Alibra: Κινηθείτε όπως οι Greeks – Drewry: Η Αγορά «διψά» για νέα πλοία
Από το 2010, οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τα σκήπτρα στον χώρο των LNG carriers, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση παγκοσμίως, με επενδύσεις άνω των 10 δισ. δολαρίων και 52 παραγγελίες LNG carriers μόνο στοδιάστημα 2011 – 2014.
Το ερώτημα που θέτουν τώρα οι brokers της Alibra Shipping, μετά την μεγάλη ύφεση που χαρακτήρισε την ναυλαγορά από τα τέλη του 2014 και κρατά μέχρι σήμερα, είναι το εάν η επενδυτική στροφή των Ελλήνων σε αυτόν τον τομέα της ναυτιλίας ήταν μια λάθος επιλογή. Σε απάντηση, η Drewry δικαιώνει τον επενδυτικό πυρετό για τα πλοία μεταφοράς LNG, υποστηρίζοντας ότι, ανεξάρτητα από τη σημερινή υφεσιακή κατάσταση, το 2020 θα λείπουν από την αγορά 65 πλοία, προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση που θα έχει δημιουργηθεί.
Οι αναλυτές της Drewry επαναλαμβάνουν ότι η μακροπρόθεσμη προοπτική για το LNG εξακολουθεί να είναι ισχυρή και ότι οι περιορισμένες νέες παραγγελίες δεν βασίζονται στα θεμελιώδη δεδομένα της Αγοράς.
Σημειώνεται ότι στον κλάδο των LNG carriers πρωτοπόρος είναι ο όμιλος Αγγελικούση, ενώ σημαντικές επενδύσεις έχουν κάνει μεταξύ άλλων η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η Gaslog του Πίτερ Λιβανού, η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου και η Cardiff του Γιώργου Οικονόμου.
Alibra: Κινηθείτε όπως οι Greeks
Το 2013 η Alibra υποστήριζε ότι οι Έλληνες κατείχαν το 31% του orderbook στα LNG carriers, σε όρους χωρητικότητας, και μάλιστα προέτρεπε τον κλάδο να «κινηθεί όπως οι Greeks». Τρία χρόνια μετά σημειώνει ότι έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια για 180 πλοία εκ των οποίων τα 52 (29%) ήταν ελληνικά.
«Από τότε έχουν αλλάξει πολλά και κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι οι Έλληνες έκαναν λάθος σε μια από τις σπάνιες φορές στην ιστορία της ναυτιλίας» σημειώνει. «Κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει τη κάθετη πτώση στις πετρελαϊκές τιμές, οι οποίες οδήγησαν στην αναβολή διάφορων project για LNG. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να οδηγηθεί ο κλάδος σε υπερπροσφορά χωρητικότητας, αφού τα πλοία είχαν ήδη παραγγελθεί. Μάλιστα, φέτος, ανακοινώθηκε ότι τέσσερα projects στον Καναδά, ένα στο Καμερούν και ένα στο Όρεγκον θα καθυστερήσουν να ολοκληρωθούν.
Πάντως, από τον Ιανουάριο οι εγκαταστάσεις υγροποίησης Asia-Pacific LNG, Sabine Pass, Gorgon και η δεύτερη μονάδα της Gladstone έχουν τεθεί σε λειτουργία.
Drewry: Η Αγορά «διψά» για νέα πλοία
Ατνίθετα, η Drewry, επισημαίνει ότι, τελικά, παρά τις αναταράξεις, η Αγορά θα χρειαστεί ακόμα περισσότερα πλοία μέχρι το 2020, προκειμένου να ικανοποιήσει τη ζήτηση. Οι ναύλοι στη spot Αγορά σήμερα είναι στα 30.000 δολάρια την ημέρα και βρίσκεται σταθερά σε αυτά τα επίπεδα από το τέλος του 2015. Οι τιμές αυτές είναι περίπου 80% κάτω σε σχέση με τα υψηλά του κλάδου στα μέσα του 2012.
Η πτώση των ναύλων, συνεχίζει η Drewry, επέφερε μείωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα LNG carriers, με αποτέλεσμα φέτος στο εξάμηνο να έχουν παραγγελθεί μόλις τέσσερα. Ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ετών ήταν 44 νέες παραγγελίες τον χρόνο.
Η συνεχιζόμενη πτώση στις νέες παραγγελίες αναμένεται να «μειώσει» την ταχύτητα ανάπτυξης του παγκόσμιο στόλου από το 2019 και μετά, αναφέρει η Drewry και προσθέτει ότι μέχρι τότε αναμένεται ότι σχεδόν όλα τα LNG project θα είναι ενεργά.