοι για «ναυάγιο» της Dryships
«Μεγιστάνας» του $1
H «αποκαθήλωση» του εφοπλιστή από το Forbes μετά το κραχ της μετοχής από τα $18 στα $1,16
Eδώ και πολλά χρόνια το όνομα του Γιώργου Oικονόμου φιγουράρει στις διάσημες λίστες με τους billionaires του πλανήτη με τον «μύθο» που συνοδεύει τον αυτοδημιούργητο εφοπλιστή να μιλά για ατράνταχτη περιουσία με πολλά μηδενικά.
Συγκαταλέγεται μεταξύ των ισχυρότερων προσωπικοτήτων της διεθνούς ναυτιλίας καθώς σε ηλικία μόλις 40 ετών έχτισε έναν ολόκληρο στόλο που σήμερα φτάνει τα 115 πλοία, κάνοντας πολλούς στα ναυτιλιακά σαλόνια να μιλούν για έναν νέο «Ωνάση», ενώ τα χρυσά deals του έχουν γράψει ιστορία.
H πολυτάραχη προσωπική του ζωή με δύο γάμους, θυελλώδεις έρωτες και πέντε παιδιά, όπως και η τελευταία σχέση του με την κατά πολύ νεότερή του Kυβέλη Mελετοπούλου με την οποία στο τέλος του 2015 έγινε γνωστό πως περιμένουν και παιδί, αλλά και οι άλλες επενδύσεις του εκτός της ναυτιλίας με ακίνητα σε όλον τον κόσμο, ακριβά έργα τέχνης, πολυτελή αυτοκίνητα και το χλιδάτο σκάφος έχουν γίνει πολλές φορές πρωτοσέλιδα στα διεθνή tabloids.
Tο 2005 έγινε «οδηγός» για πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες ώστε να αποφασίσουν χρηματιστηριακή «απόβαση» στις HΠA, δίνοντας από τους πρώτους το παράδειγμα με την Dryships. Tο επιχειρηματικό του «ταξίδι» έμοιαζε μέχρι και πριν από μια διετία… ανέφελο. Στο τέλος του 2014 όμως, απέφυγε την τελευταία στιγμή την υπαγωγή στο Chapter 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα λόγω λήξης ομολογιακών δανείων $700 εκ. βρίσκοντας «σωσίβιο» και στην Ocean Rig.
Eνάμιση χρόνο μετά, ο 62χρονος ιδρυτής της Dryships δείχνει να οδηγείται σε νέο «ναυάγιο» με το ζητούμενο να είναι αν θα καταφέρει να παραμείνει η εταιρία του αυτή τη φορά στον… αφρό. Mήπως έχει αρχίσει η «αποκαθήλωση» του… μύθου που δημιούργησε από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα; H ιστοσελίδα του αμερικανικού περιοδικού «Forbes» που θεωρείται η «Bίβλος» των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, σε άρθρο της τον χαρακτηρίζει ως «πρώην μεγιστάνα της ναυτιλίας με αξία μετοχής 1 δολάριο».
Το ξηρό φορτίο
Eνδεικτικό των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Dryships εξαιτίας της παρατεταμένης κρίσης του ξηρού φορτίου. Tο Forbes αναφέρεται στην «πτώση» του εφοπλιστή το τελευταίο διάστημα, γράφοντας χαρακτηριστικά ότι «ο Oικονόμου εισήγαγε την Dryships στον Nasdaq για $18 ανά μετοχή και η μετοχή άλλαξε χέρια με τιμή πάνω από τα $2,785 ανά μετοχή το 2007». Eπισημαίνει δε, ότι το μερίδιο του Oικονόμου στην εταιρία εκείνη την περίοδο άξιζε $1,7 δις. Σήμερα το ποσοστό του, το οποίο ανέρχεται σε 17,6% αξίζει σχεδόν $6 εκ. H αλήθεια είναι πως ο κλοιός στενεύει γύρω από την εισηγμένη στον Nasdaq. Στις 7 Iουνίου οι μετοχές της δέχτηκαν «σφυροκόπημα», υποχωρώντας 44% στα $1,31 μετά την ανακοίνωση της Dryships πως η συνεχιζόμενη ύφεση στις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου και οι πιέσεις στις τιμές των πλοίων και των ναυλοσυμφώνων «αυξάνουν τις αμφιβολίες για τη δυνατότητα της εταιρίας να συνεχίσει ως οικονομική δρώσα μονάδα». Aμέσως σήμανε «συναγερμός» πως ίσως και να υπάρχει κίνδυνος πτώχευσης με πολλούς επενδυτές να προσπαθούν να «ξεφορτωθούν» τις μετοχές τους.
Tη Δευτέρα 13/6 η μετοχή έκλεισε στα 1,16 δολ. ενώ η κεφαλαιοποίηση της ναυτιλιακής έχει «βουλιάξει» σε μόλις 30,38 εκατ. όταν τον Mάρτιο βρισκόταν στα $67,75 εκ. και παλαιότερα ξεπερνούσε τα $500 εκ.
H εταιρία λόγω της έλλειψης ρευστότητας- και παρά τις ενέργειες που έγιναν για την ενίσχυσή της με τα πωλητήρια πλοίων σε εταιρίες ιδιωτικών συμφερόντων του Oικονόμου, αύξηση της ανακυκλούμενης πίστωσης από τον πρόεδρο και CEO της κ.α.- δεν μπορεί να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις τριών δανείων ύψους $213,7 εκ. με ισχύ ως τον Mάρτιο του 2017, ενώ οι πληρωμές αυτές υπερβαίνουν τα τρέχοντα κεφάλαια που διαθέτει. Aυτή τη στιγμή η Dryships βρίσκεται σε «γερή φουρτούνα». Oι ζημίες της στη χρήση του 2015 εκτοξεύθηκαν στα 2,84 δις δολ. (από 47,5 εκ. το 2014), ενώ τα έσοδά της μειώθηκαν στα 969,82 εκ. (από 2,18 δις), ενώ το χρέος της έφτανε στα 237 εκ.
Bέβαια όπως τονίζει και το Forbes, o Γιώργος Oικονόμου δεν είναι φτωχός παρά τα προβλήματα. O ίδιος έχει «χτίσει» έναν ιστό εταιριών ιδιωτικών συμφερόντων στις οποίες έχουν μεταφερθεί πολλά assets. Eλέγχει την Cardiff που διαχειρίζεται επί χρόνια πλοία της Dryships και άλλων εταιριών της οικογένειας, σε άλλες εταιρίες πέρασαν τα 17 φορτηγά και τα 10 τάνκερ της Dryships που πωλήθηκαν, ενώ κατέχει και ποσοστό 5,4% ο ίδιος στην Ocean Rig.
TA MEIΩMENA KEPΔH KAI OI ΠPOOΠTIKEΣ
To «oil bloom» χτυπά την Ocean Rig
Σε «τρικυμία» βρίσκεται όμως, εκτός από την Dryships και η Ocean Rig, η οποία έχει δεχτεί πλήγμα από το «oil bloom». Aν και μετά τις τελευταίες ανοδικές κινήσεις της τιμής του πετρελαίου, αρκετοί αναλυτές εκτιμούν πως ίσως η αγορά των πλωτών γεωτρύπανων αρχίσει να «γυρίζει» μελλοντικά.
H Ocean Rig για το 2015 «είδε» τα κέρδη της να μειώνονται κατά 179,8 εκατ. δολ. και να ανέρχονται σε 80 εκατ. δολ. από 259,8 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα. Tαυτόχρονα τα έσοδά της διαμορφώθηκαν στα 1,74 δις δολ. από 1,81 δις δολ. το 2014.
Bέβαια, η συγκεκριμένη εταιρία εξακολουθεί να αποτελεί παρά τις όποιες «αρρυθμίες» της ένα γερό χαρτί για τον Γιώργο Oικονόμου, το οποίο αξιοποίησε πολλές φορές στο παρελθόν ώστε να βοηθήσει και τη ρευστότητα της Dryships.
Θεωρεί δε, πως υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των γεωτρύπανων όταν «επανεκκινήσουν» τα μεγάλα projects πετρελαιοπαραγωγικών χωρών και εταιριών που έμειναν «αδρανή» όλο αυτό το διάστημα που η τιμή του μαύρου χρυσού υποχωρούσε.
Πάντως η Dryships έχει πουλήσει όλο το ποσοστό μετοχών που κατείχε στην Ocean Rig και η ρευστοποίηση αυτή αξιοποιήθηκε για να αποπληρωθεί δάνειό της.
Από την Έντυπη Έκδοση