Παρεμβάσεις για να είναι τα ελληνικά λιμάνια ελκυστικά
Ιδιαίτερα προσεκτικοί είναι οι παράγοντες του κλάδου της κρουαζιέρας, ως προς την πορεία του κλάδου το 2018, καθώς αναμένουν πτώση στην ζήτηση προορισμών στο Αιγαίο, ενώ παραμένει άγνωστο το ποσοστό πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων που στο άμεσο μέλλον θα προσεγγίσουν ελληνικά λιμάνια.
Η ανάγκη να εκσυγχρονιστούν οι λιμένες της χώρας και να βελτιωθούν οι υποδομές και οι παρεχόμενες υπηρεσίες τους είναι από καιρό γνωστή. Δεν είναι αργά τώρα να γίνει μια γενναία προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση, δεδομένου ότι ήδη καταρτίζονται οι δράσεις και τα προγράμματα για το 2018.
Δημοφιλής προορισμός η Ελλάδα, αλλά τα έσοδα αναντίστοιχα
Παρά το ότι η Ελλάδα αποτελεί τον 4ο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στην Μεσόγειο, στον τομέα των εσόδων βρίσκεται μόλις στην 8η θέση.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα επόμενα χρόνια η κρουαζιέρα θα φέρνει στη χώρα μας το 10% των τουριστών, αλλά μόνο το 3% των τουριστικών εσόδων, αναφέρει νέα μελέτη του οργανισμού έρευνας και ανάλυσης “διαΝΕΟσις”, που διαπιστώνει «μία μεγάλη χαμένη ευκαιρία για την ελληνική οικονομία».
Η νέα έρευνα τεκμηριώνει πως, πράγματι, η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικεί πολύ περισσότερα έσοδα από τη συγκεκριμένη αγορά, που αναπτύσσεται ραγδαία.
Το «διαΝΕΟσις» αναλύει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά της κρουαζιέρας παγκοσμίως, εξηγεί τις αλλαγές και τις παρεμβάσεις που χρειάζονται τα ελληνικά λιμάνια για να είναι ελκυστικά στις εταιρείες κρουαζιέρας, και καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμιση των ελληνικών λιμένων που μπορούν να εξελιχθούν σε σημαντικούς λιμένες αφετηρίας (home-ports).
Την έρευνα εκπόνησε ομάδα ερευνητών με συντονιστές τον αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου Θάνο Πάλλη και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ports & Shipping Advisory Γιώργο Βαγγέλα.
Τα τελευταία χρόνια, η αγορά της κρουαζιέρας στην Ελλάδα παρουσιάζει στασιμότητα, παρά την άρση του καμποτάζ και τις θετικές επιδόσεις του τουρισμού.
Ειδικότερα, έχουμε το 11% της επιβατικής κίνησης στην αγορά της Μεσογείου (που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη του κόσμου), αλλά μόνο το 8% του αριθμού επιβατών και μόνο το 6% του home-porting.
Η Ελλάδα είναι πολύ πίσω από τους κύριους ανταγωνιστές της: το 50,4% των home-portings της Μεσογείου γίνονται στους 7 λιμένες αφετηρίας της Ιταλίας και το 31,4% στους 15 λιμένες αφετηρίας της Ισπανίας.
Αυτό σύμφωνα με το “διαΝΕΟσις” οφείλεται στο γεγονός ότι τα ελληνικά λιμάνια δεν αποτελούν ελκυστικό προορισμό home-porting λόγω, των ανεπαρκών δομών και της ανεπαρκούς διαχείρισης που παρατηρείται σε αρκετές περιπτώσεις.
Τι χρειάζεται να έχει ένα λιμάνι για να είναι ελκυστικό home-port
Ανάμεσα στα 81 κριτήρια που εξετάζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας, τα πιο σημαντικά είναι:
– Η διαθεσιμότητα μεγάλου διεθνούς αεροδρομίου κοντά στο λιμάνι
– Ο αριθμός αεροπορικών συνδέσεων
– Η αξιοπιστία των αεροπορικών μεταφορών
– Η ασφάλεια του προορισμού
– Το βάθος του λιμένα
– Οι υποδομές επιβίβασης-αποβίβασης και διαχείρισης επιβατών
– Οι υπηρεσίες ασφάλειας
– Η ύπαρξη περιοχών ιστορικού ενδιαφέροντος κοντά στο λιμάνι.
– Τα ελληνικά λιμάνια που μπορούν δυνητικά να γίνουν αποτελεσματικά home-ports είναι κατά σειρά: ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος, το Λαύριο και η Κέρκυρα.
Τι πρέπει να κάνουν τα ελληνικά home-ports
Η έρευνα καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις για τα ελληνικά λιμάνια γενικότερα, αλλά και για τρία από αυτά ειδικότερα (Πειραιάς, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη). Οι προτάσεις περιλαμβάνουν:
– Ανάπτυξη επαρκών δομών με επενδύσεις (κυρίως από ιδιώτες)
– Ανάληψη πρωτοβουλιών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου και τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στο λιμάνι
– Ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας
– Ανάληψη θεσμικών πρωτοβουλιών για τη διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων, για τον εκσυγχρονισμό της Πλοηγικής Υπηρεσίας και την επίλυση των προβλημάτων με τις κλειστές αγορές και τα ωράρια των αρχαιολογικών χώρων
– Εξέλιξη των φορέων διαχείρισης των λιμανιών για να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της σύγχρονης αγοράς και
– Επέκταση και σε άλλες αγορές κρουαζιέρας, όπως η ασιατική.