Παναγιώτης Κουρουμπλής: Η εμπιστοσύνη ανάμεσα σε ανθρώπους που εκπροσωπούν διαφορετικά συμφέροντα, μπορεί να είναι πραγματικά η κινητήρια δύναμη δημιουργικού αποτελέσματος
Στα δέκα σημεία στρατηγικού σχεδιασμού του Υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρθηκε ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής μιλώντας στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που οργανώνει η Ναυτεμπορική, σημειώνοντας ότι η «η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους ανθρώπους, ανάμεσα σε ανθρώπους που εκπροσωπούν διαφορετικούς θεσμούς, ακόμα και διαφορετικά συμφέροντα, μπορεί να είναι πραγματικά η κινητήρια δύναμη απελευθέρωσης των σχέσεων σύγκλησης και προσπάθειας δημιουργικού αποτελέσματος».
Ο στρατηγικός σχεδιασμός όπως τους ανέλυσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:
Πρώτος μας στόχος λοιπόν ήταν να σημάνουμε συναγερμό ακόμα μεγαλύτερο απ’ αυτόν που παραλάβαμε στον τομέα της εκπαίδευσης. Τα επόμενα δέκα χρόνια, οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα ελλείψουν ή θα υπάρξει ανάγκη για 150.000 στελέχη πρώτης γραμμής για τις ανάγκες της παγκόσμιας Ναυτιλίας. Η Ελλάδα οφείλει ν’ απαντήσει σ’ αυτή την πρόκληση. Έτσι λοιπόν, σε μια εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία με τον Πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, επιχειρούμε την ανακατασκευή κυρίως του Ασπροπύργου και της Μηχανιώνας που είναι και οι μεγαλύτερες ακαδημίες μας αλλά και αλλού υπάρχει το ενδιαφέρον όταν προκύψουν τέτοιου είδους ανάγκες, ώστε να εξασφαλίσουμε σύγχρονες υποδομές.
Δεύτερος στρατηγικός μας στόχος είναι η κορωνίδα όλου αυτού του χώρου που είναι η ποντοπόρος Ναυτιλία. Ανοίξαμε έναν διάλογο και με τη ναυτοσύνη και με τον εφοπλισμό. Γιατί εμείς πιστεύουμε ότι το κράτος οφείλει να εργάζεται με πίστη, με υπομονή και επιμονή στο να ξεπερνιούνται τα προβλήματα ανάμεσα σ’ αυτούς τους δυο θεσμούς. Γιατί θέλουμε η ναυτοσύνη και πάλι να πλαισιώσει τα ελληνικά πλοία και τα ελληνόκτητα πλοία. Και επειδή διαπιστώνω διάθεση θετική, το Υπουργείο θ’ αναλάβει συγκεκριμένη πρωτοβουλία, το ίδιο το Υπουργείο σε μια τριμερή προσπάθεια να βρούμε κοινό τόπο. Θα είναι πολύ σημαντική κατάκτηση να κατανοήσουμε όλοι τη συγκυρία και ν’ απελευθερώσουμε αυτή τη σχέση. Αλλά δεν μένουμε μόνο εδώ. Τα όσα προβλήματα έχουν προκύψει από την Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα τ’ απαντήσουμε στο υψηλότερο πολιτικό επίπεδο. Γιατί πρέπει να καταλάβουν και οι Ευρωπαίοι ότι η ελληνική Ναυτιλία δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, είναι δύναμη και για την ίδια την Ευρώπη. Και αυτό, θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να το εμπεδώσουμε. Αλλά και σε όσα ζητήματα υπάρχουν γραφειοκρατικά, που φαντάζομαι δεν πιστεύουν κάποιοι ότι δημιουργήθηκαν την τελευταία διετία, που απέτρεπαν πολλούς ανθρώπους, πολλούς πλοιοκτήτες, πολλούς εφοπλιστές, να φέρουν τα πλοία τους και τις εταιρείες τους στην Ελλάδα, σας διαβεβαιώνω ότι στον άμεσο χρόνο, τον προσεχή, θα συγκρουστούμε με τα ζητήματα αυτά της γραφειοκρατίας γιατί και βούληση έχουμε και απόφαση έχουμε, ώστε να καταστήσουμε την ελληνική σημαία, την ελληνική ποιοτική σημαία, πιο ελκτική. Και είμαι βέβαιος ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες θ’ απαντήσουν και σ’ αυτό το ζήτημα. Όπως θ’ απαντήσουν και στο αίτημά μας να χρησιμοποιούνται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, εξαρτήματα ελληνικών εργοστασίων στα υπό κατασκευή πλοία Ελλήνων πλοιοκτητών στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα.
Τρίτος στρατηγικός μας στόχος είναι η ακτοπλοΐα. Θέλουμε και εδώ μέσα από έναν δημιουργικό διάλογο, αυτή την προσπάθεια που ξεκίνησε τα τελευταία δυο χρόνια και που είναι καθομολογούμενο ότι έφερε θετικά αποτελέσματα για πρώτη φορά, να τη βελτιώσουμε και ήδη έχουμε τις επόμενες μέρες, συναντήσεις και με τις αεροπορικές γραμμές αλλά και με την ακτοπλοΐα, για να συντονίσουμε ακριβώς την επαφή τους με τα νησιά μας, μικρά και μεγάλα.
Τέταρτος στρατηγικός μας στόχος είναι να στηρίξουμε με κάθε τρόπο τον τομέα των τουριστικών πλοίων και των πλοίων αναψυχής. Με κάθε τρόπο. Απαντώντας σε ζητήματα που τίθενται και που πρέπει όχι να τα συζητούμε βυζαντινολογώντας αλλά να τ’ αντιμετωπίζουμε με αποφασιστικό και άμεσο τρόπο.
Πέμπτος στρατηγικός μας στόχος, είναι η λιμενική βιομηχανία. Όπως ξέρετε, έχει προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση στον Πειραιά. Αλλά εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι είμαστε αποφασισμένοι να διευκολύνουμε όσα ζητήματα έχουν να κάνουν με γραφειοκρατικά θέματα που μπορεί ν’ αντιμετωπίζει η επένδυση στον Πειραιά, αλλά οφείλουμε να έχουμε και άποψη κι εμείς ως ελληνική πολιτεία με την όποια συμμετοχή της και έτσι στην πρώτη συνάντησή μας με την εκπροσώπηση της Cosco, ζητήσαμε άμεση υλοποίηση των επενδύσεων με προτεραιότητα τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Προχωρούμε και ήδη είμαστε στην 3η ανάρτηση για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Και έχουμε δουλέψει με υπομονή και επιμονή, ώστε όλοι οι παράγοντες της πόλης, ξεκινώντας από τους εργαζομένους, αλλά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Περιφέρεια και όλους τους θεσμούς, να δημιουργούν όλοι μαζί ένα θετικό κλίμα στην προώθηση αυτού του έργου. Το ίδιο κάνουμε και σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα λιμάνια. Όμως το τί βρήκαμε σε ό,τι αφορά τις λιμενικές εγκαταστάσεις, σε ό,τι αφορά ζητήματα παράνομων κτισμάτων, σε ό,τι αφορά εκκρεμότητες ιδιοκτησιών και σε ό,τι αφορά την ποιότητα των λιμενικών έργων, αρκεί να πω αυτό που έγινε στη Σαντορίνη με το λιμάνι. Δείχνει με πόση σοβαρότητα αντιμετωπίζονταν όλα αυτά τα χρόνια τα ζητήματα της λιμενικής βιομηχανίας.
Έκτος στρατηγικός στόχος, είναι η αξιοποίηση των 400 εκατομμυρίων, ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα που αποσκοπεί στον εξοπλισμό του Λιμενικού Σώματος, την οργάνωση του Υπουργείου, με σύγχρονα συστήματα. Και επειδή προκαλούμε καμιά φορά, θα παραπέμψω τους συνομιλητές μου να επισκεφθούν το χώρο του μητρώου για να δουν σε ποια εποχή ζούμε και σε ποια εποχή βρίσκεται το Μητρώο των Ναυτικών. Ο στόχος μας είναι λοιπόν η μηχανογράφηση και η διαλειτουργικότητα. Για να μπορέσουμε πραγματικά ν’ απαντήσουμε σε προκλήσεις όπως είναι το λαθρεμπόριο. Ούτε τη δυνατότητα διασύνδεσης με τα τελωνεία δεν είχε το Υπουργείο. Αυτό σε λίγο καιρό, σε λίγους μήνες θα είναι μια νέα πραγματικότητα που θ’ αυξάνει την αξιοπιστία παρέμβασης και στο χώρο του λαθρεμπορίου.
Έβδομος στρατηγικός μας στόχος είναι η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Όλοι ξέρουμε και ιδιαίτερα εσείς που παρεπιδημείτε σ’ αυτό το χώρο, τί σημαίνει για τη χώρα, για την οικονομία της, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, για τον οικονομικό κύκλο που έχει απαραίτητος για την ανάπτυξη της χώρας. Σ’ αυτή την πρόκληση λοιπόν είμαστε αποφασισμένοι. Θέλουμε λοιπόν αυτή η ευρύτερη περιοχή από το λιμάνι μέχρι την Ελευσίνα και το Νεώριο, να γίνει ένας χώρος ανάπτυξης και εργασιακού χαμόγελου για όλους τους ανθρώπους.
Τέλος ένας ακόμη στρατηγικός μας στόχος είναι ο επαναπροσδιορισμός του οργανογράμματος του Υπουργείου. Ένα Υπουργείο που ασχολείται με τη ναυτιλία και πρέπει να γίνει ένα στρατηγείο πραγματικό, ώστε μέσα από εκεί να εκπονούνται οι προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες που θα διαμορφώνουν ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο ικανό να απαντά στις προκλήσεις και τις συγκυρίες των καιρό.
Και τέλος επεξεργαζόμαστε με όλους, το ξαναλέω, με όλους τους θεσμικούς φορείς του ευρύτερου χώρου. Ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που να απελευθερώνει από γραφειοκρατίες και αγκυλώσεις. Γιατί ακριβώς θέλουμε κυρίες και κύριοι να γίνουμε χρήσιμοι σε αυτή την προσπάθεια. Μια προσπάθεια που αφορά όλους, σε μια δύσκολη στιγμή για την πατρίδα, όπου ο καθένας μας καλείται να υπερβεί τον εαυτό του, τις εμμονές του, τις ιδεοληψίες του και να καταθέσει τον καλό του εαυτό. Να καταθέσει τις γνώσεις του και τις εμπειρίες του.