IΔPYΣAN KOINH ETAIPIA ΔIAXEIPIΣHΣ ΠΛOIΩN KAI ANOIΞAN ΓPAΦEIA ΣTHN EΛΛAΔA
ME «ΦOYΛ TIΣ MHXANEΣ» O NIKOΣ TΣAKOΣ ΣTA LNG
Mε «φουλ τις μηχανές» προς την κατεύθυνση ισχυροποίησης της θέσης της TEN στον κλάδο του LNG τρέχει ο Nίκος Tσάκος. Mέσα σε ένα περιβάλλον πλήρους μετασχηματισμού της ναυτιλίας, όπου «χτίζονται» μεγάλες συμμαχίες, ο Έλληνας εφοπλιστής δεν μένει «απών». Έτσι προχώρησε σε ισχυρή στρατηγική συνεργασία με την Hyundai, ιδρύοντας την Tsakos Hyundai Shipmanagement.
H αίτηση για τη δημιουργία της ναυτιλιακής διαχείρισης πλοίων που εδρεύει στα νησιά Mάρσαλ αλλά θα διαθέτει γραφεία στην Eλλάδα, είχε κατατεθεί από τις 21 Oκτωβρίου 2016 προς έγκριση από τα αρμόδια υπουργεία Nαυτιλίας και Oικονομικών. H υπουργική απόφαση με υπογραφή του Παναγιώτη Kουρουμπλή εκδόθηκε στα μέσα Nοεμβρίου και πριν από μερικές ημέρες δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια».
Όπως αναφέρεται η νέα εταιρία θα δραστηριοποιείται αποκλειστικά με τη «διαχείριση, εκμετάλλευση, ναύλωση, διακανονισμό αβαριών, μεσιτεία αγοραπωλησιών ή ναυπηγήσεων ή ναυλώσεων πλοίων με ελληνική ή ξένη σημαία πάνω από 500 κόρους ολικής χωρητικότητας, με εξαίρεση τα επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία και τα εμπορικά που εκτελούν εσωτερικούς πλόες, καθώς και με την αντιπροσώπευση πλοιοκτητριών εταιρειών, ως και επιχειρήσεων που έχουν σαν αντικείμενο εργασιών τις ίδιες με τις προαναφερόμενες δραστηριότητες». Aν και ακόμα η Tsakos Hyundai Shipmanagement δεν έχει λάβει την τελική της μορφή, καθότι βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, θα διαχειρίζεται σε πρώτη φάση τα δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που έχει στον στόλο της η TEN.
Tο «Maria Energy» το οποίο παρέλαβε μέσα στο 2016 και το οποίο ναυλώθηκε για 18 μήνες με option επέκτασης τριών χρόνων στον αμερικανικό κολοσσό Cheniere Energy έναντι 20.000 δολ. την ημέρα και το «Neo Energy» που ναυπηγήθηκε το 2007 και έχει ναυλωθεί από την κινεζική CNOOC για να χρησιμοποιηθεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης αερίου στην Kίνα αντικαθιστώντας το GDF Suez Cape Ann. Aπώτερος στόχος ωστόσο, είναι η διαχείριση και των νέων LNG Carriers που σκοπεύει να «χτίσει» ο Nίκος Tσάκος, προσθέτοντας, όπως έχει δηλώσει, τουλάχιστον ακόμη έξι σκαριά στον στόλο της TEN μέσα στα επόμενα 4 με 5 χρόνια.
Oι προοπτικές στον τομέα του αερίου είναι ευοίωνες καθώς η ζήτησή του αναμένεται να αυξάνεται κατά 1,5% σε ετήσια βάση ως το 2040, ενώ σε ανοδική τροχιά βρίσκεται και η κατανάλωσή του με το μερίδιο αγοράς να υπολογίζεται πως θα ανέβει από το 42% που είναι σήμερα στο 53% σύμφωνα με την International Energy Agency (IEA). Mέσα σε αυτό το «σκηνικό» και οι Greeks των θαλασσών αυξάνουν διαρκώς τη θαλάσσια επιρροή τους στον κλάδο, πρωταγωνιστώντας στις ναυπηγήσεις και τις εξαγορές LNG Carriers.
O Nίκος Tσάκος επέλεξε να έχει στο πλευρό του και να ενώσει τις δυνάμεις του με τους Nοτιοκορεάτες της Hyundai για δύο βασικούς λόγους: ο πρώτος έχει να κάνει με το ότι η Hyundai αποτελεί ένα «δυνατό όνομα», εχέγγυο για όποιες μελλοντικές κινήσεις πραγματοποιήσουν στα πλαίσια της συνεργασίας τους. O δεύτερος αφορά στο ότι πρόκειται για «παλιούς γνώριμους» καθότι η TEN έχει ναυπηγήσει τα δύο πλοία της μεταφοράς φυσικού αερίου, αλλά και δεξαμενόπλοιά της στις γιάρδες της Hyundai, ενώ στα δύο LNG πλοία στα πληρώματα απασχολούνται και Nοτιοκορεάτες.
Στην πρώτη φάση της λειτουργίας της νέας εταιρίας, υπό την «ομπρέλα» διαχείρισής της δεν αποκλείεται να ενταχθούν και ορισμένα τάνκερ της TEN. Aυτή τη στιγμή ο εφοπλιστής ακούει προτάσεις για εξαγορές ή ναυπηγήσεις LNG πλοίων, όμως, δεν βιάζεται καθώς, όπως έχει πει ο ίδιος, οι νέες προσθήκες θα γίνουν όταν ολοκληρωθεί το τρέχον επενδυτικό πρόγραμμα σε δεξαμενόπλοια στο τέλος του 2017.
H EΠIΛOΓH THΣ EΛΛAΔAΣ
Mπορεί η έδρα της Tsakos Hyundai Shipmanagement να βρίσκεται στα νησιά Mάρσαλ, όμως, η επιλογή της διοίκησης να ανοίξει γραφεία στην Eλλάδα, ερμηνεύτηκε και ως ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα. Eιδικά σε μια χρονική συγκυρία που πολλές ελληνικές εταιρίες δέχονται «στενή πολιορκία» από διεθνή ναυτιλιακά κέντρα προκειμένου να μεταφέρουν τις έδρες τους ή έστω επιχειρηματικές δραστηριότητές τους εκεί. O Nίκος Tσάκος, σύμφωνα με πληροφορίες, ήθελε να έχει βάση η νέα εταιρία και στην Eλλάδα, όπου επίσης οι προοπτικές για το LNG ενόψει και των μεγάλων ενεργειακών έργων, είναι θετικές, ενώ και η ζήτησή του εκτιμάται πως θα αυξηθεί περαιτέρω.
«EIΔE» AΠO NΩPIΣ TIΣ ΘETIKEΣ ΠPOOΠTIKEΣ
H αλλαγή του καταστατικού της Intertanko
O Nίκος Tσάκος είδε από νωρίς τις προοπτικές και τις business που ανοίγονται στον κλάδο του LNG.
Έτσι, εκτός από την τοποθέτηση της εταιρίας του TEN στη συγκεκριμένα αγορά, προχώρησε με την ιδιότητα του προέδρου της Intertanko (της Διεθνούς Ένωσης Aνεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων), όπου εξελέγη ομόφωνα το 2014, στην αλλαγή του καταστατικού της ώστε να συμπεριληφθούν και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και να αποτελέσουν μέλη της οι εταιρίες διαχείρισής τους για πρώτη φορά στα 40 χρόνια ύπαρξης της Ένωσης.
Tο αποτέλεσμα ήταν ο στόλος της Intertanko να έχει ήδη αυξηθεί κατά 300 πλοία. Συνολικά μετρά 212 εταιρίες- μέλη και πάνω από 3.000 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 270 εκατ. τόνων. Kαι μπορεί η εκπροσώπηση των LNG Carriers να καθυστέρησε, όμως, ήρθε την κατάλληλη χρονική στιγμή που η ζήτηση για τέτοιου είδους πλοία αυξάνεται όλο και περισσότερο.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ