Δεύτερη «άνοιξη» γνωρίζουν τα second hand πλοία χύδην φορτίου – Ξεπουλούν οι Γερμανοί, αγοράζουν οι Κινέζοι και οι Νορβηγοί
Με βελτιωμένα τα μεγέθη ανάπτυξης της ναυλαγοράς, που μοιραία οδηγούν σε άνοδο τις αξίες των πλοίων (παρά την γενικότερη διαπίστωση ότι αυτές παραμένουν ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα), το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους βρίσκει τους Έλληνες εφοπλιστές στην θέση των αγοραστών – επενδυτών, όπως άλλωστε φαίνεται και από τα στοιχεία των ναυλομεσιτικών οίκων Allied Shipbroking και Intermodal.
Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Allied Shipbroking κατέδειξαν ότι, στο πρώτο τρίμηνο του 2017, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 88 second hand πλοία επενδύοντας συνολικά 1,545 δισ. δολ., ενώ προχώρησαν στην πώληση 54 επίσης μεταχειρισμένων πλοίων αξίας 1,04 δισ. δολ.
Στην ίδια χρονική περίοδο, το παράδειγμα των Ελλήνων μιμήθηκαν οι Κινέζοι και οι Νορβηγοί, ενώ οι Γερμανοί εφοπλιστές προτίμησαν να εμφανιστούν ως πωλητές.
Ειδικότερα, οι Γερμανοί πούλησαν 56 πλοία αξίας 371,4 εκατ. δολ. και αγόρασαν μόλις 12 πλοία αξίας 135,4 εκατ. δολ.
Οι Έλληνες προτίμησαν κυρίως bulk carriers και δεξαμενόπλοια, ενώ οι Γερμανοί πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως οι Κινέζοι οι οποίοι αγόρασαν συνολικά 62 πλοία κυρίως μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και containerships, και πούλησαν 24 πλοία, κυρίως μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Οι Νορβηγοί αγόρασαν 48 πλοία κυρίως bulkers και δεξαμενόπλοια, ενώ πούλησαν 12 διαφόρων κατηγοριών.
Αύξηση συναλλαγών
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2017 άλλαξαν χέρια συνολικά 482 πλοία συνολικής αξίας 6,186 δισ. δολ., εκ των οποίων 223 είναι πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αξίας 2,52 δισ. δολ., 116 δεξαμενόπλοια αξίας 2,40 δισ. δολ., 86 containerships αξίας 0,62 δισ. δολ., δέκα πλοία μεταφοράς αερίου (0,38 δισ. δολ.) και τα υπόλοιπα 47 διαφόρων κατηγοριών (γενικού φορτίου, επιβατηγά, κ.λπ.).
Παρατηρείται μία σαφής ανοδική τάση στον αριθμό των συναλλαγών, καθώς το ίδιο διάστημα το 2016 είχαν πουληθεί (αγοραστεί) μόλις 294 πλοία αξίας 4,05 δισ. δολ., εκ των οποίων 145 αξίας άνω του 1,31 δισ. δολ. ήταν bulk carriers, 90 συνολικής αξίας 1,63 δισ. δολ. δεξαμενόπλοια, 31 αξίας 0,54 εκατ. δολ. containerships και τα υπόλοιπα 28 διαφόρων κατηγοριών (gas carriers, επιβατηγά κ.λπ.).
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2017 με βάση το μέγεθος του πλοίου στα bulkers, το 14,35% των πωληθέντων ήταν capesize, τo 5,38% post panamax, το 30,49% panamax, το 23,77% supramax, το 24,66% handysize και το 1,35% small bulk.
Το πρώτο τρίμηνο του 2016 το 22,07% των πωληθέντων bulk carriers ήταν μεγέθους capes ενώ το 1,38% post panamax, το 24,14% panamax, το 32,41% supramax, το 17,93% handysize και το 2,07% small bulk.
Στα δεξαμενόπλοια, το 36,72% των πλοίων που άλλαξαν χέρια ήταν VLCC, το 4,31% suezmax, το 17,24% aframax, το 1,72% panamax, τo 18,97% MR, το 16,38% product chemical tankers και το 16,38% minitank.
Πρωταγωνιστές τα second hand πλοία χύδην φορτίου
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, η δυναμική που αναπτύσσεται κυρίως στην Αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ωθεί τις τιμές των second hand πλοίων και των τιμών ναυπήγησης σε υψηλότερα επίπεδα.
Η ταχύτητα με την οποία αυξάνονται οι τιμές των second hand πλοίων είναι πραγματικά εντυπωσιακή επισημαίνει η Intermodal και εστιάζει κυρίως στα panamaxes και τα capes όπου η μέση τιμή για ένα πλοίο ηλικίας πέντε ετών έχει αυξηθεί περισσότερο από 19% και 20% αντίστοιχα, μέσα σε μόλις ένα μήνα.
Ένα πολύ αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτής της ανοδικής κίνησης είναι η σύγκριση των τιμών πώλησης δύο περίπου όμοιων πλοίων. Ειδικότερα, το panamax «Red Gardenia» (76.294 dwt, ναυπηγήθηκε το 2005 στην Ιαπωνία) πωλήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου στα 7,3 εκατ. δολ., ενώ το επίσης κατηγορίας panamax «Alessandro Volta» (76.806 dwt, ναυπηγήθηκε το 2005 στην Ιαπωνία) πωλήθηκε τον προηγούμενο μήνα στα 10 εκατ. δολ.