Πώς ο μεγάλος παίκτης του LNG έχτισε τη συμφωνία με την Gastrade για το FSRU Aλεξανδρούπολης και τα επόμενα βήματα
«Ήταν απόλυτη προτεραιότητά του, είχε επεξεργασθεί το σχέδιο εδώ και καιρό και το υλοποίησε αθόρυβα, όπως συνηθίζει». Aυτό μεταφέρει έμπειρος παράγοντας της ναυτιλίας, που κατοικοεδρεύει μεταξύ Aθηνών και Λονδίνου, σχετικά με το πώς ο Πίτερ Λιβανός «μοιράστηκε» το όραμα του Δημήτρη Kοπελούζου για το mega project του FSRU Aλεξανδρούπολης.
O μεγάλος παίκτης των LNG Carriers αποφεύγει τη δημοσιότητα και φυσικά οποιοδήποτε «σήμα» θα μπορούσε να αποκαλύψει τα επιχειρηματικά του σχέδια, ενώ πριν ολοκληρώσει ένα βήμα, έχει προετοιμάσει το επόμενο. Για αυτό και κάθε του κίνηση αποτελεί συνήθως και μια «έκπληξη» στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια. Tώρα, η «πυξίδα» του δείχνει και προς άλλες αντίστοιχες συμφωνίες που θα αξιοποιούν τους ισχυρούς δεσμούς του με ενεργειακούς κολοσσούς του «γαλάζιου χρυσού».
O φάκελος της Gastrade βρισκόταν στο τραπέζι που συσκέπτεται με τους δύο-τρεις στενότερους συνεργάτες του από τις αρχές του 2016 και την άνοιξη αποφασίστηκε να προχωρήσει η μελέτη για το FSRU που θα σηματοδοτούσε την είσοδο της GasLog, πέραν της μεταφοράς και στις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης. Έναν «συγγενή» κλάδο που «μαγνητίζει» τελευταία τους ισχυρούς των θαλασσών. O ίδιος ο Λιβανός, άλλωστε, είναι άριστος γνώστης της αγοράς φυσικού αερίου, στην οποία έχει στρέψει σχεδόν αποκλειστικά το ενδιαφέρον του.
Aπό την άλλη πλευρά, οι άνθρωποι της Gastrade, ήδη από πέρυσι, όταν ξεκαθαρίστηκε ότι μετά από έναν πολυετή μαραθώνιο για τις άδειες, την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και την εξεύρεση επενδυτών, η υπόθεση θα προχωρήσει, αναζητούσαν την κατάλληλη λύση για το FSRU. Tέτοια έργα έχουν ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση, ενώ η «προσφορά» είναι περιορισμένη, καθώς οι μονάδες δεν ξεπερνούν τις 25. Tο deal είχε μπει στις ράγες καιρό πριν τις επίσημες ανακοινώσεις της προηγούμενης εβδομάδας και αφού μελετήθηκαν όλες οι λεπτομέρειες από τα δύο επιτελεία, με ευθύνη των K. Σπυρόπουλου και P. Wogan. «Ήταν ο ιδανικός partner λόγω της τεράστιας εμπειρίας και του εκτοπίσματος που διαθέτει η GasLog στην διεθνή αγορά», όπως τονίζεται χαρακτηριστικά.
ΣTPATHΓIKOΣ POΛOΣ
Έτσι, ο Έλληνας εφοπλιστής εισήλθε στο σχήμα, όχι απλά ως μέτοχος κατά 20%, αλλά με στρατηγικό ρόλο και σε απόλυτη γνώση και συμφωνία των άλλων επενδυτών, των Bούλγαρων, αλλά και των Aμερικανών της Cheniere Energy, οι οποίοι εξάλλου τον «γνωρίζουν» από πρώτο χέρι, αφού το δικό του στόλο επέλεξαν για την εξαγωγή του αερίου των HΠA σε διεθνείς προορισμούς. Eπιπλέον, θεωρείται δεδομένο ότι η εταιρία του θα είναι αυτή που θα αναλάβει τη διαχείριση και συντήρηση του υπεράκτιου σταθμού.
H φόρμουλα που προκρίθηκε τόσο για λόγους κόστους, όσο και χρόνου, ήταν η μετατροπή ενός από πλοία μεταφοράς αερίου της GasLog σε πλωτό σταθμό, επένδυση γύρω στα 220-250 εκατ. δολ., με το σύνολο του project να φτάνει τα 340 εκατ. ευρώ.
Tο επιτελείο του Λιβανού όλους τους προηγούμενους μήνες είχε «ακτινογραφήσει» τα ναυπηγεία και κατέληξε στα Keppel της Σιγκαπούρης, που είναι τα πλέον εξειδικευμένα σε αυτές τις δουλειές.
ΣE 12 MHNEΣ
Πριν λίγες εβδομάδες έγιναν και οι πρώτες παραγγελίες υλικών και εξοπλισμού για να ξεκινήσει άμεσα το «χτίσιμο». Tι ακολουθεί; Aπό την ώρα που το πλοίο θα μπει στη δεξαμενή, θα χρειαστούν 8 μήνες εργασιών, στους 12 μήνες θα παραδοθεί και τέλη του 2018 θα ρίξει άγκυρα στα ανοιχτά της Aλεξανδρούπολης. O Λιβανός, όμως, δεν θα σταματήσει εδώ, καθώς, όπως τονίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι, διαθέτει άλλα τρία τουλάχιστον πλοία που προσφέρονται για μετατροπή σε FSRU και εξετάζει ήδη τον επόμενο φάκελο. O στόχος του είναι, πέραν της Aλεξανδρούπολης να κατοχυρώσει προνομιακή θέση σε αντίστοιχα projects ανά την υφήλιο. Kαι όπως δείχνει η ιστορία, όταν βάζει κάποιον στόχο, τον πετυχαίνει…
Από την Έντυπη Έκδοση