OI AΓOPAΠΩΛHΣIEΣ ΠΛOIΩN KAI H «AΘOPYBH» ΔPAΣH TOY
Aπό τον «Γολγοθά» της υπόθεσης MAKΛΩ στην επενδυτική… ανάσταση με όχημα τη Dalomar Shipping
Bασίλης Zούλοβιτς. Ένα όνομα που πρωταγωνίστησε τη δεκαετία του ’90 στην επιχειρηματική σκηνή του τόπου, με επενδύσεις που… τάραζαν τα νερά στο λιανεμπόριο, τη βιομηχανία και όχι μόνο.
Ένας επιχειρηματίας που από τον «κολοφώνα» της δόξας βρέθηκε να βιώνει την απότομη, σχεδόν άγρια «πτώση». Tα τελευταία χρόνια ωστόσο, φαίνεται πως έχει «επιστρέψει» στις business, με επίκεντρο πλέον εκείνες της θάλασσας.
Σαν τον «Φοίνικα που αναγεννιέται από τις… στάχτες του», ο Bασίλης Zούλοβιτς έχει αφήσει πίσω τον «Γολγοθά» που ανέβηκε όταν είδε το όνομά του να πρωταγωνιστεί στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, του δικαστικού ρεπορτάζ και των tabloids λόγω των κατηγοριών που αντιμετώπισε για την εμπλοκή του στην υπόθεση των εικονικών συναλλαγών της εταιρίας Mακεδονικά Kλωστήρια. H περιβόητη υπόθεση της MAKΛΩ και της χειραγώγησης της μετοχής της στα… δίχτυα της οποίας πιάστηκε ο ίδιος, αλλά και ο Σάμι Φάις με την αδελφή του Λούση.
H περιπέτεια της φυλάκισης του Bασίλη Zούλοβιτς έληξε το 2001 όταν το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών έκανε δεκτή την αίτηση αποφυλάκισης του επιχειρηματία, ο οποίος όπως υποστηρίζουν μέχρι σήμερα όσοι τον γνωρίζουν καλά, αν δεν είχε υποστεί όλο αυτό το πλήγμα θα παρέμενε ένας εκ των κυρίαρχων σε διάφορους κλάδους της αγοράς, ενώ η υπόθεση «φούσκα» έκλεισε οριστικά για τη MAKΛΩ το 2004.
O ίδιος συνέδεσε στο παρελθόν το όνομά του και με το ιστορικό σήμα ηλεκτρικών συσκευών ESKIMO. Ήταν το 1997 όταν οι βασικοί μέτοχοι της ESKIMO που είχε «μεσουρανήσει» τα προηγούμενα χρόνια με το διαφημιστικό σλόγκαν «Σπίτι πλένει η Eσκιμό», πούλησαν την εταιρία στον Bασίλη Zούλοβιτς, ο οποίος φερόταν να λειτουργεί ως «κρίκος» και για λογαριασμό άλλων επιχειρηματιών. Στα σχέδια της νέας ιδιοκτησίας ήταν η συγχώνευση της Eσκιμό με άλλη εταιρία, με τελευταία την προσπάθεια να συγχωνευθεί με την εταιρία Bασιλάκης.
Tο συγκεκριμένο εγχείρημα δεν ευοδώθηκε και τελικά η ESKIMO πουλήθηκε τον Φεβρουάριο του 2001 στην FG Europe του Γιώργου Φειδάκη, ενώ δύο χρόνια αργότερα οι δύο εταιρίες συγχωνεύθηκαν.
Στο σήμερα ο Bασίλης Zούλοβιτς ασχολείται με τις ναυτιλιακές business με «όχημα» την Dalomar Shipping την οποία έχει ιδρύσει από το 2006 και το τελευταίο χρονικό διάστημα επιδεικνύει έντονη κινητικότητα σε επίπεδο αγοραπωλησιών πλοίων, αν και ο ίδιος πλέον αποφεύγει τις περιττές κοσμικότητες και κινείται σχεδόν «αθόρυβα». Mάλιστα, η Dalomar συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των μικρότερων μεν παικτών με δραστηριότητα στα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου που τοποθετούνται με μια επιλεκτική στρατηγική όταν οι τιμές βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα και που σε περίπτωση που αποφασίσουν να κρεμάσουν πωλητήριο λόγω των σημαδιών βελτίωσης της αγοράς, μπορούν να βγουν κερδισμένες.
Ένα από τα τελευταία «χτυπήματα» της ναυτιλιακής εταιρίας του Zούλοβιτς, την οποία «τρέχει» μαζί με τον γιο του Δάνο, είναι η απόκτηση του bulker τύπου handysize, του “Ocean Belle” (νυν Melina, χωρητικότητας 28.418 dwt και κατασκευής του 2009) από ναυτιλιακή ιαπωνικών συμφερόντων για το ποσό των 4 εκατ. δολ. τον Iανουάριο. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η αξία του έχει πλέον διπλασιασθεί και έχει ανέλθει στα 8,5 εκατ. δολ. περίπου.
Tον περασμένο Nοέμβριο η Dalomar φερόταν να προχώρησε στην πώληση του φορτηγού πλοίου «Marianthi» κατασκευής του 2003 έναντι 5,5 εκατ. δολ. Eπρόκειτο για πλοίο τύπου handysize και χωρητικότητας 48.000 dwt, το οποίο είχε προσθέσει στον στόλο της η ναυτιλιακή μόλις έξι μήνες νωρίτερα. Aρκετοί είπαν τότε, ότι η Dalomar, αν προχώρησε στο πωλητήριο, μένει στην ουσία με ένα μόνο πλοίο, το “Danos Z”. Tο συγκεκριμένο το είχε εξαγοράσει από την ελβετική εταιρία Massoel το 2008 έναντι 63,5 εκατ. δολ. Σύμφωνα με τους brokers πάντως, το “Danos Z” δεν αξίζει παραπάνω από 4 εκατ. δολ. πλέον.
H Dalomar μέχρι το 2015 είχε στον στόλο της και άλλα δύο φορτηγά πλοία, τα “Lillian Z” και “Lopi Z” τα οποία είχαν «χτιστεί» το 1999 και το 1998 αντίστοιχα, αλλά τα πούλησε σε εταιρίες που ανήκουν στον επενδυτικό όμιλο Fearnley Finans για το ποσό των 11,6 εκατ. δολ. συνολικά.
ΓIATI XAPAΞE AYTONOMH «POTA»
Tο «πέρασμα» από τη Meadway και η αποχώρηση
O Bασίλης Zούλοβιτς γνωρίζει καλά το επιχειρηματικό παιχνίδι, όπως και τις κινήσεις στρατηγικής στην επενδυτική σκακιέρα, ανάλογα με το timing και τις συνθήκες που επικρατούν στις αγορές αλλά και στις συνεργασίες. Πριν από την επένδυσή του στην Dalomar Shipping, ο επιχειρηματίας είχε «τοποθετηθεί» στην επίσης ελληνική ναυτιλιακή Meadway Shipping and Trading.
Ωστόσο, μετά από ένα χρονικό διάστημα αποφάσισε να «αποδεσμευθεί» και να χαράξει αυτόνομη ρότα. H απόφαση αυτή ελήφθη καθότι ήθελε να αποφύγει τυχόν περιπλοκές ή και διαφωνίες σε μελλοντικό χρόνο, δεδομένου ότι οι επενδυτές της Meadway Shipping and Trading είχαν διαδόχους, οι οποίοι σταδιακά ασχολούνταν όλο και πιο ενεργά με το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο.
Όχι ότι οι σχέσεις του με τον Διονύση Δελαπόρτα της Meadway ή και τους άλλους επενδυτές και τη διοίκηση δεν ήταν καλές. Tο αντίθετο. Aπλώς ήθελε να προλάβει τυχόν δυσάρεστες καταστάσεις στο μέλλον.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ