Προσπάθεια να νικηθεί η «ακαμψία» της Κομισιόν – Με επίτροπο Βεστάγκερ θα συναντηθεί ο Πιτσιόρλας
Mε την φιλοδοξία να δώσει μια τελική λύση στο θρίλερ των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας ετοιμάζει τις «βαλίτσες» του γα Βρυξέλλες, όπου στις 8 Μαρτίου θα συναντηθεί με την Δανέζα επίτροπο Ανταγωνισμού της ΕΕ Μαργκαρέτε Βεστάγκερ, προκειμένου να μεταπείσει τους γραφειοκράτες και να κλείσει ο φάκελος των ναυπηγείων.
Συγκεκριμένα, ο υφυπουργός θα επιχειρήσει να περάσει στις Βρυξέλλες την άποψη ότι η εφαρμογή της απόφασης του 2008, περί επιστροφής στο ελληνικό Δημόσιο περίπου 550 εκατ. ευρώ παρανόμων ενισχύσεων από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ουσιαστικά θα σφράγιζε διά παντός τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, με ολέθριες για την Οικονομία και την άμυνα της χώρας συνέπειες.
Προς το παρόν η απόφαση του 2008 παραμένει ανενεργή, καθώς τα ναυπηγεία κατέφυγαν πέρυσι στα δικαστήρια κατά της απαίτησης (μετά από πίεση της Κομισιόν) του ελληνικού κράτους για είσπραξη των 550 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο η αποστολή του κ. Πιτσιόρλα είναι ακόμη πιο δύσκολη, καθώς δεν εξαντλείται μόνο στην παύση της απαίτησης. Το σημαντικότερο είναι να γίνει από την επίτροπο αποδεκτή η απόφαση του 2010 , η οποία προέβλεπε την μη πληρωμή και ταυτόχρονα τον διαχωρισμό των ναυπηγείων σε δύο τομείς δραστηριοτήτων -στρατιωτικό και εμπορικό.
Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του 2010, που τελικά η Ευρωπαϊκη Επιτροπή ακύρωσε το 2015, το στρατιωτικό σκέλος των ναυπηγείων θα απείχε από κάθε εμπορική δραστηριότητα για 15 έτη, ενώ το εμπορικό σκέλος θα επιστρεφόταν στο Ελληνικό Δημόσιο.
Στην παρούσα φάση, πολλοί κάνουν λόγο για πρόταση προς τις Βρυξέλλες μιας διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία των ναυπηγείων, μέχρι την απόφαση της διεθνούς διαιτησίας, εντός του Μαρτίου, σχετικά με την απαίτηση του μεγαλομετόχου Ισκαντάρ Σάφα, ύψους ενός δισ. ευρώ.
Πάντως οι εκτιμήσεις μέχρι τώρα είναι ότι το τελικό ποσό που θα εκδικαστεί υπέρ του μεγαλομετόχου ιδιώτη θα είναι κατά πολύ μικρότερο του ποσού που ο ίδιος απαιτεί. Από την άλλη πλευρά, το Ελληνικό Δημόσιο πιστώνεται χρόνο προκειμένου να κλείσει όλες τις άλλες εκκρεμότητες με τον μεγαλομέτοχο.
Η βιάση εδράζεται στο γεγονός ότι τα ναυπηγεία έχουν ήδη προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον διεθνών επιχειρηματικών σχημάτων, αμερικανικών και αραβικών κυρίως συμφερόντων, σύμφωνα και με πρόσφατη δήλωση του υπουργού Άμυνας Δημήτρη Βίτσα. Άλλωστε η ελληνική πλευρά ήδη έχει στραφεί προς την Cosco από την οποία και προσμένει ενεργή ανάμειξη –κάτι που σαφώς μπλοκάρεται από τις δικαστικές διενέξεις και την άκαμπτη στάση της Κομισιόν.