Αύξηση των ελληνικών πλοίων – Τι αναφέρει η ετήσια έκθεση της Petrofin Research για το 2016
Παρά την συνεχή μείωση του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στην παγκόσμια ναυτιλία συνεχίζεται να αυξάνεται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Petrofin Research για το 2016.
Όπως αποκαλύπτει η εν λόγω έκθεση το 2016 σημειώθηκε μείωση του αριθμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών κατά 10 , φθάνοντας στις 638 εταιρείας, έναντι 648 εταιρειών κατά το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, σύμφωνα και με την άποψη της Petrofin Research, πρόκειται για αμελητέα μείωση, δεδομένου της επίμονης κρίσης που πλήττει την παγκόσμια ναυτιλία, αλλά καταδεικνύει και την συγκεντρωτικ΄τάση που χαρακτηρίζει την ελληνική ναυτιλία τα τελευταία χρόνια.
Η μείωση του αριθμού των εταιρειών άρχισε έντονα το 1998 και μέχρι το 2005 οι 926 εταιρείες μειώθηκαν σε 690, αλλά στην συνέχεια άρχισε εκ νέου μια πρωτοφανής άνοδος, λόγω του ότι την τετραετία 2004 – 2008 η ναυτιλία είχε αναδειχθεί στον πλέον ελκυστικό επιχειρηματικό κλάδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2009 ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών έφτασε τις 773, αλλά αμέσως μετά άρχισε η πτώση.
Η συνολική μείωση των εταιρειών αυτών στην διάρκεια των τελευταίων 19 ετών ξεπέρασε σε ποσοστό το 31%.
Αύξηση του ελληνόκτητου στόλου
Παρά την παρατεταμένη οικονομική κρίση και την επακόλουθη μείωση των ελληνικών ναυτιλιακών, ο ελληνόκτητος στόλος σημείωσε αύξηση, τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και ως ποσοστό πί του συνόλου του παγκόσμιου στόλου.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αύξησαν το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο από 15,41% το 2014 στο 16,05% το 2015 και 16,36% το 2016, επιτυγχάνοντας μία μέση ετήσια αύξηση κατά 3,05%
Στο ίδιο διάστημα, οι τρεις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις μετά τη χώρα μας, η Ιαπωνία, η Κίνα και η Γερμανία, μείωσαν τα μερίδιά τους κατά 2,57%, 3,24% και 6,19% αντιστοίχως.
Ποιοτικά χαρακτηριστικά
Πέραν όλων των παραπάνω, ο ελληνόκτητος στόλος βελτίωσε, σύμφωνα μα την έκθεση της Petrofin, την γενικότερη εικόνα του και τα ποπιοτικά του χαρακτηριστικά. Συγκεκριμένα:
– Οι εταιρείες με στόλο από 25 πλοία και πάνω ελέγχουν το 65,38% του συνολικού στόλου με όρους dwt, με τον αριθμό των εταιρειών να έχει αυξηθεί από 41 το 2015 σε 46 το 2016.
– Οι πλοιοκτήτες με στόλο άνω του ενός εκατ. dwt αποτελούν πλέον το 77,47% του συνολικού στόλου, από 76,7% το προηγούμενο έτος, 74% το 2014 και 71,33% το 2013. Ο αριθμός όμως των εταιρειών παρέμεινε σταθερός στις 68.
– Τα νεότερης ηλικίας πλοία (0-9 έτη) συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιο τους στον ελληνόκτητο στόλο. Σήμερα αποτελούν το 73,56% του συνόλου με βάση υπολογισμού τα dwt, σε σύγκριση με το 73,47% το 2015. Αυτό δείχνει τη δέσμευση των Ελλήνων πλοιοκτητών σε επενδύσεις για νεότερα πλοία.
– Συνεχής μείωση της συνολικής ηλικίας του στόλου, που σήμερα κυμαίνεται σε 12,19 χρόνια.
– Αύξηση του συνολικού αριθμού των ελληνόκτητων πλοίων το 2016 στα 5.230, από 4.909 πέρυσι, και είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 361.934.047 dwt, σημειώνοντας άνοδο κατά 10,26% σε σχέση με το 2015.