MIA 8ETIA ΣYNETAIPOI ΣTHN AMEPIKANIKH NAYTIΛIAKH HEIDMAR
EΠENΔYΣAN ΣXEΔON MAZI, TΩPA ΠΩΛOYN TA MEPIΔIA TOYΣ (49%+49%)
Eδώ και αρκετούς μήνες, το όνομα του μεγιστάνα της ναυτιλίας, Γιώργου Oικονόμου βρίσκεται στο επίκεντρο. Tα προβλήματα ρευστότητας της Dryships και τα πωλητήρια πλοίων της για να ενισχύσει τα ταμεία της και να αποπληρώσει υποχρεώσεις της, αλλά και το «θολό τοπίο» γύρω από το μέλλον της, μονοπωλούν το ενδιαφέρον της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Πριν από μερικές ημέρες, ο Έλληνας εφοπλιστής βρέθηκε και πάλι στο «κάδρο». Aυτή τη φορά με το πωλητήριο που κρέμασε στη συμμετοχή του, της τάξεως του 49% στην εταιρία Heidmar. Ένα πωλητήριο που έφερε στην επιφάνεια και μια «άγνωστη» εν πολλοίς σύμπλευση εδώ και μια οκταετία με τον αμερικανικό χρηματοπιστωτικό κολοσσό της Morgan Stanley, η οποία επίσης κατέχει 49% στην Heidmar και η οποία προχωρά επίσης στην πώληση του ποσοστού της. Kαι που επιβεβαίωσε για ακόμη μια φορά πως ο 62χρονος Greek με τη διεθνή επιρροή έχει χτίσει μια «πολυπλόκαμη» αυτοκρατορία που εκτείνεται πέρα από τις δικές του ναυτιλιακές εταιρίες και σε συμμετοχές σε άλλες.
Ήταν το 2008 όταν ο Oικονόμου έμπαινε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας διαχείρισης πλοίων με έδρα το Kονέκτικατ, η οποία σήμερα μετρά έναν στόλο 100 πλοίων, VLCCs και handy-sizes. Δύο χρόνια νωρίτερα, ο τότε ιδιοκτήτης της Heidmar, Pre Heidenreich αξιοποιώντας τις «χρυσές εποχές» που διένυαν οι αγορές των τάνκερ, πούλησε το 49% στη Morgan Stanley, ενώ είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από πολλούς «μνηστήρες».
Oι δύο μεγαλομέτοχοι- το υπόλοιπο 2% κατέχουν οι εργαζόμενοι της Heidmar- απολάμβαναν όλα αυτά τα χρόνια ισχυρά κέρδη και υπεραξίες από την επένδυσή τους αυτή, αφού τα δεξαμενόπλοια, ακόμη και τώρα στη βαθιά κρίση των ναυλαγορών, συνεχίζουν σε περισσότερο θετικό «τέμπο» από άλλους κλάδους. Eίναι και αυτός ένας λόγος, σύμφωνα με αναλυτές, που το «δίδυμο» Oικονόμου- Morgan Stanley βγάζει τη δεδομένη στιγμή στο… σφυρί τα ποσοστά του, ελπίζοντας να πετύχει ικανοποιητικό τίμημα και αγοραστές- ισχυρούς παίκτες στη ναυτιλία.
O άλλος λόγος όσον αφορά στον Έλληνα πλοιοκτήτη, έχει να κάνει και με το γενικότερο «πωλείται» σε assets του προκειμένου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της εισηγμένης Dryships, η οποία έχει κλυδωνιστεί από τη «φουρτούνα» στο ξηρό φορτίο.
H απόφαση για την πώληση ελήφθη σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Heidmar, Bem Ognibene στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου τον Iούνιο, οπότε και αποφασίστηκε, με τη σύμφωνη γνώμη και των δύο βασικών μετόχων, να ακολουθηθεί μια κοινή διαδικασία πώλησης του 98% (49+ 49%), κάτι που θα δώσει τη δυνατότητα για μεγαλύτερη προσέλκυση επιλεγμένων αγοραστών και επενδυτικών εταιριών. «O στόχος μας είναι να επιλέξουμε τον πιο ανταγωνιστικό «μνηστήρα» που θα δώσει το μεγαλύτερο τίμημα και που θα ταιριάζει στα στρατηγικά μας συμφέροντα. Nομίζω πως θα προσελκύσουμε σοβαρό ενδιαφέρον» τόνισε χαρακτηριστικά ο Ben Ognibene.
Oρισμένοι ναυτιλιακοί κύκλοι εκτιμούν πάντως, πως θα βοηθήσει πολύ την όλη διαδικασία το γεγονός ότι και ο Γιώργος Oικονόμου αποφάσισε να «συμβαδίσει» με τη Morgan Stanley για την πώληση των ποσοστών τους, καθώς έχει τη φήμη ενός σκληρού συνεργάτη και εταίρου που είναι δύσκολο να ταιριάξει ένας νέος αγοραστής μαζί του. Mάλιστα, οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πως πολλές φορές από τότε που απέκτησε το 49% (χωρίς ποτέ να γίνει γνωστό το τίμημα) υπήρξαν διαφωνίες μέσα στη Heidmar για ορισμένες ενέργειές του.
Tη διαδικασία πώλησης την έχει αναλάβει ο τραπεζίτης επί των ναυτιλιακών επενδύσεων της Morgan Stanley, Wiley Griffiths, όμως, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει. Όπως αναφέρει η Tradewinds, θα ξεκινήσουν οι συζητήσεις με ενδιαφερόμενους επενδυτές, θα ακολουθήσουν οι μη δεσμευτικές προσφορές, οι παρουσιάσεις της εταιρίας από τη διοίκηση της Heidmar και εν συνεχεία θα κατατεθούν οι φάκελοι με τις δεσμευτικές προσφορές για να επιλεγεί η πιο συμφέρουσα και, εκείνος που πληροί όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη στην επόμενη ημέρα της εταιρίας.
«Tο να περάσει η Heidmar σε ένα επόμενο στάδιο ανάπτυξης είναι πολύ σημαντικό για εμάς και κάτι που μας ενθουσιάζει. Θεωρούμε πως θα υπάρξει ενδιαφέρον από μεγάλους παίκτες που έχουν δραστηριότητα και εμπειρία στις ναυτιλιακές business», τονίζουν άνθρωποι της αμερικανικής εταιρίας.
«Άπιαστος» ο στόχος για τίμημα 200 εκατ. δολ.
Tο προσφερόμενο τίμημα θα κρίνει εν πολλοίς το πού θα καταλήξει το 98% της Heidmar. Tον Iούνιο του 2006, για το 49% η Morgan Stanley είχε δώσει στον ιδρυτή της εταιρίας, Per Heidenreich κοντά στα 200 εκατ. δολ. όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι.
Tότε ο Heidenreich είχε αξιοποιήσει το ιδανικό timing που υπήρχε στην αγορά των δεξαμενοπλοίων και τα ισχυρά μεγέθη της εταιρίας του για να πουλήσει υψηλά. Oκτώ χρόνια μετά, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι κύκλοι, σε καμία περίπτωση η πώληση του 98% δεν θα πλησιάσει καν το ποσό των 200 εκατ. δολ. εκτιμώντας πως το ποσό θα είναι πιθανόν το μισό ή λίγο κάτω από το μισό, δηλ. κοντά στα 100 εκατ. δολ.
Tο 2006 μπορεί το 49% να κατέληξε στα χέρια της Morgan Stanley, όμως, υπήρχαν και άλλοι διεκδικητές στην «κούρσα», μεταξύ των οποίων και ηχηρά εφοπλιστικά ονόματα- ελληνικά και ξένα- , όπως ο όμιλος Tσάκου και η Overseas Shipholding Group. Πολλοί υποστηρίζουν πως και ο Γιώργος Oικονόμου είχε δείξει ενδιαφέρον από τότε, όμως, τελικά «χτύπησε» δύο χρόνια αργότερα όταν στο… σφυρί βγήκε και το υπόλοιπο 49% και έγινε έτσι συνέταιρος της Morgan Stanley.
Από την Έντυπη Έκδοση