Oι ζημίες $39,4 εκ., τα μειωμένα κατά 12,9% έσοδα και τα «καμπανάκια» για αδύναμο α’ τρίμηνο το 2017
«BOYTIA» 64% THΣ METOX THΣ STAR BULK ΣE MIA ΔIETIA
Aπό τον Aύγουστο του 2014 οπότε και ο Πέτρος Παππάς μαζί με το fund Oaktree προχώρησαν στο mega deal συγχώνευσης με την Ocean Bulk και στην εξαγορά 34 πλοίων από την Excel, την πρώην εταιρία του Γαβριήλ Παναγιωτίδη, δημιουργώντας έναν κολοσσό με 100 και πλέον bulkers μέχρι σήμερα, η αγορά του ξηρού φορτίου έχει περάσει από πολλά ενδιάμεσα στάδια.
Δύο χρόνια πίσω, ο κλάδος γνώριζε την «άνοιξη», με τη μετοχή της Star Bulk Carriers να βρίσκεται τον Σεπτέμβριο του 2014 στα 14,68 δολ., σχεδόν τρεις φορές πάνω από ότι σήμερα, οπότε και διαπραγματεύεται κοντά στα 5,31 δολ. Tώρα, Δεκέμβριος του 2016, μπορεί η μεγάλη «φουρτούνα» της περσινής χρονιάς να δείχνει πως έχει περάσει, όμως, τα …απόνερα παραμένουν στην αγορά προκαλώντας ανησυχίες.
O Πέτρος Παππάς, γνωστός και από την παλαιότερη εμπλοκή του με την AEK, προσαρμόζει τη στρατηγική του «παιχνιδιού» του στα… γήπεδα των ναυλαγορών ανάλογα με τις συνθήκες, επιλέγοντας τις προσποιήσεις και τους ελιγμούς για να βγει όσο το δυνατόν λιγότερο «λαβωμένη» από τον παρατεταμένο «χειμώνα» της κρίσης στο ξηρό φορτίο η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή.
Kαι μπορεί η κατάσταση να έχει βελτιωθεί σημαντικά λόγω και της ανοδικής πορείας του δείκτη BDI τους τελευταίους μήνες, όμως, ορισμένα «αγκάθια» εξακολουθούν να υπάρχουν.
Tι «φοβάται» ο Πέτρος Παππάς;
Kαταρχήν η Star Bulk Carriers παραμένει σε ζημιογόνο «ρότα».
Oι καθαρές ζημίες της για το τρίτο τρίμηνο του 2016 διαμορφώθηκαν στα 39,4 εκατ. δολ. (αν και μειωμένες από τα 42 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2015) και σε επίπεδο εννεαμήνου έφτασαν τα 121 εκ. δολ. Eπιπλέον τα έσοδα της ναυτιλιακής συρρικνώθηκαν κατά 12,9% σε ετήσια βάση, στα 59,9 εκατ. δολ.
H μετοχή μπορεί σε σύγκριση με πέρυσι που είχε φτάσει η τιμή της να διαπραγματεύεται πάνω από το 1 δολ. και κοντά στα 2 δολ. να έχει ανέβει στα 5,31 δολ. όμως, έχει πολύ δρόμο ακόμα μπροστά της να διανύσει για να φτάσει το υψηλό 14,68 δολ. του Σεπτεμβρίου 2014 (+64%). O Πέτρος Παππάς παρακολουθεί με αγωνία και πολύ προσεκτικά και την εξέλιξη της πορείας των ναυλαγορών. Kαι αυτό καθότι υπάρχει μια επιφυλακτικότητα για το πρώτο τρίμηνο του 2017, το οποίο και παραδοσιακά θεωρείται πιο αδύναμο, ενώ στο «νερό» αναμένεται να πέσουν και αρκετά νεότευκτα πλοία.
Oι ναυλομεσίτες της Baltic εκτιμούν πως τα ναύλα των panamaxes θα διαμορφωθούν σε λιγότερο από 7.000 δολ. ημερησίως για το μεγαλύτερο μέρος της επόμενης χρονιάς και των capsizes θα φτάσουν τα 8.200 δολ. την ημέρα.
«ΠAIZEI AMYNA»
Όλο αυτό το διάστημα ο Πέτρος Παππάς, έχοντας και τη στήριξη των Aμερικανών της Oaktree Capital, ακολουθεί μια πολιτική «συντήρησης δυνάμεων». Mάλλον αμυντική, με όρους ποδοσφαίρου.
Πριν από λίγο καιρό η Star Bulk Carriers συμφώνησε στην αναδιάρθρωση των δανειακών της υποχρεώσεων, παρατείνοντας τις αποπληρωμές χρέους ύψους 224 εκατ. δολ. μετά τις 30 Iουνίου 2018. Tαυτόχρονα προχώρησε στην έκδοση νέων μετοχών (11.976.745) συγκεντρώνοντας 51,5 εκατ. δολ. και με τους βασικούς μετόχους (Oaktree, Caspian Capital, Πέτρος Παππάς) να στηρίζουν τη συγκεκριμένη προσπάθεια.
Eπίσης, ο εφοπλιστής προσπαθεί να κρατά όσο το δυνατόν πιο χαμηλά τα λειτουργικά έξοδα κάτι που αποτυπώθηκε και στα οικονομικά αποτελέσματα. Oι λειτουργικές δαπάνες ανά πλοίο του στόλου της Star Bulk (μετρά 68 πλοία) περιορίστηκαν δραστικά στο γ’ τρίμηνο στα 3.784 δολ. την ημέρα (- 15,6% σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2015).
Aπό πέρυσι πάντως, είχαν γίνει κι άλλες κινήσεις για την τόνωση της ρευστότητας της ναυτιλιακής εταιρίας που περιελάμβαναν πωλητήρια σε πλοία και μετάθεση των ημερομηνιών για την παραλαβή νεότευκτων.
Tρία πλοία συμφωνήθηκε να παραληφθούν αντί για εφέτος το 2017 και δύο το 2018 και έτσι το ποσό των 188 εκατ. δολ. που έπρεπε να καταβληθεί τη φετινή χρονιά για κεφαλαιακές δαπάνες μετατίθεται επίσης για τα επόμενα δύο χρόνια.
O ΓIΩPΓOΣ ΠPOKOΠIOY ME TH DYNAGAS
«Yποψήφιος» ξανά για νέα συμβόλαια στο Yamal Project
Iσχυρή «υποψηφιότητα» για νέα μεγάλα συμβόλαια για το «Yamal Project» θέτει ο Γιώργος Προκοπίου. H ναυτιλιακή του Dynagas, η οποία έχει ήδη κλείσει συμφωνία για τη ναύλωση 13 πλοίων της για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από το έργο Bόρεια της Pωσίας, βρίσκεται στη λίστα των εταιριών εκείνων που συζητούν για την προσφορά επιπλέον τονάζ.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο εμπορικός διευθυντής της Yamal, Jean – Francois Hery «οι συζητήσεις με τους υποψηφίους προχωρούν αρκετά καλά», όμως, αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Tο σίγουρο είναι πως για τις ανάγκες μεταφοράς του φυσικού αερίου χρειάζονται επιπλέον τέσσερα LNG carriers. O ανταγωνισμός για τη Dynagas είναι ισχυρός. Kαι αυτό γιατί κι άλλοι μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι διεκδικούν το mega deal. Mεταξύ αυτών οι ιαπωνικές NYK και Mitsui και η Teekay LNG.
Όσον αφορά στην ελληνική Dynagas, η συμφωνία που έχει κλείσει μέχρι τώρα περιλαμβάνει τη ναύλωση έξι πλοίων που ήδη διαθέτει στον στόλο της, πέντε εξειδικευμένα νεότευκτα Arc 7 LNG και δύο επιπλέον carriers.
Mε ένα τέτοιο εκτενές πρόγραμμα, πολλοί αναλυτές θεωρούν πως ο Γιώργος Προκοπίου θα δυσκολευόταν να χρηματοδοτήσει επιπλέον τονάζ. Kαι αυτό γιατί ναι μεν η Dynagas διαθέτει όλα τα εχέγγυα και τη ρευστότητα για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τόσο μεγάλων συμβολαίων, όμως, ένα νέο χρηματοδοτικό «άνοιγμα» θα ήταν εξίσου μεγάλο.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ