Ζημιά πολλών εκατομυρίων για το Ελληνικό Δημόσιο εκτιμούν οι ανακριτές κατά της διαφθοράς
Η πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το 2002, στην γερμανική κοινοπραξία HDW / Ferrοstaal, μπαίνει για πρώτη φορά στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης και συγκεκριμένα αυτό των ανακριτών κατά της διαφθοράς Ηλιάνας Ζαμανίκα και Γιώργου Ευαγγέλου), καθώς κρίνεται ότι η ζημιά που προκλήθηκε σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Η εκτίμηση βασίστηκε στο ανακριτικό υλικό από την έρευνα για το σκάνδαλο των εξοπλιστικών προγραμμάτων, που είναι σε εξέλιξη.
Τώρα μένει στην Εισαγγελία Διαφθοράς, στην οποία θα διαβιβαστεί η ογκώδης δικογραφία, να διερευνήσει όχι μόνον τις συνθήκες μεταβίβασης των ναυπηγείων στη γερμανική HDW/Ferrstaal, τον Μάιο του 2002, αλλά και τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης.
«Χάρισμα» της τότε ελληνικής κυβέρνησης προς τη γερμανική κοινοπραξία»
Η επίμαχη ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά ήταν ένα «χάρισμα» της τότε ελληνικής κυβέρνησης προς τη γερμανική κοινοπραξία, κρίνουν οι δύο ανακριτές βάσει των στοιχείων που έχουν μελετήσει. Η εταιρεία ουδέποτε πλήρωσε το ποσό που είχε συμφωνηθεί για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των ναυπηγείων, ενώ, την ίδια μέρα που υπογράφηκε η σύμβαση της ιδιωτικοποίησης (31/5/2002) υπογράφηκε και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων, συμπληρώνουν.
Μάλιστα, ενώ ο αρχικός σκοπός της ιδιωτικοποίησης ήταν η απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αυτά όχι μόνο απαξιώθηκαν, αλλά τελικά απώλεσαν πάμπολλες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα την μεγιστοποίηση της ζημιάς του Ελληνικού Δημασίου.
Αδιαφανής η διαδικασία πώλησης
Άλλωστε, από τα στοιχεία προκύπτει ότι η πώληση των ναυπηγείων στην HDW / Ferrstaal έγινε με διαδικασία που δεν πληρούσε κανένα εχέγγυο διαφάνειας και κατά παράβαση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ιδιωτικοποίηση εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο.
Ήδη, για την υπόθεση έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για το κακούργημα της απιστίας σε βάρος ενός υπαλλήλου των ΕΝΑΕ ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, διαφαίνονται ποινικές ευθύνες και προσώπων που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις. Πλέον, το κουβάρι της υπόθεσης αναμένεται να ξετυλίξει η εισαγγελία Διαφθοράς, που θα ερευνήσει το ρόλο όλων όσοι ενεπλάκησαν στην πώληση των Ναυπηγείων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι δυο ανακριτές που ερεύνησαν την υπόθεση φαίνεται να προκύπτει πως η επίμαχη ιδιωτικοποίηση ήταν «δώρο» στη γερμανική κοινοπραξία, η οποία ουδέποτε προέκυψε ότι κατέβαλε το ποσό που είχε δεσμευθεί να καταβάλει ως αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στην ΕΝΑΕ. Μάλιστα την ημέρα της υπογραφής της σύμβασης ιδιωτικοποίησης (31/5/2002) υπογράφεται και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων.
Ακόμη, από την ανακριτική έρευνα φέρεται να προκύπτει τα πρόσωπα που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις έπεισαν τη γερμανική εταιρεία να αποσύρει αντιρρήσεις που αρχικά είχε προβάλει προκειμένου να γίνει δεκτή η προσφορά της, διότι διαφορετικά θα αποκλείονταν.
Επιπλέον, από την έρευνα προέκυψε ότι εμπλεκόμενοι (Μέλη της ΕΝΑΕ, εργαζόμενοι,ΕΤΒΑ και μέλη της ελληνικής κυβέρνησης) έθεσαν τη γερμανική εταιρεία σε πλεονεκτική θέση έναντι των άλλων διαγωνιζομένων , ώστε να προτιμηθεί έναντι των αντιπάλων της δίνοντας συγκεκριμένα ωφελήματα. Από την πλευρά της η γερμανική κοινοπραξία έχοντας πλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα της ΕΝΑΕ αξίωσε και τελικά κατάφερε να πάρει συγκεκριμένα ανταλλάγματα .