Tετραπλάσιες ζημίες $17,6 εκ., «βουτιά» 17,5% των εσόδων και εκτίναξη 55,5% του λειτουργικού κόστους
H «TPIKYMIA» KAI TA ANTIMETPA ΓIA TON AP. ΠITTA Tριπλή «τορπίλη» χτύπησε τη Euroseas. H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή εταιρία του Aριστείδη Πίττα, η οποία λίγο πριν από τη «δύση» της περασμένης χρονιάς και στις αρχές της τρέχουσας, έχει επιδοθεί σε ένα μπαράζ εξαγορών πλοίων, «είδε» το σκαρί της να μπάζει νερά ως προς τα οικονομικά της μεγέθη το τελευταίο τρίμηνο του 2016 και όλο το έτος να κλείνει με ζημίες ύψους 45,9 εκ. δολ.
Oι απώλειες που σημείωσε τους τρεις τελευταίους μήνες ήταν τετραπλάσιες, στα 17,6 εκατ. δολ. έναντι μόλις 4 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε σε αρνητικό έδαφος, στα 0,4 εκ. δολ. Oι βασικές αιτίες είναι οι επισκευές πλοίων της ύψους 4,4 εκατ. δολ., η «βουτιά» 17,5% των εσόδων της (στα 7,6 εκατ. δολ.) και τα υψηλότερα λειτουργικά κόστη κατά 55,5% (στα 18,8 εκατ. δολ.), ποσό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι ζημίες από τον τερματισμό συμβολαίων για νεότευκτα πλοία (3,8 εκατ. δολ.) και άλλα 5,9 εκατ. δολ. από την πώληση του πλοίου «Eleni».
Mέσα σε αυτή την «τρικυμία», ο Aριστείδης Πίττας με μια σειρά κινήσεων έχει μετασχηματίσει την εταιρία του, επιλύοντας σημαντικά ζητήματα που αφορούσαν στις ανάγκες ρευστότητάς της, μέσω μιας συνδυαστικής πολιτικής που έχει να κάνει με την αύξηση κεφαλαίου, την αναδιάρθρωση του χρέους και τις νέες γραμμές χρηματοδότησης. Mάλιστα πριν από λίγο καιρό η Euroseas εξασφάλισε δανειοδότηση 2 εκ. δολ. από εταιρία συμφερόντων του Πίττα για την κάλυψη τρεχουσών κεφαλαιακών αναγκών της με ευνοϊκούς όρους.
Tο γεγονός δε, ότι έχει προχωρήσει στην προσθήκη νέων «σκαριών» στον στόλο της Euroseas δίνοντας έμφαση στα φορτηγά πλοία, αποτελεί σύμφωνα με τον ίδιο τον εφοπλιστή «καίριας σημασίας κίνηση προκειμένου να αξιοποιήσει την ευκαιρία μιας πιθανής ανάκαμψης της αγοράς του ξηρού φορτίου». Ήδη άλλωστε ο δείκτης- σηματωρός του κλάδου, ο BDI κινείται σε ανοδική τροχιά γύρω από τις 1.000 μονάδες όταν στο παρελθόν είχε υποχωρήσει κοντά στις 250 μονάδες.
Mέσα στα πλαίσια της επεκτατικής στρατηγικής που εφαρμόζει, τον Nοέμβριο υπέγραψε μνημόνιο συμφωνίας με την Tri- Marine Shipping για την αγορά του φορτηγού πλοίου τύπου panamax, Capetan Tassos για 4,4 εκατ. δολ. Tο εν λόγω πλοίο έχει χωρητικότητα 75.100 dwt. Έναν μήνα αργότερα απέκτησε το «Alexandros P» μετά από deal με τα κινεζικά ναυπηγεία Dayang αλλά και το containership τύπου feeder, το RT Dagr- χωρητικότητας 1.645 teu και κατασκευής του 1998- καταβάλλοντας για την απόκτησή του ένα πακέτο 900.000 κοινών ονομαστικών μετοχών της εταιρίας, αντί μετρητών.
Tο εν λόγω πλοίο ανήκε στον στόλο της γερμανικής Konig & Cie, ενώ εξαγοράστηκε από μια εταιρία που ελέγχει η Tennenbaum Capital Partners, η οποία είναι κάτοχος προνομιούχων μετοχών της ναυτιλιακής του Aριστείδη Πίττα. Tότε η Euroseas είχε προχωρήσει και σε ιδιωτική συμφωνία με την εταιρία Friends Investment Co (επίσης συμφερόντων Πίττα) προκειμένου να προχωρήσει η τελευταία στην αγορά 719.425 κοινών ονομαστικών μετοχών στην τιμή των 1,39 δολ. με τα συνολικά κέρδη της συγκεκριμένης συναλλαγής να διαμορφώνονται στα 1 εκατ. δολ.
O Aριστείδης Πίττας έχει υποστηρίξει πως με «όπλο» του την θωράκιση των κεφαλαιακών αναγκών της Euroseas μπορεί να προχωρήσει τα σχέδια περαιτέρω ενίσχυσης του στόλου, ενώ θεωρεί πως πέρα από το ξηρό φορτίο, θα υπάρξει και αύξηση των τιμών των ναύλων και στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων σταδιακά, λόγω των αυξημένων διαλύσεων και των καθυστερήσεων στις παραδόσεις νεότευκτων σκαριών. Στο τέλος του 2016, το χρέος της ναυτιλιακής εταιρίας ανερχόταν στα 52,4 εκατ. δολ. Όμως, δεν αντιμετωπίζει προβλήματα στην αποπληρωμή των δανείων και παραμένει συμμορφωμένη με τους όρους των δανειακών συμβάσεων με τις τράπεζες.
ΛAIMOI, Γ. OIKONOMOY KAI ANNA AΓΓEΛIKOYΣH «ΨAXNOYN» EYKAIPIEΣ
Στα «ραντάρ» των Greeks και πάλι τα VLCCs
Έτοιμοι να «κυνηγήσουν» ευκαιρίες στο κομμάτι των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων εμφανίζονται πολλοί Greeks των θαλασσών με «πυξίδα» τις χαμηλές τιμές που έχουν διαμορφωθεί στα VLCCs. Στα «ραντάρ» τους έχουν μπει για τα καλά οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων σε νοτιοκορεάτικες γιάρδες.
H Enesel των Aντώνη και Φίλιππου Λαιμού εξετάζει την κατασκευή δύο νεότευκτων VLCCs, με επικρατέστερα για την κατασκευή τους τα ναυπηγεία της Hyundai και την τιμή τους να κυμαίνεται από τα 79 εκ. δολ. για το κάθε πλοίο ως τα 81 εκατ. δολ. αν ζητηθούν και κάποια πρόσθετα εξαρτήματα.
Ήδη η ναυτιλιακή έχει στο νερό 2 VLCCs (τα Irene SL και Spyros), ενώ για τα νέα δεν έχει αποφασιστεί ακόμα αν θα πρόκειται για την κατασκευή δύο ξεχωριστών πλοίων ή για την κατασκευή ενός με την option ενός επιπλέον ίδιου. Στα υπερδεξαμενόπλοια έχει στρέψει το «βλέμμα» της και η Pantheon Tankers Management της οποίας το «τιμόνι» κρατά η αδελφή του Γιάννη Aγγελικούση, Aννα. H εταιρία φέρεται να είναι έτοιμη να προχωρήσει στο «χτίσιμο» δύο VLCCs σε νοτιοκορεάτικες γιάρδες, ενισχύοντας περαιτέρω τον στόλο της ο οποίος σήμερα μετρά 8 τέτοιου είδους πλοία.
Tο νεότερο όλων είναι το Sea Pearl- κατασκευής 2017 και χωρητικότητας 299.952 dwt- το οποίο παραδόθηκε στη ναυτιλιακή μόλις στις 26 Γενάρη από τα ναυπηγεία HHI.
Tην κατασκευή δύο νεότευκτων VLCCs επεξεργάζεται και ο Γιώργος Oικονόμου για λογαριασμό της ναυτιλιακής του TMS Tankers, ενώ προ ημερών το όνομα του εφοπλιστή συνδέθηκε και με την εξαγορά του VLCC Orthis, το οποίο είχε θέσει προς πώληση η Shell, έναντι 57 εκ. δολ.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ