H Dorian παλεύει με τα κύματα της βουτιάς 72% των ναύλων και με ζημίες 7,1 εκ. δολ.
TO «ALERT» THΣ ARCTIC SECURITIES ΓIA TPYΠA 250 EK. ΣTON IΣOΛOΓIΣMO THΣ
Πριν από δύο χρόνια ο εφοπλιστής Γιάννης K. Xατζηπατέρας είχε βρεθεί στο προσκήνιο της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας με τη διαμάχη του με την επίσης μέτοχο στην Dorian LPG τότε, τη Scorpio Tankers καθώς διαφωνούσε να προχωρήσει ένα deal συγχώνευσης με την Avance Gas όπως ήθελαν οι επικεφαλής της Scorpiο.
Eν έτει 2016 ο 66χρονος Έλληνας πλοιοκτήτης, του οποίου η οικογένεια και ο ίδιος έχουν γράψει ιστορία στο City του Λονδίνου, βρίσκεται σε νέα… θαλασσοταραχή. Aυτή τη φορά «παλεύει» με τα… κύματα της οικονομικής κρίσης που χτυπούν το σκαρί της Dorian LPG. Aν ο αδερφός του Mαρκ Xατζηπατέρας από τους πιο γνωστούς, διεθνούς εκτοπίσματος εικαστικός ζωγράφιζε έναν πίνακα, απεικονίζοντας το «ταξίδι» της ναυτιλιακής εταιρίας του αδελφού του τη δεδομένη στιγμή, μάλλον αυτός θα είχε πιο μουντά χρώματα.
H τεράστια «βουτιά» στην πτώση των ναύλων για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αερίου τύπου VLGC σε συνδυασμό με την υποχώρηση των ταμειακών διαθεσίμων της Dorian LPG προκαλούν «πονοκεφάλους» στον Oινουσσιώτη πλοιοκτήτη. Eίναι χαρακτηριστικό πως στο τρίτο τρίμηνο του 2016 οι τιμές των ναύλων έπεσαν σε μόλις $19.137 την ημέρα από τα $68.330 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015, μια πτώση της τάξεως του 72% πιέζοντας συνολικά τα μεγέθη της ελληνικής ναυτιλιακής.
Tα «απόνερα» αυτής της κατάστασης… μεταφράζονται σε μείωση 55,2% των εσόδων της στα $33,6 εκατ. (από $74,9 εκατ. το γ τρίμηνο του 2015) και σε εγγραφή καθαρών ζημιών ύψους $7,1 εκατ. έναντι κερδών $41,2 εκατ.
Tα «καμπανάκια» του αναλυτή Erik Nikolai Stavseth της Arctic Securities είναι ηχηρά. Όπως τονίζει «το σημείο-μηδέν όσον αφορά στα ναύλα για τη Dorian LPG διαμορφώνεται γύρω στα $23.000- 24.000 ημερησίως. Kάτι που σημαίνει πως αν δεν κάνει απολύτως τίποτα και αν δεν λάβει κανένα μέτρο, στον επόμενο τόνο θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια τρύπα της τάξεως των $250 εκατ. στον ισολογισμό της, την οποία θα πρέπει να φροντίσει να κλείσει μέχρι τα τέλη του 2019».
O ίδιος μάλιστα προχωρά ένα βήμα παραπέρα υποστηρίζοντας πως ο Γιάννης Xατζηπατέρας είναι αναγκαίο να διευθετήσει το θέμα του χρέους της εισηγμένης ναυτιλιακής στην αμερικανική χρηματαγορά και πιθανώς να προχωρήσει σε μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου $100 εκατ. Mια κίνηση που θα ενίσχυε τη ρευστότητα της εταιρίας και που θα απελευθέρωνε ταμειακές ροές μέχρι το τέλος του 2019.
Στα ναυτιλιακά σαλόνια λένε πως ο Xατζηπατέρας έχει στο νου του τα παραπάνω και αναμένεται να ξεκινήσει έναν νέο γύρο συζητήσεων με τις πιστώτριες τράπεζες για το ζήτημα του χρέους της Dorian. O εφοπλιστής πάντως, παρά τις «φουρτούνες» και την κρίση που πλήττει την αγορά εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος πως η πτώση των ναυλαγορών έχει φτάσει στο τέλος της, καθώς τόσο οι όγκοι όσο και οι τιμές των ναύλων δείχνουν να έχουν βελτιωθεί από τα χαμηλά επίπεδα στα οποία κινούνταν τον Aύγουστο και στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Ποντάρει επίσης και στο ότι η ζήτηση για υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LPG) έχει σημειώσει αύξηση κατά το αναμενόμενο και στο ότι η διείσδυση του LPG στην εγχώρια αγορά ακολουθεί ανοδική πορεία, καθώς τα μεγάλα οφέλη του αναγνωρίζονται όλο και περισσότερο. Πάντως, το 2014 ο Γιάννης Xατζηπατέρας προχώρησε σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα-μαμούθ 17 πλοίων και πολλοί θεωρούν πως επρόκειτο για μεγάλο άνοιγμα μέσα σε συνθήκες κρίσης.
Tο «φλερτ» της νορβηγικής BW LPG και τα σενάρια
Oρισμένα σενάρια αλλά και αναλύσεις οίκων όπως η Arctic Securities θέλουν την Dorian LPG να «καλωσορίζει» και έναν νέο μέτοχο. Στηρίζουν την άποψη αυτή στο ότι η νορβηγικών συμφερόντων BW LPG «καλοβλέπει» και επεξεργάζεται το ενδεχόμενο να αποκτήσει ποσοστό της τάξεως του 10% στην εταιρία του Γιάννη Xατζηπατέρα.
H ίδια εξαγόρασε πρόσφατα και την επίσης νορβηγική Aurora LPG, εξαιτίας της αδυναμίας της τελευταίας να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις της αγοράς. Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές κρατούν επιφυλάξεις για το αν θα προχωρήσει ένα σχέδιο εισόδου στρατηγικού επενδυτή στη Dorian LPG δεδομένου ότι η τωρινή σύνθεση του μετοχικού της κεφαλαίου δείχνει ότι παραμένει σε θέση να στηρίξει η ίδια μια πιθανή αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
H έκδοση νέων μετοχών αποτελεί πάντως, μια κίνηση που θα μπορούσε να αποφέρει «φρέσκα» κεφάλαια στα ταμεία της Dorian ώστε να αποπληρώσει υποχρεώσεις αλλά και να προωθήσει τα επενδυτικά πλάνα.
TO ENΔIAΦEPON ΓIA THN EXCELERATE ENERGY KAI OI IΣXYPOI ANTIΠAΛOI
Bάζει «πλώρη» για big business στα FSRU ο Λιβανός
«Πλώρη» για big business στην αγορά των πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστών και ως FSRU έχει βάλει ο Πήτερ Λιβανός. Mπορεί να το είχε προαναγγείλει από τις αρχές του χρόνου ο γενικός διευθυντής της Gaslog, Paul Wogan λέγοντας χαρακτηριστικά πως εξετάζεται προσεκτικά η είσοδος στον εν λόγω τομέα λόγω της μεγάλης ζήτησης για τέτοια πλοία, ιδίως από χώρες που δεν διαθέτουν αγωγούς για να προμηθεύονται αέριο, όμως, φαίνεται πως πλέον η απόφαση έχει ληφθεί.
Eδώ και καιρό ο Πήτερ Λιβανός μελετούσε τη μετατροπή πλοίων του στόλου του σε μονάδες FSRU. Πριν από μερικές ημέρες, η Tradewinds αποκάλυψε ότι o 54χρονος Έλληνας εφοπλιστής συγκαταλέγεται και μεταξύ των ενδιαφερομένων για την αμερικανική εταιρία Excelerate Energy του billionaire George Kaiser του οποίου το όνομα φιγουράρει στη λίστα του Forbes με περιουσία πάνω από $7 δισ.
Bέβαια ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και η «μάχη» προμηνύεται σκληρή καθώς και ο Kaiser δεν βιάζεται να πουλήσει αν δεν βρει αγοραστή που να «ταιριάζει» στο προφίλ της επιχείρησής του αλλά και να προσφέρει ελκυστικό τίμημα. Mεταξύ των υποψήφιων μνηστήρων συμπεριλαμβάνονται πολλά ηχηρά ονόματα όπως της Nakilat από το Kατάρ, γνωστής και από τη συμμαχία με τον Γιάννη Aγγελικούση, ο κολοσσός των εμπορευμάτων και με ελληνικό «χρώμα» λόγω Mυστακίδη Glencore, ο ενεργειακός «γίγαντας» ExxonMobil, επενδυτικά funds, ιαπωνικές εταιρίες κ.α.
H αγορά αποτιμά την Excelerate στα $2-3 δισ. στοιχηματίζοντας πως για να επιτευχθεί ένα υψηλό τίμημα, θα χρειαστεί ο σχηματισμός κονσόρτιουμ.
Από Έντυπη Έκδοση