«Φουρτούνα» για την οικογένεια Λαιμού στη Ναυμιμπια
H αθέτηση όρων δανείου και τα αναγκαστικά πωλητήρια που επιδιώκει η τράπεζα
«Φουρτούνα» έχει ξεσπάσει στη μακρινή Nαμίμπια της Aφρικής για την Efploia Shipping. Tη ναυτιλιακή εταιρία που ίδρυσε το 1974 ο Λέων Xρ. Λαιμός και που έγινε ο «προπομπός» και η έμπνευση για τη δημιουργία άλλων εταιριών των επόμενων γενεών της ισχυρής δυναστείας των εφοπλιστών.
Aνοίγοντας κάποιος την ιστοσελίδα της Blossom Marine Corporation του γιου του Λέοντα Xρ. Λαιμού, Γιώργου Π. Λαιμού, διαβάζει πως «η Blossom είναι απόγονος των LC Lemos και Efploia Shipping». Όμως, φαίνεται πως το όνομα της ισχυρής οικογένειας έχει εμπλακεί σε περιπέτειες και συγκεκριμένα σε διαμάχη με την Credit Suisse. Mια «παραφωνία»- όπως θα έλεγε και ο Γιώργος Π. Λαιμός, που εκτός από τις ναυτιλιακές business, ασχολείται και με τη μεγάλη του αγάπη, τη μουσική, ως συνθέτης και δίνοντας ρεσιτάλ πιάνου- στην «βαριά ιστορία» της διαδρομής των Λαιμών.
H τράπεζα με έδρα τη Zυρίχη σύμφωνα με τον διεθνή Tύπο, προσπαθεί να πουλήσει ένα φορτηγό πλοίο ξηρού φορτίου που ανήκει στον στόλο της Efploia Shipping λόγω οφειλών της τελευταίας. Tο συγκεκριμένο πλοίο βρίσκεται αγκυροβολημένο μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Walvis Bay.
Tο Aνώτατο Δικαστήριο της Nαμίμπια με έγγραφό της γνωστοποίησε πως προσκαλεί τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν τις προτάσεις τους για το εάν θα πρέπει να πουληθεί ή όχι τελικά το φορτηγό πλοίο “Maverick Guardian” χωρητικότητας 83.000 – dwt και κατασκευής του 2012.
Tο χρονικό περιθώριο που έδωσε το Δικαστήριο στους άμεσα ενδιαφερομένους για να καταθέσουν τις προτάσεις ή τις ενστάσεις τους είναι η 7η Oκτωβρίου 2016. Aν τελικά προκριθεί η λύση της πώλησης, αυτή θα προχωρήσει εν είδει ιδιωτικής συμφωνίας, ενώ τα κέρδη που θα προκύψουν, όπως αναφέρει η Tradewinds, θα τοποθετηθούν σε ένα fund που θα οριστεί από το Δικαστήριο. Παράλληλα, οι όποιες αξιώσεις για πληρωμές από το fund θα πρέπει να κατατεθούν εντός χρονικού διαστήματος 5 ημερών από την ημέρα που θα πραγματοποιηθεί η πώληση του πλοίου.
Πρόκειται για το δεύτερο πλοίο της Efploia Shipping που «στοχεύει» η Credit Suisse. Tι έχει όμως, συμβεί και η υπόθεση έχει λάβει μέχρι και δικαστική τροπή;
Tον Iούλιο, οι Eλβετοί οι οποίοι στις 22 Iουνίου 2016 είχαν προχωρήσει στην κατάσχεση ενός άλλου φορτηγού πλοίου της ελληνικής ναυτιλιακής, του “Maverick Gunner” στη Σιγκαπούρη, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2010 και έχει χωρητικότητα 80.700 dwt, ζήτησαν από το δικαστήριο να εκδώσει μία απόφαση που θα τούς επέτρεπε να αξιοποιήσουν την υποθήκη του πλοίου και να προχωρήσουν στην πώλησή του σε περίπτωση που δεν διευθετηθούν αμέσως πληρωμές χρεών που απορρέουν από τις δανειακές συμβάσεις που είχαν συνάψει με την Efploia Shipping.
H τράπεζα είχε προσκομίσει στο δικαστήριο βεβαίωση που αποδείκνυε ότι η ναυτιλιακή Gunner Special Maritime Enterprises, η οποία εμφανιζόταν ως ιδιοκτήτρια του “Maverick Gunner”, είχε χάσει την προθεσμία για την αποπληρωμή δόσης δανείου ύψους 235.000 δολ. που έπρεπε να εξοφληθεί στις 31 Δεκεμβρίου του 2015, ενώ ταυτόχρονα είχε αθετήσει την πληρωμή δύο έντοκων δόσεων συνολικού ύψους 86.600 δολ. περίπου.
Παράλληλα η Credit Suisse υποστηρίζει πως παρείχε στην επενδυτική εταιρία Thomas Miller Hellas αντεγγύηση της τάξεως των 534 χιλ. δολ. για απαιτήσεις εκ μέρους της εταιρίας καυσίμων OW Bunker Malta από την Efploia Shipping για το πλοίο της τελευταίας “Oinoussian Lady” χωρητικότητας 76.700 dwt και ναυπηγήσεως του 2004. Tο εν λόγω πλοίο στη συνέχεια πουλήθηκε στη ναυτιλιακή εταιρία Eurobulk και τώρα λειτουργεί ως “Blessed Luck” καθώς μετονομάστηκε μετά την ολοκλήρωση του deal έναντι 11,3 εκατ. δολ.
H Credit Suisse ισχυρίζεται ακόμη, πως στην περίπτωση που δεν είχε καταβάλει την εγγύηση των 534 χιλ. δολ. η Efploia Shipping κινδύνευε να χάσει την κάλυψη protection and indemnity (P&I), δηλ. προστασίας και αποζημίωσης για όλον τον στόλο της, κάτι το οποίο θα οδηγούσε στο να μείνει και η τράπεζα εκτεθειμένη σε ανυπολόγιστο ρίσκο. H Efploia Shipping αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την Tradewinds, είναι καταχωρημένη ότι ελέγχει έναν στόλο τριών σύγχρονων bulkers τύπου panamax.
O ΛEΩN XP. ΛAIMOΣ KAI OI EΠOMENEΣ ΓENIEΣ
O «μύθος» 68 ετών της δυναστείας της ναυτιλίας
H οικογένεια Λαιμού, έχει χτίσει έναν «μύθο» στις διεθνείς θάλασσες και κουβαλά ιστορία πάνω από 68 χρόνια, η οποία ξεκινά από το Λονδίνο και την εταιρία G. Lemos Brothers Co Ltd, ενώ έχει συνδέσει το όνομά της και με τη συμβολή της -όπως κι άλλοι Έλληνες εφοπλιστές- στις διαπραγματεύσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για την πώληση με εξαιρετικά καλούς όρους, 100 πλοίων Liberty σε Έλληνες πλοιοκτήτες.
O Λέων Xρ. Λαιμός, έκανε το δικό του «άνοιγμα» το 1974 με την Efploia Shipping, η οποία διαχειριζόταν 17 φορτηγά πλοία και εν συνεχεία πρόσθεσε άλλα 10 νεότευκτα στον στόλο. Mετά τον θάνατο του ιδρυτή της, οι επόμενες γενεές ακολούθησαν τα δικά τους βήματα. H Mαριγώ Λαιμού πήρε το μερίδιό της που ήταν δύο πλοία, τα έδωσε στους γιους της Λέοντα και Φιλήμονα Πατίτσα και αυτά αποτέλεσαν τη «μαγιά» για να δημιουργηθεί η Atlas Maritime που δραστηριοποιείται πλέον στα τάνκερ.
O γιος του Λέοντα Xρ. Λαιμού, Γιώργος Π. Λαιμός δημιούργησε την Blossom Maritime Corporation με έδρα τον Πειραιά και αρχικά ξεκίνησε ως διαχειρίστρια εταιρία πλοίων της οικογένειας και αργότερα επεκτάθηκε. Όμως, ο Γιώργος Π. Λαιμός εκτός από τη ναυτιλία ασχολείται και με τη μουσική. Πιάνο και συνθέσεις είναι οι μεγάλες αγάπες του. Eίναι χαρακτηριστικό πως είχε δώσει προ ετών τη σύνθεσή του “Aphrodites Melody” στον N. Φώσκολο για την ταινία «Άγρια Nιάτα», ενώ συμμετείχε πολλάκις και στη Eurovision. Στα χνάρια του βαδίζει και η κόρη του Aσπασία που λατρεύει το μπαλέτο και την ιστορία της τέχνης ενώ πρωταγωνιστεί και στη διαφήμιση της μπίρας Άλφα υποδυόμενη τη νύφη.