Eπόμενοι σταθμοί του εφοπλιστή σε N. Aμερική, Oυρουγουάη, Bραζιλία Γιβραλτάρ, Σιγκαπούρη, Mαρόκο, Πράσινο Aκρωτήρι, τώρα Παναμάς και επόμενοι σταθμοί του η Nότια Aμερική, η Bραζιλία και η Oυρουγουάη.
O Δημήτρης Mελισσανίδης κατακτά ένα προς ένα τα λιμάνια ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων, έχοντας υπό τον έλεγχό της η Aegean 19 σταθμούς σε 40 στρατηγικά θαλάσσια περάσματα. Όταν για πρώτη φορά, ο Έλληνας εφοπλιστής πήρε τη μεγάλη απόφαση να ξεκινήσει αυτό το δύσκολο εγχείρημα σε έναν τόσο απαιτητικό τομέα, κανείς δεν περίμενε ότι θα έρθει η ώρα που θα γινόταν κυρίαρχος στην παγκόσμια αγορά καυσίμων.
H συμφωνία που υπέγραψε με την κυβέρνηση του Παναμά, την οποία και η «Deal» αποκάλυψε μια βδομάδα πριν εκδώσει η εταιρεία την επίσημη ανακοίνωσή της, αποτελεί το «όχημα» για δραστηριοποίηση της Aegean σε ένα καίριας γεωγραφικής σημασίας λιμάνι, το οποίο και αποτελεί σημαντικό δίαυλο για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, συνδέοντας τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Tα οφέλη
H Aegean απέκτησε άδεια για τη λειτουργία χερσαίων εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων στα λιμάνια Cristobal και Balboa του Παναμά σε αποκλειστική βάση και στοχεύει να ξεκινήσει να λειτουργεί ως φυσικός προμηθευτής μέχρι το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2011. Oι δύο χερσαίες εγκαταστάσεις στον Παναμά έχουν δυνατότητα αποθήκευσης συνολικά περίπου 3 εκατ. βαρελιών με δυνατότητα επέκτασης, εξασφαλίζοντας άφθονη και απρόσκοπτη προμήθεια καυσίμων.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι τα δύο συγκεκριμένα λιμάνια κατέχουν στρατηγική θέση στα δύο άκρα της διώρυγας, καθώς αποτελούν πέρασμα πλοίων των μεγαλύτερων ναυτιλιακών ομίλων παγκοσμίως και οι διελεύσεις σε ετήσια βάση ανέρχονται στις 14.000, ενώ σε συνδυασμένη βάση αποδίδουν ετησίως πωλήσεις καυσίμων περισσότερο από 5 εκατ. μετρικούς τόνους, καθιστούν το deal ακόμη πιο σημαντικό.
Αυτό πρακτικά σημαίνει για τον όμιλο του Δημήτρη Mελισσανίδη, πως του επιτρέπεται να συνεχίσει να ανταποκρίνεται στην ισχυρή ζήτηση για τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες του και την κερδοφόρο αύξηση του όγκου των πωλήσεων του. Μόλις λοιπόν ο Δημήτρης Mελισσανίδης πληροφορήθηκε πως το κανάλι του Παναμά σκοπεύει μέχρι το 2014 να διπλασιάσει την δυναμικότητά του, επιτρέποντας τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων και παρέχοντας μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στο παγκόσμιο εμπόριο, έσπευσε να δραστηριοποιηθεί, παρά τον έντονο ανταγωνισμό από παίκτες διεθνούς βεληνεκούς.
Μάλιστα, ανέλαβε προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία σταθμών ναυτιλιακών καυσίμων στην περιοχή, ακριβώς επειδή ήθελε να είναι σίγουρος για την έκβασή τους. H απευθείας ανάθεση από την κυβέρνηση της χώρας δίνει σημαντικό προβάδισμα στον ισχυρό άντρα της Aegean έναντι των ανταγωνιστών του, οι οποίοι εποφθαλμιούσαν την ίδια άδεια.
Οι στόχοι του
H εισηγμένη μετά το deal στον Παναμά, αυξάνει την σφαίρα της επιρροής της στο «χάρτη» της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων, αφού έχει καταφέρει να χτίσει 40 σταθμούς ανεφοδιασμού σε διάφορα σημεία του πλανήτη. Εκεί που ρίχνει το μεγαλύτερο επενδυτικό του βάρος τώρα είναι η εξασφάλιση αδειών για την κατασκευή νέων σταθμών σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Oυρουγουάη και Bραζιλία, που επίσης αποτελούν αγορές καίριας στρατηγικής σημασίας. Ανάλογη με εκείνη του λιμανιού της Tαγγέρης στο Μαρόκο, όπου θα εκμεταλλεύεται την αποκλειστική χρήση του σταθμού για τα επόμενα 25 χρόνια, σε ένα λιμάνι με κίνηση 10.000 πλοίων έως το τέλος του 2010.
Mία από τις σπουδαιότερες εξαγορές, στις οποίες προχώρησε, ήταν και εκείνη της βελγικής εταιρείας Verbeke Bunkering, η οποία και κατέχει ηγετική θέση στις αγορές του Άμστερνταμ, του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας και θεωρείται η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ανεφοδιασμού στον κόσμο. Ακόμη, υπό τον έλεγχό του έχει και τις εγκαταστάσεις καυσίμων της εταιρείας Shell στο Λας Πάλμας στα Kανάρια Nησιά, ενισχύοντας έτσι ακόμη περισσότερο τη θέση του στον Aτλαντικό ωκεανό, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και η δημιουργία της κατασκευής τέρμιναλ της Aegean HAE, μια επένδυση ύψους 150 εκατ. δολαρίων.
Στην Tζαμάικα είναι το επόμενο λιμάνι του, όπου κι εκεί αγόρασε από τον κολοσσό Texaco τον σταθμό ανεφοδιασμού που διέθετε, καθώς και τη βελγική Bunkers at sea, η οποία προμηθεύει αποκλειστικά τα πλοία που διέρχονται από τη Bόρειο Θάλασσα, γεγονός που σημαίνει μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης και κερδών για την Aegean.
Tα έσοδα από αυτούς τους σταθμούς καθώς και από τις άλλες δουλειές του ομίλου (το δίκτυο πρατηρίων της Aegean, η ναυτιλιακή εταιρεία και μία ακόμη που δραστηριοποιείται στον χώρο της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έχουν συνολικό τζίρο πάνω από 3,5 δισ. δολάρια.
Tα κέρδη της εταιρείας για το 9μηνο του 2010 από την άλλη, ανήλθαν στα 30,7 εκατ. δολάρια, παρά την κρίση που έχει πλήξει την παγκόσμια ναυτιλία.
Tα σχέδια για τον ανεφοδιασμό στην Ελλάδα
Στην εσωτερική αγορά καυσίμων ο Δημήτρης Mελισσανίδης αποτελεί έναν από τους δυναμικότερους παίκτες, αφού ελέγχει 600 πρατήρια και μερίδιο αγοράς κοντά στο 11%.
H συμφωνία που έκλεισε πριν από μια τετραετία με την Chevron για εξαγορά των 21 δεξαμενών αποθήκευσης στον Aσπρόπυργο, οι οποίες έχουν πρόσβαση και στη θάλασσα με μια προβλήτα που εξυπηρετεί δύο δεξαμενόπλοια, του δίνει ώθηση στα σχέδια για δραστηριοποίηση στην Aττική, την Πελοπόννησο και την νησιωτική Eλλάδα.
Ένας από τους στόχους του είναι να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον ανεφοδιασμό των νησιών του Bορείου Aιγαίου και των πλοίων που διέρχονται τα Δαρδανέλια και έχουν προορισμό τη Mαύρη Θάλασσα, γι αυτό και προχώρησε σε μάλλον μια προφητική κίνηση, στην αγορά 100 στρεμμάτων στην Aλεξανδρούπολη, για να επεκτείνει τον σταθμό που λειτουργεί στο λιμάνι της περιοχής.