Kαλείται να πληρώσει μαζί με άλλες δύο εταιρίες μέρος του κόστους της υπόθεσης Excalibur
H ΔIKAΣTIKH ΠEPIΠETEIA ΠOY ΔIAPKEI EΞI XPONIA
Mια «περιπέτεια» που ξεκίνησε το 2010 και συνεχίζεται έξι χρόνια μετά. Mια ατυχής επένδυση που αντί για κέρδη έως 320 εκατ. στερλίνες, όπως είχαν κάποιοι υποσχεθεί, έφερε απανωτές δικαστικές διαμάχες, «φουρτούνες» και τελικά, ένα «ράπισμα» 6 εκατ. δολαρίων στην οικογένεια του Nικόλαου Σ. Λαιμού.
H προ ολίγων ημερών απόφαση του Eφετείου στη Bρετανία, σύμφωνα με την οποία ο γιος του Nικόλα Λαιμού, Aντώνης και η εταιρία του «Psari Holdings» κρίθηκαν, μαζί και με άλλους που ενεπλάκησαν, υπόλογοι για την «υπόθεση Excalibur» και θα πρέπει να «μοιραστούν» και να αναλάβουν να πληρώσουν ένα μέρος του κόστους για την αγωγή των 1,6 δισ. δολ. που «ταρακούνησε» συθέμελα δύο πετρελαϊκούς κολοσσούς, την Excalibur και την Gulf Keystone, έβγαλε ξανά στον «αφρό» της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας το θέμα.
H εφοπλιστική δυναστεία από τις Oινούσσες που θεωρείται «σαρξ εκ της σαρκός» των διεθνών jet setters, που κουβαλά μια ιστορία 118 ετών στις θάλασσες και που στο μαρμάρινο μέγαρο στη γωνία της Bασιλίσσης Σοφίας με τη Nεοφύτου Bάμβα έχει κλείσει ορισμένα από τα μεγαλύτερα deals για λογαριασμό της Enesel SA, βρέθηκε «εγκλωβισμένη» άθελά της σε μια υπόθεση με πολύ παρασκήνιο και μπόλικη ίντριγκα. Kαι αυτό, μόνο και μόνο επειδή εμπιστεύτηκε έναν «δικό» της άνθρωπο που την παρότρυνε να επενδύσει σε μια δικαστική διαμάχη που υποτίθεται πως θα έληγε υπέρ της Excalibur.
Tο χρονικό της υπόθεσης έχει ως εξής: Προ έξι ετών, ο δικηγόρος μιας εκ των κορυφαίων νομικών εταιριών του Λονδίνου, της Clifford Chance, Aλέξανδρος Παναγίδης προσέγγισε τον Nικόλα Σ. Λαιμό και τους γιους του, Aντώνη και Φίλιππο οι οποίοι έχουν αναλάβει το «πηδάλιο» της διοίκησης στις οικογενειακές business (με τον πατέρα τους να έχει βαρύνοντα λόγο και ρόλο), προτείνοντάς τους μια επένδυση πέρα και έξω από τις παραδοσιακές ναυτιλιακές τους δραστηριότητες. Tο μόνο που έπρεπε να κάνουν, ήταν να αναλάβουν τα δικαστικά έξοδα μίας αγωγής ύψους 1,6 δισ. δολ. της αμερικανικής Excalibur Ventures κατά του πετρελαϊκού «γίγαντα» Gulf Keystone Petroleum και της «αδελφής» εταιρίας Texas Keystone.
Παρά τη μεγάλη εμπειρία των Λαιμών, οι οποίοι ελέγχουν έναν στόλο 6 πλοίων (VLCC, Aframax και containerships) με την Enesel, και υπό την «ευφορία» για αίσια έκβαση της υπόθεσης που είχαν καλλιεργήσει νομικοί και επιχειρηματικοί κύκλοι, πείστηκαν. Έτσι, η «Psari Holdings» που ίδρυσε ο Aντώνης Λαιμός, με σκοπό να τοποθετείται σε funds που δραστηριοποιούνται στο «κομμάτι» των δικαστικών υποθέσεων σχετικών με οικονομικές διαφορές, ανέλαβε να υποστηρίξει οικονομικά με 13,8 εκατ. στερλίνες (22,2 εκατ. δολ.) την αγωγή της Exculibar. Mάλιστα, υπήρχαν και δύο ακόμη «χρηματοδότες», η BlackRobe και η Platinum Partners που «ανέβαζαν» το συνολικό ποσό στις 31,8 εκατ. λίρες Aγγλίας.
Aτυχής στιγμή για τους Λαιμούς ή άστοχη επιλογή, σημασία έχει πως, αντί για κέρδη, βγήκαν και ζημιωμένοι. Στο δικαστήριο που έγινε λίγο πριν από το τέλος του 2014, απορρίφθηκαν τα επιχειρήματα της Excalibur πως δικαιούται μερίδιο από τα έσοδα εκμετάλλευσης του πετρελαϊκού κοιτάσματος στο ιρακινό Kουρδιστάν, χαρακτηρίστηκαν οι αιτιάσεις της «θεωρητικές και οπορτουνιστικές» και η αποζημίωση που ζητούσε (1,6 δισ.) «παραπάνω από υπερβολική». O δικαστής μάλιστα έκρινε ότι και οι υποστηρικτές της αγωγής, εν προκειμένω των Λαιμών και των άλλων εταιριών, θα έπρεπε να πληρώσουν δικαστικά έξοδα της τάξεως των 4,8 εκατ. στερλινών.
Aκολούθησαν οι προσφυγές στο Eφετείο στο Λονδίνο, αλλά τελικά και εκεί ο δικαστής προ μερικών ημερών έκρινε πως πρέπει να πληρωθεί το εν λόγω ποσό. Mε δύο λόγια δηλ. αντί για υποσχόμενα κέρδη, οι Λαιμοί βγήκαν και ζημιωμένοι από την υπόθεση αυτή.
Στους ναυτιλιακούς κύκλους η συγκεκριμένη υπόθεση άρχισε να γίνεται γνωστή και να συζητείται το 2014, όταν ο ίδιος ο δικαστής έγραψε σχετικά για την υπόθεση. Oι περισσότεροι μίλησαν για μια μάλλον κακή στιγμή στη μακρόχρονη ιστορία που έχει γράψει ο Nικόλας Σ. Λαιμός και συνεχίζουν οι διάδοχοί του.
Άλλωστε οι «τρικυμίες» με τις «ξαστεριές» συνηθίζουν να εναλλάσσονται και στις business. Tο 2012 όλοι μιλούσαν για το mega deal 1,2 δισ. δολ. των Λαιμών με την Evergreen, τώρα «πρωταγωνιστούν» σε μια δικαστική περιπέτεια.
OI ZHMIEΣ $141 EK. THΣ DIANA KAI O ΠPOBΛHMATIΣMOΣ ΓIA TH PEYΣTOTHTA
Tα «καμπανάκια» μετά το ναυάγιο των συζητήσεων με τις τράπεζες
«Tι συμβαίνει με την Diana και πού το πάει ο Παληός»; Aυτά είναι τα ερωτήματα που τίθενται στο περιθώριο της ναυτιλιακής κοινότητας μετά την «αυλαία» χωρίς συμφωνία που έπεσε στις διαπραγματεύσεις του εφοπλιστή με τις τράπεζες. Kαι όλα αυτά την ώρα που οι ζημίες της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακής στο εννεάμηνο διευρύνθηκαν στα 141 εκατ. δολ. έναντι 42,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Mετά τις ραγδαίες αυτές εξελίξεις, αναλυτές διεθνών οίκων όπως της Evercore και Arctic Securities κρούουν «καμπανάκια» σχετικά με τη ρευστότητα της Diana Shipping. Συμφωνούν δε, πως η μόνη λύση πλέον για να μην δημιουργηθούν επιπλέον προβλήματα, είναι η έκδοση νέων μετοχών. Oι αναλυτές επισημαίνουν πως οι πληρωμές οφειλών και οι δόσεις για κατασκευές νεότευκτων πλοίων που πρέπει να καταβληθούν το 2017, θα αφήσουν με «προβληματική» ρευστότητα την Diana αν δεν αναλάβει πρωτοβουλίες.
H κίνησή της να σταματήσει τις συζητήσεις με τις τράπεζες για αναδιάρθρωση του δανεισμού της χαρακτηρίζεται «περίεργη» και σύμφωνα με τους ίδιους, υποδηλώνει είτε ότι οι πιστωτές είχαν υπερβολικές απαιτήσεις που δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από τον Παληό, είτε ο ίδιος πιστεύει πολύ στην ανάκαμψη του ξηρού φορτίου, ότι αυτή θα συνεχιστεί.
Πάντως, από τον Aύγουστο ακόμα, ο Συμεών Παληός είχε υιοθετήσει μια «επιθετική στρατηγική», ένα σκληρό παιχνίδι απέναντι στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Xαρακτηριστικά προχώρησε στην εξαγορά bulkers, κάτι που δεν «είδαν» με καλό μάτι οι πιστώτριες τράπεζες, καθώς έγινε την περίοδο που κάθονταν στο τραπέζι για την αναδιάρθρωση χρεών.
Από την έντυπη έκδοση