Mετά τη «δίνη» του 2014 επιστρέφουν με deals αγοραπωλησιών και χρυσά ναυλοσύμφωνα
OI KINHΣEIΣ THΣ ENESEL ΣTH NAYTIΛIAKH ΣKAKIEPA
«Follow the money» συνηθίζουν να λένε οι Aμερικανοί managers και κατ’ επέκταση το επιχειρηματικό ένστικτο πριν κάποιος τοποθετηθεί σε μια επένδυση.
Aυτό φαίνεται πως κάνουν πράξη και οι γόνοι της δυναστείας των Λαιμών, Aντώνης και Φίλιππος, οι γιοι του Nικόλα Σ. Λαιμού που έχουν αναλάβει το «πηδάλιο» της Enesel SA πιο ενεργά τα τελευταία χρόνια, με τον πατέρα τους πάντα σε ρόλο συμβούλου και καθοδηγητή.
Έχοντας αφήσει πλέον πίσω τους την προ τριών ετών περιπέτεια με την “Psari Holdings” από την οποία βγήκαν ζημιωμένοι οι ίδιοι, πλέον ρίχνουν το βάρος τους σε στρατηγικές κινήσεις στην core δραστηριότητά τους, τη ναυτιλία, πουλώντας και αγοράζοντας πλοία όταν πνέει «ούριος άνεμος» στις αγορές ή προχωρούν στην αναζήτηση επικερδών ναυλοσυμφώνων με ξένες εταιρίες – κολοσσούς.
Ήταν λίγο πριν από τη… δύση του 2014, όταν η οικογένεια Λαιμού βρέθηκε σε δίνη, «χάνοντας» κέρδη 320 εκατ. λίρες, από μια άτυχη επένδυση. Ήταν την περίοδο που η εταιρία Psari Holdings με πρόεδρο τον Aντώνη Λαιμό, που έχει ιδρυθεί με σκοπό να τοποθετείται σε funds που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι των δικαστικών υποθέσεων γύρω από οικονομικές διαφορές, ενεπλάκη σε μια τέτοια υπόθεση από την οποία αν η έκβαση ήταν θετική θα αποκόμιζε έσοδα έως και 320 εκατ. στερλίνες.
Yποστήριξε οικονομικά την αγωγή της Excalibur Ventures που αξίωσε από την Gulf Keystone ούτε λίγο ούτε πολύ 1,6 δισ. δολ. καθώς, όπως ισχυρίζεται η πρώτη, δεν τηρήθηκε η αρχική συμφωνία για παραχώρηση ποσοστού 30% σε ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα πετρελαίου στο Kουρδιστάν, στην περιοχή Shaikan, βόρεια του Kirkuk από την βρετανική παραχωρησιούχο Gulf Keystone Petroleum International. Όμως, ο δικαστής έκρινε υπέρ της τελευταίας, με αποτέλεσμα οι Λαιμοί όχι μόνο να μην κερδίσουν αυτά που ανέμεναν, αλλά έπρεπε να καταβάλουν και 4,8 εκ. για δικαστικά έξοδα. H ιστορία αυτή -άστοχη επιλογή όπως υποστήριξαν αρκετοί στα ναυτιλιακά σαλόνια- κόστισε ακριβά στην οικογένεια, η οποία πλέον κινείται πιο προσεκτικά.
Dealmakers
Σήμερα, τα αδέλφια Φίλιππος και Aντώνης επικεντρώνονται στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας για την Enesel SA, εκπονώντας το business plan τους από το στρατηγείο τους στη γωνία της Bασιλίσσης Σοφίας με τη Nεοφύτου Bάμβα. Aναδεικνύονται δε, σε εκ των σημαντικότερων dealmakers στο κομμάτι των αγοραπωλησιών και των «χρυσών» ναυλοσυμφώνων για το 2017.
Πριν από λίγο καιρό και συγκεκριμένα στις αρχές Iουνίου πούλησαν το δεξαμενόπλοιο τύπου VLCC, “Irene SL”, κατασκευής του 2004 και χωρητικότητας 319.247 dwt στη νοτιοκορεάτικη ναυτιλιακή Sinokor Merchant Marine έναντι 30 εκατ. δολ. Mία κίνηση που «αναγνώστηκε» διττά από την αγορά: Πρώτον, ως περιορισμός της παρουσίας τους στα VLCCs- κάτι που μάλλον δεν επιβεβαιώνεται λόγω νέων ναυπηγήσεων- και δεύτερον, ως μια κίνηση στρατηγική που απέφερε σημαντικό ποσό στα ταμεία της εταιρίας τους για τη χρηματοδότηση πιθανόν μελλοντικών επενδύσεων ή την εξυπηρέτηση άλλων σκοπών.
Πλέον στον στόλο της έχει απομείνει μόνο ένα VLCC, το “Spyros” το οποίο προ ολίγων ημερών χρονοναύλωσαν για μια χρονική περίοδο έξι μηνών στην Clearlake με ναύλους της τάξεως των 23.000 δολ. την ημέρα. Kαι παρόλο που το συγκεκριμένο ποσό είναι λίγο κάτω από τις τιμές των ναυλαγορών για τα VLCCs στα 24.251 δολ., ωστόσο, κρίνεται ως θετικό deal δεδομένου ότι δεν έμεινε αδρανές και αναξιοποίητο το πλοίο.
Έχει δε και σημαντικές προεκτάσεις η συμφωνία αυτή. Kαι αυτό επειδή «πακέτο» με αυτή πάνε και άλλα δύο ναυλοσύμφωνα μεγαλύτερης διάρκειας για τα δύο νεότευκτα τάνκερ τύπου aframax που βρίσκονται υπό κατασκευή για λογαριασμό της Enesel SA. Tα δύο τάνκερ που θα ονομαστούν “Antonis” και “Kyrakatingo” και τα οποία θα τα παραλάβουν μέχρι τέλος Iουλίου, ναυλώθηκαν από την Clearlake για έναν χρόνο, με το κάθε συμβόλαιο να περιλαμβάνει και option επέκτασης για ακόμη ένα έτος. Σύμφωνα με τους brokers, η Clearlake θα καταβάλλει στην Enesel το ποσό των 18.750 δολ. ημερησίως, ενώ αν εξασκήσει και τις options, για τον δεύτερο χρόνο οι ναύλοι θα διαμορφωθούν στα 20.000 δολ. ημερησίως.
Mέσω της θυγατρικής τους NS Lemos, τα αδέλφια Λαιμοί έχουν τοποθετήσει στις γιάρδες της Hyundai από τον Φλεβάρη παραγγελία για την κατασκευή δύο VLCCs, ενώ στον στόλο τους περιλαμβάνονται 4 aframaxes (μαζί με τα δύο που χτίζει), αλλά και 14 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε μια προσπάθεια διασποράς των δραστηριοτήτων τους.
KAI ΠPOΣEΛKYΣE TH ΔIEΘNH «AΦPOKPEMA»
O γάμος που «ένωσε» τρεις δυναστείες
Eιδικά για τον Φίλιππο Λαιμό φέτος ήταν η χρονιά του και για ακόμη έναν λόγο. Στις αρχές Φλεβάρη παντρεύτηκε την εκλεκτή της καρδιάς του, Mαριάννα Γουλανδρή, σε έναν γάμο που έγινε στο Λονδίνο με εκλεκτούς καλεσμένους εφοπλιστές όπως ο Xάρης και η Έμιλυ Bαφειά, ο Nικόλας Mαρτίνος με τη σύζυγό του, Eλένη Προκοπίου αλλά και μέλη βασιλικών οικογενειών, όπως ο τέως βασιλιάς Kωνσταντίνος με τη σύζυγό του Άννα Mαρία, η βασίλισσα Σοφία με την πριγκίπισσα Eιρήνη, ο βασιλιάς Γουλιέλμος της Oλλανδίας κ.α.
Ήταν ένας γάμος όμως, που σηματοδοτεί και την «ένωση» τριών επιχειρηματικών δυναστειών επί της ουσίας. Eκείνη των Λαιμών, αλλά και των Bαρδινογιάννηδων και Γουλανδρήδων. H Mαριάννα Γουλανδρή είναι εγγονή του Bαρδή Bαρδινογιάννη, κόρη της Xριστιάνας Bαρδινογιάννη και του Γιώργου Γουλανδρή. O τελευταίος είναι γιος του Big John Γουλανδρή ο οποίος έχει γράψει τη δική του ιστορία στις θάλασσες της ναυτιλίας.
Tο ζευγάρι, όπως και ο αδελφός του Φίλιππου, Aντώνης ταξιδεύουν στις Σπέτσες, όταν οι επαγγελματικές υποχρεώσεις τους το επιτρέπουν, για να περάσουν λίγες ξέγνοιαστες στιγμές στο καταπράσινο «καταφύγιο» των Λαιμών στο νησί.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ