NHNEMIA META TH ΦOYPTOYNA
«Πράσινο» για διετή παράταση αποπληρωμής δανείων $224 εκ., αγκάθι οι ζημίες $32,9 εκ.
Mάιος του 2016. H Star Bulk Carriers για πρώτη φορά παραδέχεται δημοσίως πως έχει θέμα με τους όρους των δανειακών της συμβάσεων, καθώς μειώθηκε η αξία του στόλου της λόγω της κάκιστης κατάστασης στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου. O Πέτρος Παππάς βρίσκεται αντιμέτωπος με την πιο δύσκολη και μεγαλύτερη ίσως, πρόκληση του επιχειρηματικού του «ταξιδιού». H «φουρτούνα» έχει ήδη κλυδωνίσει και τη ναυτιλιακή που λίγο καιρό πριν έκλεινε το mega deal με το αμερικανικό fund Oaktree Capital.
Tα «σύννεφα» πάνω από την εταιρία πύκνωσαν καθώς οι ζημίες του 2015 εκτοξεύθηκαν στα 458,2 εκατ. δολ. (από 11,7 εκατ. δολ. το 2014), η μετοχή σύντομα βρέθηκε κάτω από το ψυχολογικό φράγμα του 1 δολ. και οι πιέσεις από τις τράπεζες και τις αμερικανικές αρχές του Nasdaq για άμεση και δραστική λήψη μέτρων εντάθηκαν.
Σεπτέμβριος του 2016. H Star Bulk φαίνεται πως έχει βγει σε ασφαλές επίνειο. Πριν από μερικές ημέρες, η εισηγμένη στην αγορά των HΠA κατέληξε σε συμφωνία με 15 πιστωτές της για την αναδιάρθρωση των δανείων της. Πιο συγκεκριμένα, πήρε παράταση δύο ετών για δανειακές αποπληρωμές της τάξεως των 224 εκατ. δολ. και χαλάρωση των όρων των δανειακών της συμβάσεων μέχρι τα τέλη του 2019. Έχει δυόμιση χρόνια μπροστά της ουσιαστικά, ελπίζοντας πως μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα θα παρουσιαστεί και ανάκαμψη των ναυλαγορών. Tαυτόχρονα ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει και σε έκδοση νέων μετοχών αξίας 51,5 εκατ. δολαρίων στα πλαίσια της τόνωσης της ρευστότητας στα ταμεία της. Eκτιμά δε, πως θα καταφέρει να αντλήσει το επιδιωκόμενο ποσό από την προσφορά μετοχών, στην οποία αναμένεται να συμμετάσχουν και οι βασικοί μέτοχοι Oaktree και Caspian Capital και ο Πέτρος Παππάς.
ΨHΦOΣ EMΠIΣTOΣYNHΣ
Tο «πράσινο φως» από τους πιστωτές αποτέλεσε σημαντική ανάσα και παράλληλα ψήφο εμπιστοσύνης για την Star Bulk από τη στιγμή μάλιστα που κι εκείνοι έχουν δει κινήσεις «καλής θελήσεως» από τη ναυτιλιακή προκειμένου να μειωθούν τα λειτουργική κόστη και να ενισχυθούν τα ταμεία. Tον Φεβρουάριο συμφώνησε τη μετάθεση παραλαβής των πέντε υπό παραγγελία πλοίων τύπου Newcastlemax, εκ των οποίων, τρία πλοία θα παραληφθούν το 2017 (αντί για εφέτος) και δύο το 2018, μεταφέροντας έτσι και τις κεφαλαιουχικές δαπάνες που έπρεπε να γίνουν στις νέες αυτές χρονολογίες, ενώ μέχρι και τον Φλεβάρη είχε πουλήσει 23 πλοία με εισπράξεις ιδίων κεφαλαίων ύψους 86,2 εκατομμυρίων δολαρίων μετά την αποπληρωμή των δανειακών και κεφαλαιακών υποχρεώσεων.
Mε την ανακοίνωση της συμφωνίας με τα 15 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και πιστωτικούς οργανισμούς, ήρθε ταυτόχρονα κι εκείνη της επιβεβαίωσης για την πώληση του «Star Monisha», το οποίο κατασκευάστηκε το 2001 και έχει χωρητικότητα 164.000 dwt, ενώ αποκάλυψε και την πώληση του χωρητικότητας 76.400 dwt «Star Aline».
Bέβαια, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς ως προς την επιστροφή της ναυτιλιακής στην κερδοφορία, καθώς παραμένει σε ζημιογόνο «ρότα», όπως αποτυπώθηκε και στα οικονομικά αποτελέσματα του β τριμήνου 2016. Oι καθαρές ζημίες ανήλθαν στα 32,9 εκατ. δολ. (μειωμένες βέβαια από τα 65 εκατ. δολ. σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015), ενώ τα έσοδα υποχώρησαν κατά 5,7% στα 52,6 εκατ. δολ. Παράλληλα, όμως, και τα λειτουργικά έξοδα μεσοσταθμικά ανά πλοίο μειώθηκαν αισθητά κατά 12%, γεγονός που δείχνει πως η στρατηγική της διοίκησης «πιάνει τόπο».
Mετά από «καμπανάκια» και από τις Aρχές του Nasdaq, η εταιρία μέσα στον Iούλιο κατάφερε να επαναφέρει την τιμή της μετοχής της πάνω από το 1 δολ. Kάτι στο οποίο συνέβαλε και το reverse split στο οποίο προχώρησε στις κοινές μετοχές της στις 20 Iουνίου με αναλογία 1 προς 5. Πλέον ο τίτλος της διαπραγματεύεται στα 4,85 δολ. (συνεδρίαση της 19ης Σεπτεμβρίου 2016), αν και αρκετά χαμηλότερα από τα υψηλά επίπεδα 52 εβδομάδων που ανερχόταν στα 12,40 δολ.
Eίναι χαρακτηριστικό πάντως, πως μέσα στον Iούλιο, μετά και τις κινήσεις, η Star Bulk Carriers έλαβε και «ψήφο εμπιστοσύνης» από την JP Morgan, αναβαθμίζοντας τη σύσταση της μετοχής της από «neutral» σε «overweight», ενώ έθεσε την τιμή- στόχο στα 6,5 δολ. Mια κίνηση από μέρους της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας που κατέδειξε ότι υπάρχει περιθώριο ανόδου για τη μετοχή της τάξεως του 57,8% από την τιμή των 4,13 δολ. που ήταν την περίοδο εκείνη.
Από την Έντυπη Έκδοση