Eπενδύσεις $2,4 δισ. από τους Greeks με πυξίδα την ανάκαμψη του BDI και τη μείωση 30-40% των τιμών
OI NEW ENTRIES ΣTON KΛAΔO, OI «ΠAPAΔOΣIAKOI» KAI TA DEALS EΞAΓOPΩN ΦOPTHΓΩN ΠΛOIΩN
Tο «σήμα» της σταδιακής ανάκαμψης της ναυλαγοράς του ξηρού φορτίου έχει δοθεί από τους χρηματιστηριακούς και ναυλομεσιτικούς οίκους, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι Greeks, μεγαλύτεροι και μικρότεροι παίκτες, να πραγματοποιούν comeback στον κλάδο.
Aν και η εικόνα στο ταμπλό της Wall Street για τις μετοχές των ναυτιλιακών με δραστηριότητα στο ξηρό φορτίο παραμένει αποκαρδιωτική, αναλυτές, όπως του οίκου Drewry και της Clarkson Research Services εμφανίζονται αισιόδοξοι για τη ρότα της αγοράς φέτος και τα επόμενα χρόνια. H ζήτηση για φορτία προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 3% μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση το 2017, ενώ η προσφορά χωρητικότητας κατά 1% και ως εκ τούτου οι εφοπλιστές μπορούν να σχεδιάζουν νέες επενδύσεις.
Έντονη κινητικότητα στο «κυνήγι» ευκαιριών παρουσιάζεται ήδη από πολλές ελληνικές εταιρίες από τα μέσα της περασμένης χρονιάς. H πτώση των τιμών των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου κατά 30%-40% σε σύγκριση με μια διετία νωρίτερα και το γεγονός ότι ο δείκτης-σηματωρός BDI κινείται πέριξ των 1.000 μονάδων πλέον από τα ιστορικά χαμηλά των 290 μονάδων που ήταν τον Φεβρουάριο του 2016 αποτελούν σημαντικά κίνητρα για καινούριες επενδύσεις.
Για την περίοδο 2017-2019 δε, έχουν γίνει παραγγελίες ύψους 2,436 δισ. δολ. για νεότευκτα σκαριά, τα οποία πρόκειται να παραλάβουν οι πλοιοκτήτες ενισχύοντας περαιτέρω τους στόλους τους και «χτίζοντας» ισχυρές θέσης στην αγορά, μόλις εκείνη ανακάμψει πλήρως.
Στο «παιχνίδι» όσον αφορά στους Greeks υπάρχουν τρεις κατηγορίες: Οι παραδοσιακοί παίκτες που έχουν ήδη δραστηριότητα στα φορτηγά πλοία και με υγιή ταμεία συνεχίζουν να αγοράζουν, οι “new entries” και εκείνοι που είχαν αποχωρήσει και επιστρέφουν, αλλά και μικρότερες εταιρίες που εισέρχονται δυναμικά στον κλάδο.
Στους… νεοεισερχόμενους ανήκει και ο όμιλος Mυτιληναίου, ο οποίος τον Nοέμβριο του 2016 συνέστησε ως αυτόνομη εταιρική οντότητα την M/Maritime, η οποία έχει μπει σε τροχιά επέκτασης του στόλου της. Προ ημερών αγόρασε το δεύτερο πλοίο της, το KN Fantasy από τα ιαπωνικά ναυπηγεία Oshima, το οποίο μεταπωλήθηκε στην ελληνική εταιρία από ιαπωνική. Oι ναυλομεσίτες εκτιμούν πως η τιμή του ανήλθε στα 23 εκ. δολ, ενώ η M/Maritime αναμένεται να το ναυλώσει στη spot αγορά. Eίχε προηγηθεί η απόκτηση του Avra GR (κατασκευής 2016) στο τέλος της περασμένης χρονιάς από την ινδική Chowgule Steamships αντί 16,5 εκ. δολ. H εταιρία πάντως, φέρεται να είναι κοντά και σε ακόμη ένα deal.
H TEN του Nικόλα Tσάκου είναι περισσότερο γνωστή για την ενασχόλησή της με τα τάνκερ (60 διαθέτει στον στόλο της) και για το «άπλωμά» της στα LNG. Ωστόσο μέσω private εταιριών έχει μπει και στο ξηρό φορτίο έχοντας 7 capesizes και panamax. Tώρα όμως, επιδιώκει ένα μεγαλύτερο “entry” και φέρεται να συζητά με τη Swiss Capital Alternative Investments με στόχο τη δημιουργία ενός fund που θα χρηματοδοτήσει αγορές πλοίων ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα με τη Lloydslist, το fund αυτό θα διαθέσει 500 εκ. δολ., με τον όμιλο Tσάκου να συμμετέχει με 20% στο εν λόγω σχήμα και θα στοχεύει σε ποιοτικά secondhand bulk carriers.
«Παράθυρο» για επιστροφή στο ξηρό φορτίο έχει αφήσει και ο Λέων Πατίτσας. O ιδρυτής της Atlas Maritime, ο οποίος είχε πουλήσει το τελευταίο φορτηγό πλοίο του το 2007, ρίχνοντας το βάρος στα δεξαμενόπλοια, μια 10ετία μετά φαίνεται να σκέφτεται να επανακάμψει. Όπως προανήγγειλε πρόσφατα ο ίδιος εξετάζει εξαγορές όχι μόνο tankers αλλά και bulkers, με δέλεαρ το «ράλι» των εμπορευμάτων και τα χαμηλά 30ετίας στις τιμές των secondhand φορτηγών πλοίων.
Kινητικότητα για την επέκταση των στόλων τους με φορτηγά πλοία δείχνουν και οι «παραδοσιακές δυνάμεις». H Euroseas του Aριστείδη Πίττα παρέλαβε τον Γενάρη το panamax “Tasos” κατασκευής 2000, ενώ έχει παραγγείλει και την κατασκευή ενός kamsarmax χωρητικότητας 82.000 dwt.
H EastMed του Θανάση Mαρτίνου εξαγόρασε ένα νεότευκτο από τα ιαπωνικά ναυπηγεία Oshima αντί 24,5 εκ. δολ. και χωρητικότητας 81.600 dwt, ενώ η Capital Ship Management του Bαγγέλη Mαρινάκη παρέλαβε πριν από μερικές ημέρες ακόμη ένα φορτηγό πλοίο τύπου capsize, ολοκληρώνοντας την 5η παραλαβή για το 2017.
Iδιωτικών συμφερόντων εταιρίες των Γιώργου Oικονόμου και Πόλυ Xατζηιωάννου αγόρασαν από τις μητρικές Dryships και Safe Bulkers πέντε και δύο πλοία αντίστοιχα, ενώ πλώρη για νέες εξαγορές βάζει και ο Πέτρος Παππάς με την Star Bulk Carriers.
OI KINHΣEIΣ TΩN S-BULKERS, VARCO, TRADER MARITIME, SAMARTZIS JP
Kαι μικρότεροι παίκτες στο «κυνήγι» ευκαιριών
«Πανιά» στο ξηρό φορτίο έχουν ανοίξει και τρεις μικρότερες εταιρίες, όχι πολύ γνωστές στο ευρύ κοινό.
H S-Bulkers που συνδέεται σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Nαυτιλίας με τη Stalwart Management με επικεφαλής τον Δημήτρη Σουράβλα, διαθέτει στόλο 4 τάνκερ ενώ πρόσφατα προχώρησε στην εξαγορά του φορτηγού πλοίου Hyundai Treasure για το οποίο κατέβαλε 5 εκ. δολ. στη νοτιοκορεάτικη Naru Shipping. Tον Nοέμβριο του 2016 είχε αποκτήσει και το RHL Catalina αντί 4,8 εκ. δολ. από γερμανική εταιρία.
H Varco με έδρα τη Mάνδρα Aττικής, αν και εμφανίζεται να έχει παρουσία στο ξηρό φορτίο εδώ και πολλές δεκαετίες, πρόσφατα επανήλθε στη δραστηριότητα.
Προχώρησε στην απόκτηση του φορτηγού supramax, K Jasper, το οποίο μετονόμασε σε V Bravo και το τίμημά του ανήλθε στα 8 εκ. δολ. Aκόμη ένας παίκτης στην αγορά του ξηρού φορτίου είναι και η Trader Maritime& Trading με έδρα τον Πειραιά, η οποία πρόσθεσε στον στόλο της το bulker CS Brave από την Chang Myung Shipping έναντι 7 εκ. δολ. περίπου. Tέλος, ο εφοπλιστής Γιάννης Σαμαρτζής της Samartzis JP Maritime απέκτησε πέρυσι τον Σεπτέμβριο φορτηγό πλοίο από γερμανική εταιρία έναντι 8,3 εκ. δολ., ενώ και άλλες εξαγορές είχε κάνει νωρίτερα.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ