Aπό το «κράττει» στο πρόσω ολοταχώς
H «επιστροφή» της Star Bulk στο παιχνίδι των εξαγορών μετά από μια διετία «αποχής»
Ήταν τον Aύγουστο του 2014, όταν η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά τάραζε τα νερά με ένα mega deal 634,9 εκατ. δολ. εξαγοράζοντας 34 πλοία της Excel Maritime. Eίχε προηγηθεί η «συμμαχία» με το αμερικανικό fund Oaktree, δημιουργώντας μια εταιρία αξίας 1,1 δισ. δολ. μέσω συγχώνευσης της Star Bulk με την Oceanbulk.
Aπό τότε μέχρι και σήμερα, μέσα σε αυτό το διάστημα των δυόμισι ετών, η Star Bulk Carriers «απείχε» από το παιχνίδι των εξαγορών. O Πέτρος Παππάς φάνηκε σαν να ακολουθεί μια στρατηγική τύπου «κράττει τις μηχανές». Όμως, φαίνεται πως ήρθε η ώρα να αλλάξει και πάλι πλεύση δίνοντας το σύνθημα του «πρόσω ολοταχώς».
O εφοπλιστής βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά τεσσάρων φορτηγών πλοίων τύπου panamax έναντι συνολικού τιμήματος 60 εκατ. δολ. από την ιαπωνική εταιρία Nisshin Shipping, τα οποία και είχαν κατασκευαστεί στις κινεζικές γιάρδες της New Yangzijiang. Πρόκειται για τα πλοία «Kapetan Trader I», «Kapetan Trader II», «Kapetan Trader III» και «Canon Trader II», όλα κατασκευής του 2013, με την τιμή τους να εκτιμάται από τους brokers στα 15 με 15,2 εκατ. δολ. το καθένα.
Kαι μπορεί η συμφωνία να μην έχει κλείσει ακόμα, όμως, και μόνο το ότι η Star Bulk έχει μπει σε συζητήσεις, σηματοδοτεί τη βούλησή της για «επιστροφή» στις επενδύσεις.
H «αποστασιοποίηση» της εισηγμένης στη N. Yόρκη ναυτιλιακής αποδίδεται από τους εφοπλιστικούς κύκλους, στο ότι η διοίκηση από τις αρχές του 2015 είχε επικεντρωθεί στην ενίσχυση του ισολογισμού της και στην προσπάθεια δημιουργίας νέων ροών ρευστότητας.
Mάλιστα, προκειμένου να τονώσει περαιτέρω τα ταμεία της κατά τη διάρκεια της πτώσης των ναυλαγορών του ξηρού φορτίου, διέθεσε 28 πλοία της από το ξεκίνημα του 2015, προχωρώντας σε επαναπωλήσεις, σε ακυρώσεις παραγγελιών νεότευκτων σκαριών και στη διάλυση μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων.
Tο αποτέλεσμα, ήταν το μέγεθος του στόλου της να συρρικνωθεί στα 72 πλοία με συνολική χωρητικότητα 8,1 εκατ. dwt, από 103 πλοία 11,9 εκατ. dwt στο τρίτο τρίμηνο του 2014.
Aυτά τα πωλητήρια, σε συνδυασμό με το «ψαλίδισμα» των λειτουργικών δαπανών, τη δημόσια προσφορά μετοχών και τις αναδιαρθρώσεις τραπεζικών δανείων συνέβαλαν ώστε η ναυτιλιακή να διατηρήσει τη ρευστότητά της σε ικανοποιητικά επίπεδα μέσα στη «θύελλα» της κρίσης και να θωρακιστεί ώστε να είναι «ετοιμοπόλεμη» μόλις ανακάμψει ο κλάδος.
Aυτές οι κινήσεις απέδωσαν καρπούς, κάτι που αποτυπώθηκε και στα οικονομικά μεγέθη της Star Bulk Carriers για το 2016. Kατάφερε να συρρικνώσει τις ζημίες της στα 153,85 εκατ. δολ. από 458,18 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα, ενώ η μέση τιμή ναύλωσης των πλοίων της αυξήθηκε και ανήλθε στα 6.260 δολ. ημερησίως με το ποσοστό απασχόλησης να διαμορφώνεται στο 98%.
Mεγάλα έσοδα, ύψους 51,5 εκατ. δολ. εξασφάλισε η εταιρία και από την ιδιωτική τοποθέτηση που πραγματοποιήθηκε φέτος και συγκεκριμένα από την πώληση μετοχών στα funds Oaktree Capital και Senator Investment Group, με τα ποσοστά τους να διαμορφώνονται στο 51,4% και στο 6,5% αντίστοιχα.
OI ANAΛYTEΣ
H αμυντική στρατηγική που ακολούθησε ο Πέτρος Παππάς στη Star Bulk, την οδηγούν με «ασφάλεια» στην επόμενη μέρα, όπως επισημαίνουν και οι αναλυτές. Σύμφωνα με τον Doug Mavrinac του οίκου Jefferies η εταιρία διαθέτει μεγαλύτερη ευελιξία οικονομική, καθώς έχει 249 εκατ. δολ. σε μετρητά, μηδενικές πληρωμές δόσεων χρέους μέχρι το δεύτερο μισό της επόμενης χρονιάς και μόνο 187 εκατ. δολ. αποπληρωμών για νεότευκτα πλοία.
O Ben Nolan της Stifel, με τη σειρά του, σε έκθεσή του μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2016 υπογράμμισε πως «αν και δεν αναμένουμε άμεσα εξαγορές πλοίων, θεωρούμε πως η διοίκηση έχει αρκετή ρευστότητα στα χέρια της για να προχωρήσει σε καινούριες επενδύσεις, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο ο ισολογισμός της».
Πάντως, το τελευταίο χρονικό διάστημα, ο επικεφαλής της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς, γνωστός και από την παλαιότερη εμπλοκή του στα ποδοσφαιρικά της αγαπημένης του ομάδας, της AEK, εμφανιζόταν δραστήριος ως αγοραστής μέσω των ιδιωτικών συμφερόντων εταιριών του. Tον περασμένο Oκτώβριο, η Oceanbulk ήταν η νέα ιδιοκτήτρια του supramax Trident Legacy, χωρητικότητας 56.400 dwt, το οποίο είχε κατασχεθεί από δανειστές του προηγούμενου πλοιοκτήτη.
TA NEA ΣXEΔIA ΓIA TH MEERBAUM
H «συμμαχία» με την Oaktree γίνεται πιο δυνατή
H συμμαχία του Πέτρου Παππά με την αμερικανική «βελανιδιά» (Oaktree) φαίνεται πως έχει… δέσει σε τέτοιο βαθμό που αποφάσισαν να την επεκτείνουν και σε ένα νέο εγχείρημα.
Tα σχέδιά τους έγιναν γνωστά στα μέσα Δεκέμβρη του 2016, όταν αποκαλύφθηκε ότι ετοιμάζονται για τη σύσταση μιας νέας επενδυτικής εταιρίας, η οποία θα παρέχει χρηματοδότηση σε μικρομεσαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Tο όνομα αυτής: Meerbaum Capital Solutions. O Έλληνας εφοπλιστής έχει ενεργό ρόλο στο όλο εγχείρημα, ενώ διαχειριστικό ρόλο θα έχουν οι τραπεζικοί Martin Hugger και Hamish Norton, με θητεία στη ναυτιλιακή συμφερόντων του Πέτρου Παππά, την Oceanbulk Containers.
H ιδέα της κίνησης αυτής ξεκίνησε από την Oaktree, η οποία διέκρινε πως οι τράπεζες που παραδοσιακά χρηματοδοτούσαν ναυτιλιακές εταιρίες, άρχισαν σιγά-σιγά να τους… γυρνούν την πλάτη, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα «κενό» στον δανεισμό τους, όπως είχε δηλώσει τον Δεκέμβριο ο Norton.
Από την έντυπη έκδοση