Η δυσπιστία των τραπεζών για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων
«Βροχή» νεότευκτων πλοίων για τους Έλληνες εφοπλιστές, «κύμα» δυσπιστίας για τη χρηματοδότησή τους από ορισμένους ξένους επενδυτικούς οίκους και τραπεζίτες. Την ώρα που οι ισχυροί «παίκτες» της ελληνικής ναυτιλίας «έσπασαν τα κοντέρ» τους τρεις πρώτους μήνες του 2011, με επενδύσεις 1,9 δισ. δολαρίων για να ενισχύσουν τους στόλους τους, κλείνοντας μπαράζ παραγγελιών για 30 νέα πλοία, σκεπτικισμός επικρατεί στις τάξεις τραπεζικών και χρηματιστηριακών αναλυτών σχετικά με το πώς θα αποπληρωθεί η αξία τους, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά εύκολα τα 200 εκατ. δολάρια και δεδομένου ότι η χρηματοδότηση πολλών εξ’ αυτών παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα.
Πολλοί είναι εκείνοι που διαλύουν την όποια δυσπιστία με το επιχείρημα πως οι εφοπλιστές χαίρουν της εκτίμησης των περισσότερων τραπεζών, με αποτέλεσμα να μπορούν να αναδιαρθρώνουν τα δάνειά τους ή να λαμβάνουν νέα με μεγαλύτερη ευκολία από άλλους κλάδους, καθώς οι επικεφαλής των πιστωτικών ιδρυμάτων έχουν ως εγγύηση την υψηλή ρευστότητα των ναυτιλιακών ομίλων.
Άλλοι επενδυτικοί οίκοι πάλι, κάνουν λόγο για ανάγκη εξεύρεσης «φρέσκων» κεφαλαίων, είτε μέσω νέων δημοσίων εγγραφών εταιρειών τους στις διεθνείς χρηματαγορές, είτε ακόμα και μέσω της πώλησης των νεότευκτων πλοίων, πριν καν τα παραλάβουν, εάν οι τιμές τους ενισχυθούν αποφέροντάς τους αξιόλογο κέρδος. Όλα εξαρτώνται από το αν έβαλαν παραγγελίες σε ελκυστικά επίπεδα ή θα υπάρξουν περαιτέρω πιέσεις εξαιτίας των έντονων διακυμάνσεων των τιμών των ναύλων.
Στην πρώτη κατηγορία πάντως, ανήκουν ο όμιλος Μαρινάκη και η Boxship του Μιχάλη Μποντούρογλου. Η στροφή του προέδρου του Ολυμπιακού στα κοντέινερ με μια παραγγελία – μαμούθ αξίας 480 εκατ. δολ. για την κατασκευή 8 συνολικά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για λογαριασμό της Container Carrier Corporation «φούντωσαν» τις φήμες για νέα δημόσια εγγραφή στο αμερικανικό ταμπλό.
Από την άλλη, ο Μιχ. Μποντούρογλου το τόλμησε με το να εισάγει την Boxship στο χρηματιστήριο, αλλά δεν πέτυχε την τιμή – στόχο που είχε θέσει, γεγονός που γέννησε πρόσθετες ανησυχίες για το εύρος του δανεισμού που ενδέχεται να αναλάβουν οι ναυτιλιακές.
Σε κάθε περίπτωση, η μόχλευση της ελληνικής ναυτιλίας αναμένεται να αυξηθεί από τα 65 δισ. δολάρια, στα οποία ανήλθαν τα δάνεια το 2010.
Η στροφή στα κοντέινερ
Τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ εκτόπισαν, σύμφωνα με τη Golden Destiny, από τη δεύτερη θέση της προτίμησης τα τάνκερ, ενώ στην πρώτη θέση διατηρούνται τα ξηρού φορτίου.
Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν κάνει πάνω από 10 παραγγελίες για νέα κοντέινερ, αξίας άνω του μισού δισ. δολαρίων και έγιναν αγοραπωλησίες 217 εκατ. δολαρίων.
Εκτός από τους Μαρινάκη και Μποντούρογλου επενδύσεις στα κοντέινερ έκαναν πολλοί ακόμη εφοπλιστές. Ανάμεσα σε αυτούς ο Ντίνος Μαρτίνος με την εταιρεία Thenamaris, που παρήγγειλε δύο πλοία χωρητικότητας 4.800 teu το καθένα, με δικαίωμα ναυπήγησης άλλων δύο από τα ναυπηγεία Zhejiang Ouhoua και τα οποία θα παραδοθούν τον Ιούνιο του 2013.
Στην αγορά τριών κοντέινερ από τον κολοσσό Maersk προχώρησε η Diana Conteinerships του Συμεών Παληού, ο οποίος έχει παράδοση στα πλοία ξηρού φορτίου. Τα πλοία ναυλώθηκαν ήδη και αναμένεται να αποφέρουν συνολικά έσοδα 43,5 εκατ. δολαρίων στη ναυτιλιακή.
Στους πιο παραδοσιακούς παίκτες της αγοράς, σε νέες παραγγελίες έχει προχωρήσει και η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου για δύο post panamax με παράδοση για το 2014, αλλά και η Danaos του Γιάννη Κούστα, ο οποίος μετά την αναδιάρθρωση των δανείων του ύψους 2,5 δισ. δολ. παρέλαβε δύο μικρά νεότευκτα πλοία, μεταφορικής ικανότητας 10.000 teu έκαστο.
Αλλά και η Tsakos Shipping & Trading του ομίλου Τσάκου έχει ζητήσει δύο ίδιου τύπου πλοία με παράδοση την ίδια ημερομηνία από τα ναυπηγεία Sungdong της Κορέας. Τα δύο πλοία έχουν μεταφορική ικανότητα 4.700 teu το καθένα. Ο όμιλος Τσάκου έχει στον στόλο του άλλα 12 containerships συνολικής μεταφορικής ικανότητας 32.294 teu.
Μεταξύ των ηχηρών ονομάτων που έχουν ξεκινήσει να κάνουν μεγάλες επενδύσεις από το 2010 ακόμη είναι και ο Ντίνος Μαρτίνος, αλλά και ο Κρίτων Λεντούδης. Πολλοί ήταν όμως, και οι εφοπλιστές που ενεπλάκησαν στον τομέα των αγοραπωλησιών παλιότερων πλοίων, με τους Έλληνες να αγοράζουν 37 πλοία αξίας 829,7 εκατ. δολ. Τα 13 είναι φορτηγά, τα 12 δεξαμενόπλοια και 10 είναι containerships.
Οι παραλαβές σε φορτηγά – τάνκερ
Πολλές παραλαβές νέων πλοίων έγιναν από τις αρχές του έτους για τον ελληνόκτητο στόλο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία των Clarksons.
• Δύο φορτηγά πλοία παρέλαβε ο όμιλος Αγγελικούση (Ένα cape από την Mangalia και ένα από την Shangai SY)
• Ένα suezmax Devon παρέλαβε η JM Investments χωρητικότητας 157.000 dwt
• Ένα aframax, το «Kalamas» (105.307 dwt) η Pleiades Shiping
• Ένα VLCC, το «Eugenia» (296.800 dwt) παρέλαβε η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου
• Το supramax “Virtoous Striker” πήρε η Enterprises Shipping του Βίκτωρα Ρέστη
• Το supramax “Maria” η Golden Port του Πάρη Δράγνη
• Ένα φορτηγό πλοίο (Aeolian Heritage, 80.650 dwt) παρέλαβε από την STX η Ocean Freighters
• Τρία χημικά δεξαμενόπλοια έλαβε η Sea Pioneer συμφερόντων Βασίλη Μπακολίτσα
• Το νεότευκτο LPG «Gas Venture» πήρε η Naftomar.
Δυναμικά στην εξόρυξη πετρελαίου ο Αγγελόπουλος
Στον τομέα εξόρυξης πετρελαίου, εκεί όπου δραστηριοποιούνται υψηλού προφίλ εφοπλιστές, όπως ο Νορβηγός John Fredriksen και ο Έλληνας Γιώργος Οικονόμου «εισβάλει» ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
Η θυγατρική εταιρεία της Metrostar, Deep Sea Metro, στην οποία συμμετέχει και η νορβηγική Odfjell, υπέγραψε deal αξίας 175 εκατ. δολαρίων για την εκμίσθωση μιας από τις δύο πλωτές πλατφόρμες γεωτρήσεων.
Η συμφωνία αφορά στο πρώτο από τα δύο ειδικού τύπου πλοία που έχει παραγγείλει η ναυτιλιακή εταιρεία στα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries. Το πρώτο με την ονομασία Deepsea Metro I παραδίδεται στα τέλη Μαίου και ο Αγγελόπουλος εξασφάλισε συμβόλαιο 175 εκατ. δολ. για την έρευνα και ανάπτυξη κοιτάσματος στην Τανζανία, στην Ανατολική Αφρική από την BG Group.
Η εκμίσθωση θα γίνει μετά από την πρώτη χρήση του σκάφους στη Νότιο Κορέα από την αυστραλιανή εταιρεία Woodside Petroleum. Το δεύτερο πλοίο αναμένεται να παραδοθεί το Νοέμβριο.