Ο τομέας της μεταφοράς αυτοκινήτων έχει καταγράψει αύξηση στο scrapping και σχεδόν καθόλου νέες παραγγελίες το 2016, καθώς οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στην σημαντική πτώση του θαλάσσιου εμπορίου αυτοκινήτων, σύμφωνα με την Clarkson Research.
Δεδομένης της ισχυρής σύνδεσης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, καταναλωτικής ζήτησης και πωλήσεων αυτοκινήτων, ο τομέας της μεταφοράς αυτοκινήτων έχει εκτεθεί σημαντικά λόγω της ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία κατά τα τελευταία χρόνια, και το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο αυτοκινήτων δεν έχει καταφέρει ακόμα να επανέλθει στα επίπεδα-ρεκόρ των 23,1 εκατ. αυτοκινήτων του 2008, σημειώνοντας μέση ετήσια ανάπτυξη ύψους μόλις 1,4% την περίοδο 2013-2015. Φέτος οι δείκτες του κλάδου για την χρονιά δείχνουν πτώση έως και 4%, φτάνοντας τα 19,8 εκατ. αυτοκίνητα.
Οι αιτίες της πτώσης
Η βασική αιτία για την πτωτική αυτή πορεία είναι η σημαντική μείωση των εισαγωγών των αναπτυσσόμενων χωρών έπειτα από την μείωση των τιμών.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων σ’ αυτές τις χώρες έχουν καταγράψει μεγάλη πτώση, ενώ οι θαλάσσιες εισαγωγές αυτοκινήτων στη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Νότια Αμερική αναμένεται να μειωθούν πάνω από 10% φέτος, σύμφωνα με την Clarksons.
Που χάλασε η εικόνα
Ενώ οι εισαγωγές στην Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, τις δύο μεγαλύτερες αγορές για εισαγόμενα οχήματα, έχουν καταγράψει άνοδο (2% και 4% αντίστοιχα), δεν ήταν αρκετές για να αντισταθμίσουν την πτωτική πορεία των άλλων αγορών. Επίσης, η ανάπτυξη της παραγωγής αυτοκινήτων κοντά στα κέντρα μεγαλύτερης ζήτησης έχει αποσυνδέσει της συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνονται, από την θαλάσσια μεταφορά.
Οι συνθήκες της αγοράς για τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων έχουν χειροτερεύσει περαιτέρω φέτος, κυρίως λόγω της μείωσης της ζήτησης, σύμφωνα με την Clarksons.
Συμφωνίες μεγάλης διάρκειας
Τα περισσότερα πλοία βρίσκονται σε συμφωνίες μεγάλης διάρκειας, αλλά τα ναύλα έχουν σημειώσει μεγάλη πτώση, με τα ναύλα για συμφωνία ενός έτους για ένα πλοίο Pure Car Truck Carrier (PCTC) 6.500 ceu να φτάνουν τα 16.000$ ανά ημέρα – 30% λιγότερο από την αρχή της χρονιάς.
Ο αριθμός των ανενεργών πλοίων έχει αυξηθεί, όπως και ο χρόνος αναμονής μεταξύ συμφωνιών ναύλωσης, ενώ έχει σημειωθεί επίσης τάση προς συμφωνίες spot και συμφωνίες μικρότερης διάρκειας, προσθέτει η Clarksons.
Το scrapping πλοίων έχει αυξηθεί για τον τομέα της μεταφοράς αυτοκινήτων, και αναμένεται να φτάσει συνολικά φέτος σε τιμές 4 φορές μεγαλύτερες από το 2015 – τις μεγαλύτερες από το 2009, με την συνολική χωρητικότητα να αναμένεται να καταγράψει συνολική μείωση 0,3% για το 2016. Παράλληλα, μόλις 2 νέα πλοία έχουν παραγγελθεί φέτος, σε σύγκριση με τις 42 παραγγελίες που πραγματοποιήθηκαν το 2015.
Σύμφωνα με την Clarksons, το μέλλον για τον τομέα μεταφοράς αυτοκινήτων είναι κάθε άλλο παρά αισιόδοξο, καθώς η ζήτηση δεν φαίνεται πιθανόν να αυξηθεί στο άμεσο μέλλον.