Οι εκτιμήσεις της Αγοράς για το deal – Αισιόδοξο το μέλλον της «πολύφερνης νύφης» της ακτοπλοΐας
Στα περίπου 86,5 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το τίμημα που θα εισπράξει η Τράπεζα Πειραιώς από την πώληση του 40,44% των μετοχών της Hellenic Seaways, μετά την προχθεσινή προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού [β. σχετικά: «Τρέχει» ο διαγωνισμός για την Hellenic Seaways].
Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους της ακτοπλοΐας, ο υπολογισμός αυτός στηρίζεται κυρίως στο ποσό που ο έτερος μέτοχος, η Μινωικές Γραμμές, επένδυσε εντός του τελευταίου οκταμήνου για την απόκτηση μετοχών της Hellenic Seaways.
Πιο συγκεκριμένα, η Μινωικές Γραμμές κατέβαλε 29,86 εκατ. ευρώ για την αγορά από διάφορους μετόχους τού 14,3% των μετοχών της Hellenic Seaways –που αντιστοιχεί σε περίπου 3 ευρώ/μετοχή, επομένως το 40,4% των μετοχών αναμένεται να κοστίσει σε 86,5 εκατ. ευρώ.
Στο τέλος του περασμένου Ιουνίου, το ποσοστό της Μινωικές Γραμμές στην Hellenic Seaways ανερχόταν στο 47,7%. Η εταιρεία ανέφερε ότι, μέχρι τις 5/9 το ποσοστό της στην Hellenic Seaways αυξήθηκε και έφτασε περίπου το 48%. Η Lazard, που είναι σύμβουλος της τράπεζας για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου επενδυτικού πλάνου, έχει ήδη αποστείλει σε υποψήφιους επενδυτές ενημερωτικό υλικό για την Hellenic Seaways.
Το βλέμμα πλέον εστιάζει στις επόμενες κινήσεις του ομίλου Grimaldi (στον οποίο ανήκει η Μινωικές Γραμμές, καθώς ο όμιλος έχει ήδη εκφράσει την επιθυμία του να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της Hellenic Seaways.
Επί της ουσίας, η Τράπεζα Πειραιώς αναγκάζεται στην πώληση των μετοχών της διότι αυτό την υποχρεώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 ή του 2018 οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να έχουν απαλλαγεί από συμμετοχές τους σε επιχειρήσεις άσχετες προς τον τραπεζικό τομέα. Αυτό άλλωστε περιέχεται και στο κατατεθειμένο πλάνο αναδιάρθρωσης της τράπεζας.
Από την άλλη, οι προσδοκίες για το μέλλον της Hellenic Seaways είναι θετικότατες, αφού η εταιρεία και την κερδοφορία της αύξησε και τον στόλο της ανανέωσε. Επιπλέον, πέτυχε την αναδιάρθρωση του δανεισμού της. Επομένως, σε συνδυασμό με την αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά τα τελευταία δύο έτη και την συνεχή μείωση του κόστους των καυσίμων, όλα προδιαγράφουν το πρόσφορο μέλλον της εταιρείας.
Η εικόνα της Hellenic Seaways
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA), διαμορφώθηκαν σε 24,6 εκατ. ευρώ -βελτιωμένα κατά 18,1 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης χρήσης. Τα καθαρά αποτελέσματα (μετά από φόρους) παρουσίασαν σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2014. Ο όμιλος παρουσίασε για πρώτη φορά καθαρή κερδοφορία ύψους 3,9 εκατ. ευρώ έπειτα από πέντε συνεχείς ζημιογόνες χρήσεις, έναντι ζημιών 17,4 εκατ. ευρώ το 2014».
Σύμφωνα με τη XRTC, τα σημαντικά γεγονότα της χρήσης 2015 και του πρώτου εξαμήνου 2016 για την Hellenic Seaways ήταν:
– Στις 9 Ιουνίου 2015 υπογράφτηκε η συμφωνία αναδιάρθρωσης του συνόλου των τραπεζικών υποχρεώσεων με τις δανείστριες τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα ΕΤΕ-1,59% της Ελλάδος, Alpha Bank) πετυχαίνοντας την αναχρηματοδότηση του συνολικού δανεισμού του ομίλου, βάσει της οποίας πραγματοποιήθηκε κεφαλαιοποίηση στα χρεολύσια των δανείων, των ληξιπρόθεσμων τον Ιούνιο 2015 δανειακών υποχρεώσεων, επιμηκύνθηκε η περίοδος αποπληρωμής των δανείων, μειώθηκε το μέσο επιτόκιο δανεισμού και εκταμιεύθηκε νέο δάνειο ύψους 13 εκατ. ευρώ.
– Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία αναδιάρθρωσε τον στόλο της μέσα από τέσσερις κινήσεις:
1) Πούλησε το «Ποσειδών Ελλάς», το οποίο δεν εντάσσεται πλέον στον επιχειρησιακό σχεδιασμό.
2) Απέκτησε το «Ionian Queen», στο οποίο έγιναν εκτεταμένες μετασκευές και μετονομάστηκε σε «Νήσος Σάμος».
3) Απέκτησετο «Hellenic Highspeed», με το οποίο επέστρεψε στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες.
4) Αναμένει την παραλαβή ενός ακόμη πλήρως ανακατασκευασμένου πλοίου.