«Τριγμοί» στις γερμανικές τράπεζες από τα «κόκκινα» δάνεια των ναυτηλιακών – Σε πτωτική ρότα ναύλοι και αξίες μεταχειρισμένων πλοίων
Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν μπει τα τραπεζικά δάνεια προς τις ναυτιλιακές -κάτι που δημιουργεί «τριγμούς» στα γερμανικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στα οποία κατά κύριο λόγο πέφτει το βάρος αυτών των δανειοδοτήσεων, σε μια συγκυρία κατά την οποία αυτά ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα χαρτοφυλάκιά τους αλλά και την περιορισμένη τους ρευστότητα.
Οι τραπεζίτες τώρα «πληρώνουν» την υπέρμετρη αισιοδοξία τους στο πρόσφατο παρελθόν, όταν υπερεκτιμούσαν την συγκεκριμένη Αγορά και θεωρούσαν ότι οι τιμές πλοίων θα έπαιρναν την άγουσα. Η διάψευση των προσδοκιών τους πλέον επιβάλλει την αύξηση των αποθεματικών τους κεφαλαίων -με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την Αγορά γενικότερα.
Ανησυχία προκαλεί κυρίως η οφθαλμοφανής προσπάθεια των γερμανικών τραπεζών να μειώσουν το ποσοστό έκθεσής τους στον εν λόγω δανεισμό, αλλά το φαινόμενο είναι γενικότερα απογοητευτικό, καθώς, σε παγκόσμιο επίπεδο, τα δάνεια που εκκρεμούν αγγίζουν τα 400 δισ. δολάρια, από τα οποία τα 100 αφορούν στις γερμανικές τράπεζες. Η πρακτική που θα ακολουθηθεί, σε περίπτωση που κάποια από αυτά τα δάνεια δεν εξυπηρετηθούν, είναι η μεταπώλησή τους με σημαντική έκπτωση (discount) ή εγγραφή από την πλευρά των τραπεζών σημαντικών ζημιών.
Το τραπεζικό σύστημα, σύμφωνα με την άποψη των αναλυτών αλλά και των ίδιων των τραπεζιτών, έχει εξαντλήσει τα όρια νέων χρηματοδοτήσεων και σημειώνει κάμψη ανάλογη με αυτήν της περιόδου 1934 – 1945. Αυτό φαίνεται από την παραμονή των αποδόσεων μετοχών και ομολόγων σε χαμηλά επίπεδα, την ανικανότητα των κεντρικών τραπεζών να αναθερμάνουν τις εθνικές οικονομίες και το ότι τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης έχουν φθάσει στα όριά τους, χωρίς ωστόσο τα αναμενόμενα θετικά αποτελέσματα.
Σε κάθετη πτώση οι τιμές των πλοίων
Τη κρίση στις τιμές των ναύλων έρχεται να συμπληρώσει η κάθετη πτώση των τιμών των πλοίων. Οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων 5ετίας έχουν μειωθεί 26,5% κατά μέσο όρο. Τα capsize είναι χαμηλότερα κατά 31% σε σχέση με πέρσι, τα panamax κατά 25%, τα supramax μείον 19% και τα Handysize μείον 31%.
Πάντως, υπάρχει και η θετική πλευρά, αφού αν εξεταστούν οι τιμές των πλοίων 5ετίας σε εξαμηνιαία βάση έχουν σε θετικό πρόσημο. Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, οι τιμές έχουν παρουσιάσει αύξηση 12%. Στα Capes οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 4%, στα panamax κατά 17%, στα supramax κατά 14% και στα Handysize κατά 13%.
Μέχρι τα τέλη Αυγούστου, περίπου 450 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας περίπου 3,8 δισ. δολ., άλλαξαν χέρια. Από το σύνολο των 450 πλοίων, οι μισές περίπου πράξεις σε αγορές και πωλήσεις έγιναν από Έλληνες εφοπλιστές. Στο σύνολο του έτους για το 2015 τα πλοία που άλλαξαν χέρια τυχαίνει να είναι σε αριθμό σχεδόν τα ίδια με του φετινού 8μήνου, δηλαδή περίπου 455, αλλά σε συνολική αξία το 2015 επενδύθηκαν 5,6 δισ. δολάρια.
Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι στο τρέχον οκτάμηνο επαναλήφθηκε η συμπεριφορά του 2015, όσον αφορά την πώληση πλοίων σε αριθμό «κομματιών», ωστόσο το 2016 η μείωση στη συνολική αξία αυτών ήταν της τάξεως του 30%.
Βασικό στοιχείο κι εδώ, όπως στην υπόλοιπη Αγορά, αποτελεί ο ψυχολογικός παράγοντας και οι προσδοκίες που δημιουργούνται και που επηρεάζουν την συμπεριφορά των αγοραστών.