Στην δεύτερη θέση παγκοσμίως ο ελληνικός στόλος LNG Carriers – Αυξάνονται οι απαιτήσεις θαλάσσιας μεταφοράς LNG
Η ολοένα αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου και η πρόβλεψη ότι η κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα αυξηθεί σημαντικά μέχρι το 2040 (στο 53% από 42% που είναι σήμερα), καθιστούν το LNG κύριο πρωταγωνιστικό παράγοντα ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, οι απαιτήσεις στον τομέα της θαλάσσιας μεταφοράς του αναμένεται να αυξηθούν αντίστοιχα –κάτι που σαφώς ενδιαφέρει τον ελληνικό εφοπλιστικό κόσμο άμεσα.
Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην 2η θέση στην παγκόσμια κατάταξη, από την άποψη της ιδιοκτησίας πλοίων LNG carriers, με πρώτους τους Ιάπωνες. Σύμφωνα με την έκθεση International Energy Agency (ΙΕΑ), μόνο στην Ιαπωνία παρατηρείται μείωση κατανάλωσης φυσικού αερίου, επειδή οι Ιάπωνες αξιοποιούν πάλι την πυρηνική ενέργεια. Η Κίνα, όπου η κατανάλωση αερίου αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 400 δισ. κυβικά μέτρα, και η Μέση Ανατολή είναι οι μεγαλύτερες Αγορές κατανάλωσης φυσικού αερίου. Αλλά και οι ΗΠΑ και Αυστραλία αναδεικνύονται σε υπολογίσιμους παγκόσμιους «παίκτες», καθώς ήδη κατασκευάζουν νέες μονάδες υγροποίησης αερίου συνολικής δυναμικότητας 130 δισ. κυβικών μέτρων.
Πάντως, προμηθευτές και πελάτες κοιτούν με αισιοδοξία το μέλλον, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από άλλα συμβατικά καύσιμα, στον τομέα του κόστους διάθεσης, αλλά και την ολοένα αυξανόμενη σταθεροποίηση του συστήματος υπολογισμού τιμών βάσει του λεγόμενου gas-to-gas competition.
Στο μεταξύ, αναμένεται αύξηση και στην διάθεση ελεύθερων φορτίων LNG από την είσοδο, μέχρι το 2020, και άλλων νέων εξαγωγέων από την Ανατολική Αφρική, ενώ υπολογίζεται ότι σύντομα θα δημιουργηθούν και νέες μικρότερες Αγορές με την αξιοποίηση πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης. Η μόνη ανησυχία, προς το παρόν, εδράζεται στην διαπίστωση πτώσης του κόστους σε επενδύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας –γεγονός που λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το LNG.
Προς το παρόν, το εμπόριο LNG κινείται ανοδικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1995 υπήρχαν μόνο εννέα θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές μεταφοράς LNG, ενώ σήμερα έχουν αυξηθεί σε 232.
Επίσης, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, από το 2011 μέχρι τον Ιανουάριο του 2016, ο παγκόσμιος στόλος από 358 πλοία αυξήθηκε στα 422 πλοία. Σύμφωνα με την Vesselsvalue.com, σήμερα ο παγκόσμιος ενεργός στόλος LNG Carriers ανέρχεται σε 447 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 67.360.218 κυβικών μέτρων και ο υπο παραγγελία είναι άλλα 126 πλοία μεταφορικής ικανότητας 20.264.750 Κ. Η αξία του παγκοσμίου στόλου υπολογίζεται στα 54,21 δισ. δολ., ενώ του υπό παραγγελία στα 24,17 δισ. δολ.
Στην δεύτερη θέση ο ελληνικός στόλος LNG Carriers
Ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος υπολογίζεται σε 67 πλοία και βρίσκεται στη δεύτερη θέση, πίσω από τον γιαπωνέζικο ο οποίος αριθμεί, σύμφωνα με τη Vesselsvalue.com, 76 πλοία.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, το μεγαλύτερο στόλο από ελληνικής πλευράς διαθέτει η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση με 32 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5.272.580 εκατ. κυβικών μέτρων. Εξ αυτών των πλοίων τα 10 είναι υπό ναυπήγηση. Επίσης σημειώνεται ότι 13 εν ενεργεία πλοία ανήκουν στο joint venture που έχει συστήσει η Maran Gas με τη Nakilat του Κατάρ.
Μετά τον όμιλο Αγγελικούση ακολουθεί ο όμιλος της Gaslog του Πήτερ Λιβανού, με 28 πλοία, εκ των οποίων 14 LNG Carriers μεταφορικής ικανότητας 2.249 εκατ. κ.μ. ανήκουν στην GasLog και επιπλέον οκτώ πλοία 1,19 εκατ. κ.μ. ανήκουν στη θυγατρική GasLog Partners. Επίσης η GasLog έχει έξι πλοία υπό ναυπήγηση.
Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, με 15 LNG Carriers, εκ των οποίων πέντε υπό ναυπήγηση, βρίσκεται στην τρίτη θέση. Στα LNG δραστηριοποιούνται ακόμη ο Γιώργος Οικονόμου μέσω της TMS Cardiff με πέντε LNG Carriers, η Thenamaris με τρία πλοία, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου με δύο πλοία και η Alpha Gas με ένα πλοίο, ενώ υπό ναυπήγηση έχει δύο πλοία και η Chandris.